بگذارید غذا داروی شما باشد

بگذار غذا داروی تو باشد و دارو غذای تو باشد.

بقراط، ۴۰۰ ق.م

به آن فکر کنید، حدود ۲۴۰۰ سال پیش، به خوبی شناخته شده بود که غذا نه تنها برای رزق و روزی در نظر گرفته شده است، بلکه به عنوان تغذیه ای برای جلوگیری از بیماری و تشویق سلامتی است! متأسفانه، زمانی نه چندان دور، در جامعه مدرن، وجود داشت که افرادی که تغذیه را آموزش می دادند، آجیل نامیده می شدند – به طور دقیق، آجیل سلامت.

امروزه علم و پزشکی بار دیگر با روش‌های قدیمی فکر می‌کنند و اکنون این غذاها را «غذاهای کاربردی» می‌نامند. این اصطلاحی است که به غذاهای سالم و مکمل‌ها داده می‌شود، به این معنی که غذا در واقع بیشتر به سلامتی ما کمک می‌کند تا فرسودگی بدن. ما هنوز به آن غذای سالم می گوییم 🙂

در فرهنگ ما، بسیاری از خوردن سالم به عنوان یک بار یا مضر فکر می کنند. برخی از افراد مبتلا به بیماری مزمن احساس می کنند که می خواهند “غذاهای سرگرم کننده” بخورند. برخی ممکن است احساس کنند که به هر حال زمان بیشتری در این زمین ندارند، بنابراین ممکن است غذاهای ناسالم بخورند که آن را با سرگرمی برابری می کند. شاید اکنون که علم واقعاً به اهمیت تغذیه پی برده است، افراد بیشتری متوجه شوند که غذاهای سالم یک موهبت است.

گنجاندن غذای سالم در رژیم روزانه به این معنی نیست که باید سبک زندگی خود را کاملاً تغییر دهید. (اگرچه بسیاری از افراد وقتی اثرات مثبت یک رژیم غذایی خوب را احساس می کنند، تغییر می کنند.) برای مثال، در خانه ما، مطمئن می شوم که فرزندانم هر روز بیش از مقدار کافی میوه و سبزیجات تازه و ارگانیک می خورند. اگر تصمیم داریم بیرون غذا بخوریم یا به یک گردهمایی برویم و «غذاهای مهمانی» بخوریم، مطمئن می شویم که قبل از رفتن ما از سبزیجات تازه خود سیر می شوند. به این ترتیب بدن تغذیه و انرژی بیشتری برای هضم غذاهای فرآوری شده و شاید حتی خنثی کردن اثرات منفی آن دارد.

با دانستن اهمیت غذاهای سالم، بهتر می توانیم از کاری که آنها برای ما انجام می دهند قدردانی کنیم. در اینجا چند نمونه آورده شده است.

یکی از غذاهای مهمی که ترکیب آن آسان است، هویج است که به بتاکاروتن معروف است. نشان داده شده است که این ماده احتمال سکته مغزی، حمله قلبی را کاهش می دهد و حتی ممکن است از سرطان ریه جلوگیری کند! هویج از دیرباز به عنوان غنی از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما برای تولید سلول های پوست و موی سالم و تازه شناخته شده است.

سیر به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن به خوبی شناخته شده است. این می تواند به این دلیل باشد که عملکرد سیستم ایمنی بدن ما را افزایش می دهد.

سیب دارای فیبر طبیعی است که برای سلامت دستگاه گوارش عالی است و کلسترول را کاهش می دهد. علاوه بر این، فیبر به شما احساس سیری می دهد، بنابراین می تواند یک سرکوب کننده اشتها باشد. پوست سیب حاوی کورستین است، یک آنتی اکسیدان قوی که نشان داده شده است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد، از رشد تومورها جلوگیری می کند و می تواند از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کند.

من می توانم در مورد غذاهای متعدد با فواید سلامتی بسیار زیاد ادامه دهم. اگر بتوانیم در مورد بسیاری از غذاها و فواید بیاموزیم، شاید بتوانیم از رنج بیماری، مزمن و زوال، در امان بمانیم. فقط باید اطمینان حاصل کنیم که به اندازه کافی از آن را به صورت روزانه مصرف کنیم. علاوه بر این، اعتدال یک نکته کلیدی است – در مصرف مواد غذایی مضر با مواد شیمیایی که در واقع باعث ایجاد مشکلاتی مانند سرطان و بیماری می شوند، زیاده روی نکنید. به یاد داشته باشید، این کاری است که بیشتر اوقات انجام می دهید، نه بعضی اوقات. و این نکته دیگری را مطرح می کند.

ما باید در صورت امکان از میوه ها و سبزیجات، عمدتاً خام و ارگانیک استفاده کنیم. مطالعات نشان داده است که غذاهای ارگانیک ۴۰ درصد مواد مغذی بیشتری نسبت به غیر ارگانیک دارند. همچنین زمانی که غذا با پختن، فرآوری یا افزودن مواد شیمیایی مضر و آفت کش ها تقلبی شده باشد، همان اثر را نخواهد داشت.

با افزودن غذاهای سالم (و کاربردی) به رژیم روزانه خود، سلامت خود را افزایش دهید. حداقل روزانه یک سالاد بخورید یا روی یک آبمیوه گیری سرمایه گذاری کنید و سبزیجات خود را بنوشید. و تلاش خود را برای یک سبک زندگی سالم تر و شادتر ادامه دهید!