راهنمای کامل خرید محصولات لبنی قسمت اول

راهنمای کامل خرید محصولات لبنی قسمت اول


راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

استفاده از محصولات لبنی در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش تغذیه ای شیر و فرآورده های آن به امری عادی تبدیل شده است. مصرف شیر در کشور ما ریشه های تاریخی دارد و از دیرباز جزء ثابت سفره ایرانی بوده است. با این حال ، فرهنگ شهری ما تا حدودی از اصول تغذیه مناسب منحرف شده است. اما اطلاعات خوبی که عموم مردم هر روز از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم ارائه می دهند. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. بسیاری از تولیدکنندگان در بخش های دولتی و خصوصی در حال تولید انواع محصولات لبنی هستند و ما تفاوت قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای در تنوع محصول نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به انواع محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه گاهی تنوع محصولات آنها را در انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها دچار سردرگمی می کند. به خصوص از آنجا که برخی از تبلیغات و نامه های مارک تجاری بیش از هر چیز برای مردم جذاب است ، اما مهمتر از همه ، انتخاب محصول مناسب برای شرایط فردی ، مطابق با رژیم غذایی ، سلامتی و کیفیت روزانه است ، بنابراین هنگام خرید به اصول اولیه توجه کنید. راهنمای انتخاب مناسب ترین محصول

انتخاب بر اساس نوع محصول:

برخی از محصولات لبنی حاوی مقادیر متفاوتی پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع شده ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. آنها مانند بستنی و برخی دیگر سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی های اشباع) نسبت به سایر محصولات دارند. برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از رژیم غذایی استفاده کنید که تا 30٪ کالری چربی و 10٪ کالری اسیدهای چرب داشته باشد. حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

عشق

تنوع شیر موجود در بازار به گونه ای است که چشمان شما را مدتی در یخچال مراکز خریداری می کند. بسیاری از مردم فقط از شیر دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نیست. این شیر به طور متوسط ​​2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی دارد. شیر بدون چربی بسته به میزان چربی ، فاقد چربی ، کم یا زیاد است. محصولات بدون چربی کمتر از 0.5 درصد چربی دارند و برای افرادی که رژیم خاصی دارند مناسب است. گاهی اوقات ، مقدار کمی شیر برای بهبود طعم شیر به آن اضافه می شود.

این شیر حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D. محصولات بدون چربی معمولاً 1.5 درصد چربی هستند و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از محصولات کم لاکتوز موجود در بازار استفاده کنند یا شیر با ماست بنوشند. شیر و طعم میوه و شیر کاکائو برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست زیرا معمولاً مقداری شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب بسته بندی این محصولات دارای میز تغذیه است ، می توانید میزان قند آن را از روی میز بررسی کنید. در غیر این صورت ، مصرف کننده از وجود شکر در اجزای یا ترکیبات ذکر شده روی بسته بندی مطلع شد.


بیشتر بدانید: مکمل هایی برای مدیریت پوکی استخوان


طبق قوانین FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به یک ماده را برآورده کند ، منبع خوبی از آن ماده مغذی است و می توان آن را به عنوان غنی شده برچسب گذاری کرد. شما می توانید محصولاتی را که به طور قابل توجهی غنی از ویتامین ها یا برخی مواد معدنی هستند ، یا برعکس با برخی نیازهای تغذیه ای ، ملاقات کنید. تفاوت دیگر در مورد شیر ، پاستوریزه یا استریل شدن آن است. شیر پاستوریزه را فقط می توان حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کرد (یا تاریخ ذکر شده توسط سازنده و ممکن است کمتر از 5 روز باشد).

Fradema (UHT) یا شیرهای استریل شده را می توان چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری کرد ، اما می توان آنها را حداکثر تا 5 روز پس از باز شدن در یخچال نگهداری کرد. ارزش تغذیه ای این شیر کمتر از شیر پاستوریزه نیست و کازئین یا پروتئین اصلی شیر طی فرآیند عقیم سازی تغییری نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

محصولات لبنی تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و روغن در این گروه قرار دارند. ماست ، دوغ و روغن پرمصرف ترین محصولات این گروه هستند. درصد چربی ماست های موجود در بازار متفاوت است و روی بسته بندی آنها ذکر شده است. در گروه ماست کم چرب ، ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی مشاهده می شود. توصیه می کنیم در صورت ابتلا یا عفونت یا اسهال یا اسهال مربوط به مسافرت و همچنین افرادی که بیماری قلبی عروقی یا سرطان دارند از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست معمولی متفاوت است و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را با باکتری هایی که برای حفظ سلامتی شما مفید هستند و به درمان برخی بیماری ها کمک می کند ، متعادل می کند. البته مصرف این ماست در بیماران مبتلا به برخی عفونت های پیشرفته و همچنین ایمنی ضعیف باید با احتیاط همراه باشد. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک توسط باکتری های اسید لاکتیک تولید می شود و برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسیدهای آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی درصد کمی چربی است ، اما محتوای نمک آن ممکن است برای رژیم های خاص مناسب نباشد. لبنیات همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه اکیدا خودداری کنید.

راهنمای کامل خرید محصولات لبنی متخصص تغذیه اصفهان

پنیر

طبقه بندی پنیرهای جهان آسان نیست. پنیرها بر اساس میزان رطوبت به انواع سخت و نرم تقسیم می شوند. پنیرهای پارمزان ، چدار و امانتال سفت هستند و پنیر کامبر و فتا پنیرهای نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیرهای رنده شده ، افزودن مواد امولسیون کننده و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. درصد چربی و نمک پنیر یکی از عوامل مهم تغذیه ای است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

میزان چربی و سدیم معمولاً روی میز تغذیه به مصرف کننده گزارش می شود. جدول جلویی برخی از عوامل تولید پنیر تولید شده در ایران بر اساس استاندارد ملی را نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که شور است ، می توانید با قرار دادن آن در آب آشامیدنی شوری آن را تا حدی کاهش دهید. به آب موجود در بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت و حفظ پنیر دارد. بنابراین ، پنیر را تا انتها نریزید.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان ارنتر


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و کمیت و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای صفحه اینستاگرام دکتر کلیک کنید.


محتوای توصیه شده:

حساسیت غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*