بیایید در مورد آهن – JSHealth صحبت کنیم

بیایید در مورد آهن – JSHealth صحبت کنیم


آهن نقش مهمی در بدن دارد. این عنصر برای اکثر موجودات زنده ضروری است زیرا مسئول طیف گسترده ای از فرآیندهای متابولیک است. اینها شامل انتقال اکسیژن به بدن ، تولید DNA و انتقال الکترون است. با این حال ، شما می خواهید روی مقدار کامل آهن حساب کنید! از آنجا که آهن اضافی می تواند سموم در بدن ایجاد کند ، سطح آنها در بافتهای بدن باید به شدت تنظیم شود.

علائم کمبود آهن

کمبود آهن را می توان در افراد بدون علائم در تجزیه و تحلیل غربالگری یا در افرادی که دارای علائم هستند تشخیص داد. اینها شامل ضعف عمومی ، خواب آلودگی ، تحریک پذیری ، تمرکز ضعیف ، سردرد و انرژی کم است. برخی از افرادی که کمبود آهن دارند ممکن است دچار آلوپسی ، از دست دادن جوانه های چشایی یا خشکی دهان شوند.

آزمایش خون شما به چه معناست؟

آزمایشات آهن با اندازه گیری مواد موجود در خون میزان کل آهن بدن را ارزیابی می کند. این آزمایشات معمولاً همزمان انجام می شوند و می توانند به تشخیص یا نظارت بر کمبود یا سمیت آهن کمک کنند.

  • آهن سرم: میزان آهن موجود در قسمت مایع خون را اندازه گیری می کند
  • ترانسفرین: میزان ترانسفرین (پروتئینی که آهن را در بدن ما حمل می کند) اندازه گیری می کند.
  • TIBC (کل ظرفیت اتصال به آهن): مقدار کل آهن قابل اتصال به پروتئین در خون را اندازه گیری می کند.
  • UIBC (ظرفیت اتصال آهن غیر اشباع): ذخیره انتقال را تعیین می کند (مقدار ترانسفرین که با آهن اشباع نشده است).
  • اشباع ترانسفرین: مقدار آهن اشباع شده با آهن را منعکس می کند.
  • سرم فریتین: میزان آهن ذخیره شده در بدن را اندازه گیری می کند.

چگونه سطح آهن را به طور طبیعی افزایش دهیم

عوامل تغذیه ای در ایجاد کمبود آهن و ایجاد کم خونی فقر آهن نقش دارند. آهن خانگی (بر پایه حیوانات) حاوی گوشت ، ماهی ، مرغ و تخم مرغ است. همچنین بسیاری از گزینه های گیاهی از جمله عدس ، بیسکویت ، لوبیا ، توفو / تمپه ، بادام هندی ، دانه های کنف ، زردآلو خشک و انجیر و کینوا وجود دارد. مهم است که روی این نوع غذاها تمرکز کنید تا به طور طبیعی سطح آهن خود را افزایش دهید.

برای افزایش جذب منابع آهن گیاهی ، موارد بالا را با ویتامین C حاوی مواد غذایی مانند فلفل قرمز ، مرکبات ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، کیوی ، کلم بروکلی مصرف کنید. همچنین سعی کنید از نوشیدن چای یا قهوه کافئین دار در وعده های غذایی خودداری کنید زیرا ممکن است جذب آهن را کاهش دهد. از میان وعده ها مانند یک مشت آجیل بادام هندی لذت ببرید ، می توانید یک عدس کاری درست کنید ، دانه های کنف را روی جو دوسر / اسموتی بپاشید یا یک میان وعده با زردآلو / انجیر خشک کنید.

مکمل آهن را در نظر بگیرید

اگر آهن کم دارید ، می توانید از مکمل آهن استفاده کنیدبه مانند همیشه ، قبل از افزودن مکمل ها به برنامه روزانه خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید زیرا نیازهای فردی متفاوت است.

منابع:

Bermejo F ، García-López SA راهنمای تشخیص کمبود آهن و کم خونی فقر آهن در بیماریهای گوارشی World J Gastroenterolبه 2009؛ 15 (37): 4638-4643.

عباسپور نر ، هورل آر ، کلیشادی آر. ارزیابی آهن و اهمیت آن برای سلامت انسان. J Res Med Sciبه 2014 ؛ 19 (2): 164-174.

Labtestsonline.org. 2021. تستر آهن | تست کننده آزمایشگاه آنلاین. [online] موجود در: [Accessed 2 July 2021]به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*