اصل اولیه ۸۰/۲۰ | اپل روزانه مارک


"80/20" روی نت نارنجی روی زمینه چوبی.اصل ۸۰/۲۰ یکی از محورهای رویکرد و فلسفه Primal Blueprint از ابتدا بوده است، اما هنوز نظرات و سوالاتی در مورد آن دریافت می کنم. اگر آشنا نیستید، اصل ۸۰/۲۰ نشان می‌دهد که در چارچوب تعهد کامل و جدی به انتخاب‌های ارتقای سلامت، مطابقت با ۱۰ قانون طرح اولیه در ۸۰ درصد مواقع نتیجه کاملاً سالمی را به همراه خواهد داشت.

خیلی ها به من می گویند که چقدر این مفهوم را دوست دارند. این ویژگی است که سبک زندگی Primal را برای آنها ممکن می کند. برخی دیگر پیشنهاد می کنند که فضای زیادی برای عقب نشینی باقی می گذارد. هنوز دیگران آن را گیج‌کننده می‌دانند – آیا به این معناست که فقط در ۸۰ درصد مواقع ۱۰۰٪ اولیه زندگی کنید و در ۲۰٪ دیگر مهمانی کنید؟ یا به این معناست که ۸۰ درصد اولیه در ۱۰۰ درصد مواقع زندگی کنید؟ (همانطور که خواهید دید، پاسخ هیچ کدام نیست.)

من عاشق این نوع بحث ها در جامعه هستم. دیدگاه های شما به من کمک می کند که حتی پس از این همه سال به رشد و تکامل فکرم ادامه دهم. بنابراین اجازه دهید دیدگاه خود را در مورد اصل ۸۰/۲۰ به اشتراک بگذارم و شما را تشویق می کنم که نظرات خود را نیز در نظرات به اشتراک بگذارید. فقط به این دلیل که من “مرد اولیه” هستم به این معنی نیست که می توانم نحوه تفسیر معنای زندگی اولیه را به شما دیکته کنم، یا اینکه چگونه این آموزه ها را در زندگی خود تجسم دهید. بدیهی است که این یک اصل کلی است و به همین ترتیب، در نظر گرفته شده است که برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد.

اصل ۸۰/۲۰ چیست و چیست؟

به طور خلاصه، اصل ۸۰/۲۰ قانونی است که Primal را در چارچوب دنیای مدرن قابل انجام است. این ویژگی است که Primal Blueprint را به یک سبک زندگی کاملاً دست یافتنی و پایدار تبدیل می کند که با مشکلات و اختلالات زندگی روزمره سازگار است.

اجازه بدهید من آن را در این راه: اصل ۸۰/۲۰ تصدیق این است که ما بزرگسالانی هستیم که مسئولیت کامل هر انتخابی را به عهده می‌گیریم، اما گاهی اوقات در شرایطی قرار می‌گیریم که برای پایبندی کامل به قوانین اولیه مناسب نیست. شما باید همیشه داشته باشید قصد برای انجام بهترین کار، برای هدف ۱۰۰٪. اما نباید اجازه دهید که تعهد شما به زندگی اولیه به منبع استرس یا اضطراب تبدیل شود، و نباید خودتان را کتک بزنید یا زمانی که کمال ممکن نیست، خود را زیر پا بگذارید.

شما مهارت های عاملیت و استدلال دارید، بنابراین باید بتوانید آگاهانه سازش کنید. شاید شما در تعطیلات هستید و واقعاً می خواهید که از غذاهای محلی لذت ببرید. برای شما، این بخشی از ماجراجویی است. شما با اصل ۸۰/۲۰ انتخاب می کنید تا از ماجراجویی که به سختی به دست آورده اید نهایت استفاده را ببرید. (شخصاً، این تجلی مورد علاقه من از این اصل است.) شاید یک سالگرد خاص یا جمع خانوادگی باشد. شما از این موقعیت به عنوان بهانه ای استفاده نمی کنید تا تعهد خود را به سلامتی و طول عمر به شدت کنار بگذارید. شما به اندازه کافی رشته ها را شل می کنید تا بهترین تعادل را بین تجربه کوتاه مدت و اهداف بلند مدت پیدا کنید.

گاهی اوقات اصل ۸۰/۲۰ یک موضوع امکان پذیر است. سفر همیشه ایده آل ترین گزینه های اولیه را ارائه نمی دهد. یک دوره سخت در زندگی شما (نوزاد، مرگ یا بیماری جدی در خانواده) ممکن است به طور موقت تمرکز یا توانایی شما را برای انجام تمام کارهای خوبی که معمولاً در برنامه روزانه خود قرار می دهید مختل کند.

ایده آل های اولیه نیز وجود دارد، به خصوص در مورد غذا. من می دانم که همه افراد به گوشت گاو علف خوار، کره مرتع شده، محصولات ارگانیک یا تنوع گسترده ای از محصولات در طول سال دسترسی ندارند. اینجاست که آن ضرب المثل قدیمی مطرح می شود: “نگذارید کامل، دشمن خوبی باشد.” اکثر مزایای سلامتی پریمال از حذف غلات، قندها و روغن های تند ناشی می شود. نگرانی در مورد ارگانیک، محلی، و غیره، گیلاس بالای آن است. به همین ترتیب، اگر در حال حاضر تنها چیزی که مدیریت می کنید پیاده روی و تمرینات کوچک است، اما هنوز راهی برای گنجاندن دوی سرعت در روال خود پیدا نکرده اید، هنوز فرسنگ ها از فردی که هنوز بی تحرک است جلوتر هستید.

گاهی اوقات فقط باید بهترین کاری را که می توانید انجام دهید. مسئله انگیزه یا تعهد نیست بلکه تأثیر شرایط بیرونی است. به آن به عنوان یک بالشتک فکر کنید، نه یک پلیس، و روی تصویر بزرگ تمرکز کنید. موفقیت اولیه کمتر مربوط به کاری است که در هر وعده غذایی یا مسابقه مجردی در باشگاه انجام می دهید و بیشتر به کاری که در طول یک هفته یا ماه انجام می دهید مربوط می شود.

و چه چیزی نیست؟

مهمتر از همه، این اجازه نیست که فقط برای انطباق یا موفقیت ۸۰ درصدی عکس بگیرید. اگر قصد دارید تعهد اولیه خود را ۸۰ درصد کنید، حدس بزنید چه چیزی. به احتمال زیاد بسیار پایین تر از آن خواهد بود. اگر بخواهید تعهد خود را ۱۰۰ درصد انجام دهید، احتمالاً بین ۸۰ تا ۹۵ درصد تسویه حساب خواهید کرد.

این بدان معنا نیست که ۲۰ درصد کالری خود را از بستنی و ۸۰ درصد دیگر را از گوشت و سالاد دریافت کنید. اصل ۸۰/۲۰ در مورد “تقلب” در ۲۰٪ مواقع نیست.

این کارت به‌عنوان یک «کارت بدون خروج از Primal» برای هجوم به غلات، کاهش چربی یا پروتئین، یا نادیده گرفتن کمبود خواب مداوم در نظر گرفته نشده است.

این بدان معنا نیست که شما در طول هفته کامل هستید و بعد از آن در تعطیلات آخر هفته به خم شوید.

این به این معنا نیست که ۱۰ ماه از سال را تمرین کنید و سپس دو ماه مرخصی بگیرید و روی مبل سبزی کنید.

این به این معنا نیست که ۸ قانون مورد علاقه خود را از ۱۰ قانون اولیه طرح اولیه انتخاب کنید و دو قانون دیگر را کنار بگذارید.

و بگذارید واضح بگویم: رسیدن به ۱۰۰% اشکالی ندارد. اگر قوانین اولیه را آسان می‌دانید که به طور کامل در زندگی شما گنجانده می‌شوند، دلیلی برای جشن گرفتن است، نه نگرانی. من هرگز به شما پیشنهاد نمی کنم که زندگی را از دست بدهید زیرا احساس نمی کنید نیازی به سازش های آگاهانه ندارید. اگر بدون آنها خوشحال و راضی باشید، قدرت بیشتری برای شما خواهد داشت.

آیا این همان رژیم غذایی ۸۰/۲۰ است؟

قطعاً نه، اما من این سؤال را تا حد زیادی دریافت کردم، پس بیایید آن را روشن کنیم. وقتی مردم در مورد رژیم ۸۰/۲۰ صحبت می کنند، معمولاً منظورشان استراتژی غذایی است که به ترزا کاتر، متخصص تغذیه، سرآشپز و مربی شخصی استرالیایی نسبت داده می شود. در این رویکرد، شما قرار است در ۸۰ درصد مواقع «خوب باشید»، اما اجازه دارید ۲۰ درصد دیگر را در حد عقل و منطق به سر ببرید. هیچ غذایی از سفره خارج نمی شود. این یک رژیم غذایی “کیک خود را داشته باشید و آن را هم بخورید” است، و این همان چیزی نیست که اصل ۸۰/۲۰ اولیه نشان می دهد.

اصل اولیه ۸۰/۲۰ به هیچ وجه یک رژیم غذایی نیست. این بیشتر یک طرز فکر است. این در مورد این است که به خودتان اجازه دهید که کامل نباشید، نه اینکه در واقع برای سفرهای غذایی در هفته خود برنامه ریزی کنید. به همین ترتیب، اصل ۸۰/۲۰ دوچرخه‌سواری کربوهیدرات، روزه‌داری متناوب یا هر الگوی غذایی ساختاریافته دیگری نیست. با آن ها، فرض این است که شما (بیشتر) به غذاهای اولیه پایبند هستید اما در زمان های خاص یا با نسبت های درشت مغذی خاصی غذا می خورید.

و البته، Primal Blueprint بیش از تغذیه را در بر می گیرد، بنابراین اصل Primal 80/20 نیز چنین است. همه جنبه‌های زندگی اولیه – حرکت، خواب، مدیریت استرس، ارتباط اجتماعی، چالش‌های شناختی – زیر چتر ۸۰/۲۰ قرار می‌گیرند. احتمالاً برخی از جنبه‌ها وجود دارد که در اکثر مواقع به ۱۰۰% نزدیک‌تر هستید و جنبه‌هایی وجود دارد که با آن‌ها مشکل دارید. برای من، بخش غذا آسان است، اما من از لحاظ تاریخی با کمی استرس دست و پنجه نرم کرده ام.

چه زمانی اصل ۸۰/۲۰ اعمال نمی شود؟

مواقعی وجود دارد که رعایت ۱۰۰% – یا چیزی نزدیک به آن – مهم است. یکی از مثال‌هایی که به ذهن می‌رسد زمانی است که فردی از رژیم غذایی حذف (پروتکل خود ایمنی، FODMAP کم، و غیره) برای کشف علائم مزمن استفاده می‌کند. مگر اینکه آنها در مورد حذف و سپس معرفی مجدد سیستماتیک غذاهای محرک بالقوه سختگیر باشند، احتمالاً رژیم غذایی مفید نخواهد بود.

زمان دیگری که منطقی است سختگیرانه تر عمل کنید، در زمان گذار به رژیم کتو است. کتوز یک حالت متابولیک بسیار شکننده است. یک وعده غذایی یا میان‌وعده پر کربوهیدرات بخورید و به‌هیچ‌وجه بیرون هستید. هنگامی که در حال سازگاری با کتو هستید، منطقی است که حداقل در چهار تا شش هفته اول برای تسهیل این روند ثابت قدم باشید. حتی پس از آن، اگر ماندن در کتوزیس برای شما مهم است، فضای کمی برای تکان دادن وجود دارد.

خط پایین

در هسته خود، اصل ۸۰/۲۰ تشخیص این است که زندگی کاملاً قابل پیش بینی نیست و ما دیگر در کانزاس گروک نیستیم. انکار این واقعیت و تلاش برای تطبیق کامل اصول اولیه در زندگی مدرن می تواند مانند گیر کردن یک میخ مربع در یک سوراخ گرد باشد. نکته ۸۰/۲۰ این است که دریچه فشاری را آزاد کنید که با این فکر است که شما قرار است کامل باشید و این موجود زنده اولیه باید همیشه به راحتی بیاید.

همانطور که Primal Blueprint خود را در روال شما ثابت می کند، معمولاً زندگی کردن بیش از این ۸۰% آسان تر (و مطلوب تر) می شود. این تجربه من بود و حتی نمی توانم شمارش کنم که چند نفر در طول سال ها همین را به من گفته اند. طرح اولیه به طور طبیعی برای من در حال حاضر به وجود می آید زیرا کل سبک زندگی من حول آن می چرخد ​​و مدت زیادی است که این کار را انجام داده ام. این به قدری بخشی از روال من است که اغلب به آن فکر نمی کنم، مگر زمانی که سفر می کنم. این برای شما نیز عادی خواهد شد، اما احتمال اینکه همیشه نمونه اولیه کامل باشید، اندک است. من نیستم و با آن حالم خوب است.

من همه را تشویق می کنم که روی روند و تصویر بزرگ تمرکز کنند، نه صرفاً بر جزئیات روزانه. طرح اولیه اول از همه در مورد مسئولیت کامل زندگی و سلامتی شماست. بدون بهانه، بدون گناه.

مثل همیشه، از خواندن شما متشکرم، و سوالات و نظرات را ادامه دهید!

No-Soy_Island_Teriyaki_and_Teriyaki_Sauces_640x80

درباره نویسنده

مارک سیسون بنیانگذار Mark’s Daily Apple، پدرخوانده جنبش اولیه غذا و سبک زندگی، و نیویورک تایمز نویسنده پرفروش رژیم کتو ریست. آخرین کتاب او است کتو برای زندگی، جایی که او درباره نحوه ترکیب رژیم کتو با سبک زندگی اولیه برای سلامتی و طول عمر بهینه بحث می کند. مارک نویسنده کتاب های متعدد دیگری نیز هست، از جمله طرح اولیهکه در سال ۲۰۰۹ به دلیل توربوشارژ کردن رشد جنبش اولیه/ پالئو بود. پس از گذراندن سه دهه تحقیق و آموزش مردم در مورد اینکه چرا غذا جزء کلیدی برای دستیابی به سلامتی و حفظ آن است، مارک Primal Kitchen، یک شرکت غذای واقعی را راه‌اندازی کرد. که لوازم اصلی آشپزخانه Primal/ Paleo، Keto و Whole30 را ایجاد می کند.

اگر می خواهید یک آواتار به همه نظرات خود اضافه کنید، اینجا را کلیک کنید!