خواص پاپ کورن (ذرت بو داده) برای سلامتی بدن + طرز تهیه


خواص پاپ کورن (ذرت بو داده)
خواص پاپ کورن (ذرت بو داده)

پاپ کورن یا ذرت بو داده (به انگلیسی : Popcorn) یکی از سالم ترین و محبوب ترین میان وعده های جهان است.

پاپ کورن سرشار از مواد مغذی مهم است و فواید سلامتی مختلفی را ارائه می دهد. با این حال گاهی اوقات با مقادیر زیادی چربی، شکر و نمک تهیه می شود که می تواند باعث پرخوری شود.

به همین دلیل بسیار مهم است که پاپ کورن را خودتان در خانه تهیه کنید. پاپ کورن بسته به نحوه تهیه آن، می تواند فوق العاده سالم یا بسیار ناسالم باشد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی پاپ کورن برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

پاپ کورن چیست؟

پاپ کورن نوع خاصی از ذرت است که وقتی در معرض گرما قرار می‌ گیرد، شکفته می شود.

در مرکز هر دانه مقدار کمی آب وجود دارد که با گرم شدن منبسط شده و در نهایت باعث انفجار دانه می شود.

قدیمی ترین قطعه پاپ کورن در نیومکزیکو کشف شد و گفته می شود بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد.

با گذشت سال ها پاپ کورن محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده است. به ویژه در دوران رکود بزرگ محبوبیت پیدا کرد زیرا بسیار ارزان بود.

امروزه حدود ۵۰۰ میلیون کیلوگرم پاپ کورن هر ساله توسط آمریکایی ها مصرف می شود که همین آن را به محبوب ترین میان وعده در آمریکا تبدیل می کند.

فواید و مزایای پاپ کورن برای سلامتی بدن

۱. سرشار از مواد مغذی است

بسیاری از مردم این را نمی دانند اما پاپ کورن یک وعده ی غذایی کامل و به طور طبیعی حاوی چندین ماده مغذی مهم است.

بسیاری از مطالعات مصرف غلات کامل را با مزایای سلامتی مانند کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط می‌ دانند.

۱۰۰ گرمی پاپ کورن حاوی مواد مغذی زیر است :

  • ویتامین B1 (تیامین) : ۷ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B3 (نیاسین) : ۱۲ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین) : ۸ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : ۱۸ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : ۳۶ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فسفر : ۳۶ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : ۹ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • روی : ۲۱ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : ۱۳ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : ۵۶ درصد مقدار مورد نیاز روزانه

این مقدار پاپ کورن در مجموع ۳۸۷ کالری، ۱۳ گرم پروتئین، ۷۸ گرم کربوهیدرات و ۵ گرم چربی دارد. همچنین حاوی ۱۵ گرم فیبر است که بسیار بالاست و آن را به یکی از بهترین منابع فیبر در جهان تبدیل می کند.

۲. حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنلی بالایی است

پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که به محافظت از سلول های ما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند.

مطالعه ای که در دانشگاه اسکرانتون انجام شد نشان داد که پاپ کورن حاوی مقادیر بسیار زیادی پلی فنول است.

پلی فنول با فواید سلامتی مختلفی مانند بهبود گردش خون، بهبود سلامت گوارش و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط است.

چندین مطالعه همچنین نشان داده اند که پلی فنول ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان پروستات و سینه را کاهش دهند.

۳. دارای فیبر بسیار بالایی است

پاپ کورن دارای فیبر بسیار بالایی است.

طبق تحقیقات فیبر غذایی ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند بیماری قلبی، چاقی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

فیبر همچنین می تواند به کاهش وزن و ارتقای سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

مصرف روزانه توصیه شده فیبر برای زنان ۲۵ گرم و برای مردان ۳۸ گرم است. با این حال اکثر مردم بسیار کمتر از این مقدار مصرف می کنند.

۱۰۰ گرم پاپ کورن حاوی ۱۵ گرم فیبر است که تا حد زیادی نیازهای فیبر روزانه شما را برآورده می کند.

۴. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

پاپ کورن سرشار از فیبر، کالری نسبتا کم و چگالی انرژی پایینی است. همه اینها ویژگی های یک غذای مناسب برای کاهش وزن است.

پاپ کورن با ۳۱ کالری در هر فنجان، حاوی کالری بسیار کمتری نسبت به بسیاری از میان وعده های محبوب است.

یک مطالعه احساس سیری را پس از خوردن ذرت بو داده و چیپس سیب زمینی مقایسه کرد. محققان دریافتند که ۱۵ کالری پاپ کورن به اندازه ۱۵۰ کالری چیپس سیب زمینی سیر کننده است.

به دلیل محتوای کالری کم، چگالی انرژی کم، محتوای فیبر بالا و افزایش سیری، خوردن پاپ کورن ممکن است به لاغری و کاهش وزن شما کمک کند.

با این حال رعایت اعتدال لازم است. حتی اگر پاپ کورن نسبت به بسیاری از خوراکی‌ های دیگر سیرکننده‌ تر است اما اگر زیاد از آن بخورید باز هم می‌ تواند چاق‌ کننده باشد.

عوارض و مضرات پاپ کورن

پاپ کورن مایکروویوی از قبل بسته بندی شده ممکن است مضر باشد

راه‌ های زیادی برای لذت بردن از پاپ کورن وجود دارد اما راحت‌ ترین و محبوب‌ ترین آن‌ ها پاپ کورن مایکروویوی بسته بندی شده است.

اکثر کیسه های مایکروویو با ماده شیمیایی به نام پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) پوشانده شده اند که با انواع مشکلات سلامتی مانند بیش فعالی نقص توجه، وزن کم هنگام تولد و مشکلات تیروئید مرتبط می باشد.

همچنین پاپ کورن مایکروویوی ممکن است حاوی دی استیل باشد که یک ماده شیمیایی موجود در طعم دهنده های مصنوعی کره است.

اگرچه خطر برای عموم مردم به وضوح شناسایی نشده است، مطالعات حیوانی نشان می دهد که تنفس دی استیل می تواند به راه های هوایی آسیب برساند و باعث بیماری های ریوی شود.

بسیاری از مارک های پاپ کورن مایکروویوی با استفاده از روغن های هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه تهیه می شوند که حاوی چربی های ترانس مضر هستند. مطالعات چربی‌ های ترانس را با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سایر بیماری‌ های جدی مرتبط دانسته‌ اند.

حتی اگر برندهای خاصی بگویند که فاقد این مواد شیمیایی هستند باز هم ممکن است بخواهید از آن ها اجتناب کنید زیرا تهیه پاپ کورن سالم در خانه بسیار آسان است.

برخی از روش های آماده سازی مضر هستند

علیرغم تمام ویژگی های سالم پاپ کورن، نحوه تهیه می تواند بر کیفیت غذایی آن تاثیر زیادی بگذارد.

پاپ کورن به طور طبیعی کالری کمی دارد اما برخی از انواع آماده بسیار پر کالری هستند.

به عنوان مثال مطالعه ای نشان داد که یک پاپ کورن متوسط ​​در یک سینمای زنجیره‌ ای محبوب دارای ۱۲۰۰ کالری است – حتی قبل از اینکه رویه کره‌ ای را در نظر بگیرید.

انواع خریداری شده از سینماها یا فروشگاه ها اغلب با چربی های ناسالم، طعم دهنده های مصنوعی و مقادیر زیادی شکر و نمک تهیه می شوند.

این مواد نه تنها مقدار قابل توجهی کالری به بدن اضافه می کنند بلکه برخی از آن ها می توانند از راه های دیگر برای شما مضر باشند.

طرز تهیه پاپ کورن سالم و خوشمزه در خانه

مواد لازم

  • ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل
  • ۱/۲ فنجان ذرت خشک خام
  • ۱/۲ قاشق چای خوری نمک

طریقه پختن پاپ کورن

  • روغن و دانه های خشک ذرت را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی آن را بپوشانید
  • روی حرارت متوسط ​​برای حدود ۳ دقیقه یا تا زمانی که تقریبا ترکیدن آن تمام شود بپزید
  • از روی حرارت بردارید و در ظرف سرو بریزید
  • با نمک مزه دار کنید

می توانید از ادویه جات برای دادن طعم بیشتر به پاپ کورن استفاده کنید. اگر چیزی شیرین می‌ خواهید سعی کنید آن را با کره آجیل بپزید یا روی آن دارچین یا تراشه‌ های شکلات تلخ بپاشید.

برای مزایای سلامتی بیشتر، روی آن مخمر تغذیه ای بپاشید. مخمر تغذیه‌ ای طعمی شبیه به آجیل دارد و حاوی چندین ماده مغذی مهم از جمله پروتئین، فیبر، ویتامین‌های B و چندین ماده معدنی است.

خلاصه

پاپ کورن سرشار از چندین ماده مغذی مهم مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های پلی فنل است. نه تنها این، بلکه فوق العاده خوشمزه و یکی از بهترین منابع فیبر در جهان است.

پاپ کورن بسیار سالم است و مصرف متعادل آن حتی ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

منبع : healthline