تفاوت های پرتقال و نارنگی چیست؟


تفاوت های پرتقال و نارنگی
تفاوت های پرتقال و نارنگی

نارنگی و پرتقال مرکباتی هستند که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. هر دو حاوی مجموعه ای از مواد مغذی هستند، طعم نسبتا شیرینی دارند و به طور کلی حاوی کالری کمی می باشند.

اما در حالی که نارنگی و پرتقال ارتباط نزدیکی با هم دارند، در واقع دو میوه جداگانه با تفاوت های قابل توجهی هستند.

در ادامه این مقاله به بررسی شباهت ها و تفاوت های پرتقال و نارنگی و همچنین خواص درمانی آن ها برای سلامتی بدن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

نارنگی و پرتقال از یک خانواده هستند

نارنگی و پرتقال به دلیل اینکه اعضای یک خانواده هستند، دارای خواص مشابهی هستند.

آن ها ممکن است شبیه به هم به نظر برسند اما در واقع دو گونه مختلف از میوه ها با منشاء و گونه های جداگانه هستند.

نارنگی

نارنگی برای اولین بار در پالاتکا، فلوریدا کشت شد. در دهه ۱۸۰۰ به آن ها نارنگی گفته شد زیرا از طریق شهر طنجه در مراکش وارد می شدند.

نارنگی هم مانند پرتقال از اعضای خانواده ی مرکبات اما میوه ی گونه ی نارنگی هاست.

نارنگی ها اغلب به عنوان ماندارین در ایالات متحده برچسب گذاری می شوند.

با این حال از دیدگاه گیاه شناسی نارنگی به زیر گروهی از ماندارین ها اشاره دارد. معمولا نارنگی‌ هایی که قرمز مایل به نارنجی و رنگ‌ های روشن هستند به عنوان نارنگی شناخته می‌ شوند.

نارنگی ها معمولا از اواخر تابستان تا اواسط زمستان به بازار عرضه می شوند.

پرتقال

پرتقال سال‌ ها پیش در آسیا و به احتمال زیاد از جنوب چین و اندونزی منشا گرفته است. امروزه اکثریت قریب به اتفاق پرتقال ها در فلوریدا و سائوپائولو برزیل تولید می شوند.

پرتقال ها میوه هایی از خانواده مرکبات هستند.

جالب اینجاست که پرتقال ترکیبی از دو میوه است : پوملو و ماندارین.

انواع مختلفی از پرتقال وجود دارد. آن ها را می توان به چهار طبقه تقسیم کرد که هر کدام دارای ویژگی های زیر هستند :

  • معمولی یا گرد : انواع متعددی از پرتقال های معمولی از جمله والنسیا، هاملین و گاردنر وجود دارند. اکثر پرتقال های این طبقه برای تولید آب میوه استفاده می شوند
  • ناول : مسلما رایج‌ ترین دسته پرتقال است، این نوع پرتقال ها در واقع میوه دوم را در قاعده خود رشد می‌ دهند که شبیه ناف انسان است. کارا کارا نوع محبوب پرتقال ناول است
  • خونی : به دلیل غلظت بالایی از آنتوسیانین ها – نوعی رنگدانه آنتی اکسیدان – پرتقال خونی دارای گوشت قرمز تیره است. پوست گاهی اوقات می تواند دارای لکه های قرمز تیره باشد
  • بدون اسید یا شیرین : این دسته از پرتقال ها دارای مقادیر بسیار کمی اسید هستند. با توجه به غلظت اسیدی پایین آن ها، این پرتقال ها بیشتر خورده می شوند و برای تهیه آب میوه استفاده نمی شوند

فصل اوج پرتقال بر اساس تنوع متفاوت است. با این حال بیشتر پرتقال ها از پاییز تا بهار به بازار عرضه می شوند.

نارنگی و پرتقال ظاهر متفاوتی دارند

تفاوت اصلی بین نارنگی و پرتقال اندازه آن هاست.

پرتقال ها بسته به تنوع در اندازه های مختلف و شکل های کمی متفاوت هستند. با این حال به عنوان یک قاعده کلی اندازه پرتقال بزرگتر از نارنگی است.

نارنگی‌ ها کوچک‌ تر تا حدودی پهن‌ تر و به‌ طور کلی کمتر گرد هستند.

نارنگی‌ ها هنگام رسیدن نرم‌ تر هستند در حالی که پرتقال‌ ها معمولا در هنگام رسیدن سفت و سنگین می باشند.

نارنگی و پرتقال هر دو بسته به تنوع از دانه های زیاد تا بی دانه بودن متغیر هستند. به عنوان مثال پرتقال ناول بدون دانه است در حالی که پرتقال والنسیا دارای دانه است.

در نهایت نارنگی و پرتقال می توانند از نظر رنگ متفاوت باشند.

پرتقال ها معمولا بیشتر زرد-نارنجی هستند، به جز پرتقال خونی که رنگ قرمز تیره دارد.

اگرچه نارنگی ها از نظر رنگ شبیه به بسیاری از گونه های پرتقال هستند اما معمولا نارنجی مایل به قرمز می باشند.

طعم نارنگی و پرتقال کمی متفاوت است

طعم نارنگی و پرتقال متفاوت است، اما تا حد زیادی به تنوع هر میوه بستگی دارد.

نارنگی و پرتقال هر دو می توانند شیرین یا ترش باشند.

با این حال بیشتر نارنگی ها شیرین تر از پرتقال هستند. نارنگی ها همچنین دارای طعم قوی تری نسبت به پرتقال می باشند.

یک استثنا در این مورد، پرتقال خونی است. پرتقال خونی دارای طعمی متمایز است که با بیشتر انواع نارنگی ها و پرتقال ها متفاوت است.

پوست نارنگی راحت کنده می شود

پوست نارنگی و پرتقال یکی دیگر از تفاوت های اصلی این دو میوه است.

نارنگی و پرتقال هر دو پوست نازکی دارند. با این حال پرتقال پوست سفت تری دارد و بنابراین پوست کندن آن معمولا سخت تر از نارنگی است.

اکثر انواع نارنگی دارای پوست بسیار نازک هستند که پوست کندن آن ها را آسان می کند. پوست نارنگی سنگریزه ای است و هیچ شیار عمیقی ندارد.

به طور خاص بسیاری از انواع نارنگی ها به دلیل پوست نازکی که دارند، شناخته می شوند به این معنی که وقتی پوست پاره می شود، گشت میوه به راحتی جدا می شود.

ارزش غذایی نارنگی و پرتقال

یک نارنگی کامل دارای محتوای آب بالا (۸۵ درصد)، کربوهیدرات (۴ درصد) و تقریبا فاقد چربی است.

به همین ترتیب یک پرتقال کامل دارای محتوای آب بالایی است (۸۷ درصد)، بیشتر از کربوهیدرات (۴ درصد) تشکیل شده و تقریبا فاقد چربی است.

۱۰۰ گرم نارنگی حاوی مواد مغذی است :

  • کالری : ۵۳
  • کربوهیدرات : ۱۳.۳ گرم
  • فیبر : ۱.۸ گرم
  • پروتئین : ۰.۸ گرم
  • چربی : ۰.۳ گرم
  • ویتامین A : حدود ۱۴ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود ۴۴ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : ۴ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : ۵ درصد مقدار مورد نیاز روزانه

۱۰۰ گرم پرتقال حاوی مواد مغذی است :

  • کالری : ۴۷
  • کربوهیدرات : ۱۱.۷ گرم
  • فیبر : ۲.۴ گرم
  • پروتئین : ۰.۹ گرم
  • چربی : ۰.۱ گرم
  • ویتامین A : حدود ۴ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود ۸۹ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : ۸ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : ۵ درصد مقدار مورد نیاز روزانه

به طور کلی نارنگی و پرتقال دارای مواد مغذی مشابهی هستند. با این حال نارنگی در هر وعده کالری کمی بیشتر دارد. آن ها همچنین حاوی چند گرم کربوهیدرات بیشتر هستند.

یک تفاوت قابل توجه بین مشخصات مواد مغذی نارنگی با پرتقال این است که پرتقال بیش از دو برابر مقدار ویتامین C دارد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به حمایت از بافت های همبند از جمله پوست، رگ های خونی و استخوان ها کمک می کند.

پرتقال همچنین دارای فیبر کمی بیشتر از نارنگی است که باعث می شود منبع بسیار خوبی از این کربوهیدرات مفید باشد.

با این حال نارنگی حاوی ویتامین A بیشتری در هر وعده است. یک وعده ۱۰۰ گرمی نارنگی ۱۴ درصد از ارزش روزانه این ویتامین را تامین می کند در حالی که پرتقال ۴ درصد از ارزش روزانه را تامین می کند.

نارنگی و پرتقال هر دو مواد مغذی مختلفی از جمله پتاسیم، تیامین و فولات را فراهم می کنند. هر یک از این میوه ها می تواند یک مکمل مغذی و کم کالری برای رژیم غذایی شما باشند.

فواید و مزایای نارنگی و پرتقال برای سلامتی بدن

پرتقال منبع عالی ویتامین C بسیار قابل جذب است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که با رادیکال های آزاد که ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد مبارزه می کند.

اکثر فواید پرتقال برای سلامتی به احتمال زیاد با محتوای بالای ویتامین C آن مرتبط است.

تعداد انگشت شماری از مطالعات به اثرات مصرف پرتقال به ویژه مصرف آب پرتقال بر عوامل مختلف سلامتی پرداخته اند.

یک مطالعه نشان داد که نوشیدن آب پرتقال آسیب DNA را کاهش می دهد. این مطالعه به این نتیجه رسید که ویتامین C، همراه با سایر ترکیبات گیاهی موجود در پرتقال احتمالا نقش فعالی در کاهش آسیب داشته است.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که روزانه دو فنجان آب پرتقال به مدت ۱۲ ماه می نوشند سطح کلسترول LDL و کلسترول کل کمتری نسبت به افرادی که آب پرتقال نمی نوشند داشتند.

علاوه بر این سومین نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES III) داده های بیش از ۶۰۰۰ نفر را ارزیابی کرد.

آن هایی که دارای بالاترین میزان ویتامین C سرم بودند، شیوع قابل توجهی کمتری از هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) داشتند – یک باکتری که زخم معده ایجاد می کند.

بنابراین با توجه به محتوای بالای ویتامین C در پرتقال، مصرف پرتقال ممکن است در پیشگیری از زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری مفید باشد.

علاوه بر این مطالعات نشان داده اند که نوشیدن آب پرتقال ممکن است به جلوگیری از تشکیل اگزالات کلسیم و اوریک اسید کمک کند که می توانند منجر به سنگ کلیه کمک شوند.

توجه داشته باشید که اکثر این مطالعات اثرات نوشیدن آب پرتقال را مشاهده کردند. با این حال با خوردن پرتقال از فیبر آن نیز بهره مند می شوید که در هنگام آب گیری از بین می رود.

هم نارنگی کامل و هم پرتقال سرشار از فیبر و نسبتا کم کالری هستند.

مطالعات نشان داده اند که پیروی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا ممکن است برای کاهش وزن، کاهش خطر بیماری قلبی و بهبود سطح قند خون مفید باشد.

این امر نارنگی و پرتقال را به یک میان وعده هوشمند برای یک رژیم متعادل و همچنین برای کاهش وزن تبدیل می کند.

روش های استفاده از نارنگی و پرتقال در رژیم غذایی

بهترین راه برای خوردن نارنگی و پرتقال این است که به سادگی پوست آن ها را بگیرید و بخورید.

از آنجایی که نارنگی ها را راحت تر پوست می کنند، می توان از آن ها به عنوان یک میان وعده سریع و آسان استفاده کرد، به خصوص زمانی که در حال مسافرت هستید.

پرتقال و نارنگی افزودنی های عالی برای سالاد هستند.

هنگام انتخاب یک نارنگی رسیده باید به دنبال میوه هایی باشید که رنگ روشن دارند، نیمه نرم هستند و لکه های قهوه ای ندارند.

پرتقال برای رسیدن لزوما نباید رنگ روشن داشته باشد اما باید پرتقالی هایی را انتخاب کنید که سفت و دارای پوستی صاف باشند.

نارنگی و پرتقال را می توان در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کرد.

خلاصه

نارنگی و پرتقال هر دو از خانواده مرکبات اما میوه های متفاوتی هستند.

به نظر می رسد نارنگی منبع غنی تری از ویتامین A است در حالی که پرتقال ممکن است ویتامین C و فیبر بیشتری در هر وعده ارائه دهد.

پرتقال‌ ها گردتر و بزرگتر هستند در حالی که نارنگی‌ ها پهن‌ تر و ریزتر هستند و همین آن‌ ها را به یک میان‌ وعده عالی تبدیل می‌ کند.

نارنگی و پرتقال شباهت ها و تفاوت های خود را دارند اما هر دو مغذی هستند و افزودنی سالم به رژیم روزانه شما هستند.

منبع : healthline