تاثیر استرس بر دیابت | آیا استرس باعث دیابت می شود؟


تاثیر استرس بر دیابت
تاثیر استرس بر دیابت

در مواجهه با استرس، بدن هورمون هایی ترشح می کند که می توانند باعث افزایش سطح گلوکز خون شوند. استرس ممکن است باعث علائم نامطلوب در افراد مبتلا به دیابت شود اما مدیریت آن ممکن است.

در هنگام مواجهه با استرس بدن وارد مرحله ی جنگ یا گریز می شود.

در طی این پاسخ بدن شما آدرنالین و کورتیزول را در جریان خون آزاد می کند و تعداد تنفس شما افزایش می یابد. اگر بدن نتواند به اندازه کافی این هورمون ها را پردازش کند، می توانند سطح گلوکز خون را افزایش دهند.

استرس مداوم ناشی از مشکلات طولانی مدت گلوکز خون نیز می تواند شما را از نظر روحی و جسمی ضعیف کند. این وضعیت ممکن است مدیریت دیابت را دشوار کند.

در ادامه این مقاله به بررسی اثرات استرس بر روی گلوکز خون و دیابت می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چگونه استرس بر دیابت شما تاثیر می گذارد؟

استرس می تواند افراد را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. نوع استرسی که تجربه می کنید نیز می تواند بر پاسخ فیزیکی بدن شما تاثیر بگذارد.

هنگامی که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تحت استرس روانی هستند به طور کلی افزایش سطح گلوکز خون را تجربه می کنند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ ممکن است پاسخ متفاوت تری داشته باشند. این بدان معنی است که آن ها می توانند افزایش یا کاهش سطح گلوکز خون خود را تجربه کنند.

هنگامی که تحت استرس فیزیکی هستید قند خون شما می تواند افزایش یابد. استرس ممکن است به دلیل بیماری یا جراحت رخ دهد و افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ را تحت تاثیر قرار دهد.

تشخیص تاثیر استرس بر سطح گلوکز خون

شما می توانید با ثبت استرس و سطح گلوکز خود تعیین کنید که آیا استرس باعث افزایش گلوکز خون شما می شود یا نه.

پس از ارزیابی استرس خود، باید سطح گلوکز خون را بررسی کنید. این کار را تا دو هفته آینده ادامه دهید. خیلی زود، ممکن است الگویی را مشاهده کنید.

اگر متوجه شدید که گلوکز شما مرتبا بالا است، استرس روانی شما احتمالا بر قند خون شما تاثیر منفی می گذارد.

علائم استرس

گاهی اوقات شاید متوجه علائم استرس نشوید. استرس می تواند بر سلامت روانی و عاطفی شما و همچنین بر سلامت جسمی شما تاثیر بگذارد. شناخت علائم می تواند به شما کمک کند استرس را شناسایی کرده و اقداماتی را برای مدیریت آن انجام دهید.

علائم فیزیکی استرس عبارتند از :

  • سردرد
  • درد یا تنش عضلانی
  • زیاد یا کم خوابیدن
  • احساس بیماری
  • خستگی

استرس همچنین ممکن است باعث شود شما احساس های زیر را داشته باشید :

  • بی انگیزگی
  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • بی قراری
  • عدم اشتیاق

همچنین برای افراد تحت استرس معمول است رفتاری انجام دهند که ممکن است خارج از شخصیت آن ها باشد از جمله :

  • کناره گیری از دوستان و خانواده
  • خوردن زیاد یا کم
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • سیگار کشیدن

چگونه استرس خود را کاهش دهیم؟

کاهش یا محدود کردن عوامل استرس زا در زندگی شما امکان پذیر است. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای مدیریت استرس انجام دهید.

  • به طور منظم ورزش کن
  • فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا یا تای چی را انجام دهید
  • تکنیک های ذهن آگاهی مانند مدیتیشن را تمرین کنید
  • از عوامل استرس زای شناخته شده مانند موقعیت های اجتماعی پر استرس اجتناب کنید
  • مصرف کافئین را کاهش دهید
  • وقت خود را با عزیزان بگذرانید

چگونه با استرس ناشی از دیابت کنار بیاییم؟

ممکن است با صحبت کردن با یک روانشناس در مورد استرس خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید. یک درمانگر می‌ تواند مکانیسم‌ های مقابله‌ ای را متناسب با شرایط شما فراهم کند و محیط امنی برای صحبت در اختیار شما قرار دهد.

چه کاری باید انجام داد؟

اگرچه دیابت می‌ تواند مجموعه‌ ای از چالش‌ ها را به همراه داشته باشد اما می‌ توان آن را به طور موثر مدیریت کرد و یک سبک زندگی شاد و سالم داشت.

می توانید جلسات کوتاه و مراقبه یا تمرینات کوچک را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. فعال بودن می تواند به کاهش تنش در زندگی شما کمک کند.

خلاصه

استرس روحی و روانی می تواند باعث ترشح آدرنالین و کورتیزول در خون شود. این هورمون ها می توانند باعث افزایش سطح گلوکز خون شوند.

افزایش غیر منتظره سطح گلوکز خون ممکن است بر مدیریت دیابت فرد تاثیر منفی بگذارد و منجر به علائم نامطلوب شود. اما دانستن محرک‌ های استرس و تمرین تکنیک‌ های کاهش استرس ممکن است به افراد در مدیریت این شرایط کمک کند.

منبع : healthline