راه هایی برای کاهش درد مفاصل ناشی از آرتروز



Consumer Reports هیچ رابطه مالی با هیچ تبلیغ کننده در این سایت ندارد.

با گذشت سالها، بسیاری از ما ممکن است متوجه دردهای مختلف در مفاصل خود شویم. یکی از علل شایع ناراحتی مزمن استئوآرتریت یا OA است که با از دست دادن تدریجی مواد بالشتکی که از ساییدگی انتهای مفاصل به یکدیگر جلوگیری می کند، مشخص می شود.

در حالی که این شکل از آرتریت می‌تواند مانع از انجام کارها و فعالیت‌های روزانه شود، ممکن است اثرات بد دیگری نیز داشته باشد: مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در مجله استئوآرتریت و غضروف منتشر شد، نشان داد استئوآرتریت زانو و ران با افزایش خطر مرگ ناشی از قلبی مرتبط است. مرض.

اریک کی هولدر، استادیار دانشکده پزشکی می گوید: «آرامش ممکن است منجر به افزایش رفتار بی تحرکی شود و در نتیجه، خطر ابتلا به سایر مشکلات مزمن مانند چاقی، دیابت، فشار خون بالا یا بیماری قلبی را به دلیل کاهش فعالیت افزایش دهد. ارتوپدی بالینی و توانبخشی در دانشکده پزشکی ییل در نیوهیون، کانن OA نیز ممکن است التهاب را در بدن افزایش دهد، که خود با بیماری قلبی مرتبط است. و مطالعه ای که در سال ۲۰۲۰ در مجله انجمن سالمندان آمریکا منتشر شد نشان داد که این وضعیت می تواند منجر به انزوای اجتماعی شود که می تواند برای سلامتی نیز مضر باشد.

استئوآرتریت ۳۲.۵ میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد

خبر خوب: هایدی پراتر، متخصص طب فیزیکی، می‌گوید در حالی که بسیاری از داروهایی که برای تسکین درد استفاده می‌شوند برای استفاده منظم توسط افراد مسن توصیه نمی‌شوند، تعدادی از شیوه‌های زندگی و سایر درمان‌های غیردارویی می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند – و از پیشرفت OA جلوگیری کنند. در بیمارستان جراحی ویژه در نیویورک. این چیزی است که کارشناسان توصیه می کنند.

کاهش استرس و داشتن خواب بهتر ممکن است به نظر نمی رسد که به OA کمک کند. اما برخی شواهد نشان می دهد که آنها ممکن است. به عنوان مثال، مطالعه ای که در سال ۲۰۲۰ در مجله PLOS One منتشر شد، نشان داد که افراد ۵۰ ساله و بالاتر که شش ساعت یا کمتر در شب می خوابند، ۲۰ درصد بیشتر از افرادی که بین ۷ تا ۸ ساعت می خوابند، در معرض ابتلا به OA هستند. آنها همچنین حدود ۳۰ درصد بیشتر احتمال داشت که درد مفصلی قابل توجهی را تجربه کنند.

پراتر می گوید: «خواب برای درک درد بسیار مهم است. او توضیح می‌دهد که زمان ناکافی چرت زدن می‌تواند سطوح انتقال‌دهنده‌های عصبی را کاهش دهد – مواد شیمیایی مغز که می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. استرس، به نوبه خود، می تواند خواب را بدتر کند، بنابراین نحوه درک ما از درد را تغییر می دهد.

مدیتیشن برای افرادی که فکر می کنند نمی توانند مدیتیشن کنند

برای پرداختن به هر دو موضوع، می‌توانید از تکنیک تمرکز حواس مانند مدیتیشن استفاده کنید. به عنوان مثال، یک مطالعه کوچک منتشر شده در مجله Alternative and Complementary Therapies نشان داد که زنان مبتلا به OA زانو که به مدت ۸ هفته دو بار در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مدیتیشن می کردند، بهبود قابل توجهی در درد و کیفیت زندگی و عملکرد بهتر زانو گزارش کردند.

مقابله با نگرانی های سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب نیز مهم است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در مجله Pain منتشر شد، نشان داد افرادی که علائم اضطراب را گزارش کرده‌اند، ۷۰ درصد بیشتر احتمال دارد که در سال آینده درد زانو را گزارش کنند. پراتر می گوید: «ممکن است بین این احساسات و التهاب ارتباطی وجود داشته باشد. با پزشک خود در مورد درمان هایی که می تواند کمک کننده باشد صحبت کنید.

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن بین ۵ تا ۱۰ پوند ممکن است به کاهش درد و تحرک کمک کند. و مطالعه ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله بین المللی چاقی منتشر شد، نشان داد که افراد دارای اضافه وزن و چاق که بیش از ۷.۵ درصد وزن بدن خود را از دست دادند، در مقایسه با افرادی که وزن کم نکردند یا وزن اضافه کردند، کمتر به تعویض کامل زانو نیاز داشتند. .

کاهش وزن همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد یا اگر قبلاً به این بیماری مبتلا هستید، به شما کمک می کند تا آن را کنترل کنید. Eliana Cardozo، پزشک پزشکی ورزشی در بیمارستان Mount Sinai در نیویورک می گوید: «ما می دانیم که دیابت کنترل نشده باعث التهاب می شود که آرتروز را بدتر می کند.

کاهش وزن می تواند به محافظت از زانوهای شما در برابر آرتروز کمک کند

فواید رژیم غذایی گیاهی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که در ژورنال Complementary Therapies in Medicine منتشر شد، نشان داد افرادی که به مدت هشت هفته از یک سبک تغذیه گیاهی پیروی کردند، بهبود قابل توجهی در درد اسکلتی عضلانی – حتی اگر وزن کم نکردند – گزارش کردند. هولدر می‌گوید: «یک غذای کامل، رژیم غذایی غنی از مواد مغذی که حاوی محصولات فرآوری‌شده و قند کم باشد، کلیدی است، زیرا به کاهش التهاب کمک می‌کند که به درد کمک می‌کند».

یک گزینه خوب: رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای که سرشار از محصولات، غلات کامل، غذاهای دریایی، لوبیا و آجیل است. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله PLOS One منتشر شد، رژیم غذایی با قند بالا ممکن است بر میکروبیوم روده تأثیر منفی بگذارد. روده شما بیشتر سروتونین بدن شما را می‌سازد، یک ماده شیمیایی مغز که خلق و خو را تقویت می‌کند و تحمل را برای شما آسان‌تر می‌کند. درد،» پراتر می گوید.

بهترین غذاها برای تغذیه میکروبیوم روده شما

به روش های صحیح ورزش کنید

تیموتی گیبسون، جراح ارتوپد، مدیر پزشکی مرکز تعویض مفصل MemorialCare در مرکز پزشکی Orange Coast در Fountain Valley، کالیفرنیا، می‌گوید: «به نظر من، ورزش – از جمله فیزیوتراپی – مهم‌ترین درمان غیرجراحی برای درمان آرتروز است. این نه تنها ماهیچه های اطراف را تقویت می کند تا فشار از روی مفاصل برداشته شود، بلکه عملکرد کلی را بهبود می بخشد و یک مزیت ذهنی ایجاد می کند که می تواند مقابله با درد را آسان تر کند.

الین هوسنی، نایب رئیس بیماری‌های روماتیسمی و ایمونولوژیک در کلینیک کلیولند، می‌گوید از نظر ورزش، مفیدترین راه برای OA ترکیبی از ایروبیک، تمرینات قدرتی و تمرینات انعطاف‌پذیری است. اما مهم است که تمرینات را متناسب با سطح تناسب اندام خود تنظیم کنید. او می‌گوید: «اگر بیمار کم‌تحرک بوده است، او را با درمان مبتنی بر آب، مانند ایروبیک استخر، شروع می‌کنم. “و هنگامی که آنها این را تحمل کردند، به درمان کم تاثیر و مبتنی بر خشکی، مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری روی می آورند.”

هوسنی همچنین تای چی را توصیه می کند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ که در مجله BMC Geriatrics منتشر شد، نشان داد که افراد مسن مبتلا به استئوآرتریت زانو که دو بار در هفته به مدت ۱۲ هفته این فعالیت ملایم را انجام می‌دهند، نسبت به افرادی که این کار را انجام نداده‌اند، عملکرد بسیار بهتری در اعمالی مانند ایستادن تک پا داشتند. یکی دیگر از گزینه های خوب یوگا روی صندلی است. حسنی می‌گوید: «به‌ویژه اگر کم‌تحرک بوده‌اید، خوب است، زیرا ترس از زمین خوردن را از بین می‌برد و به تعادل اصلی نیاز ندارد».

اگر ورزش کردن خیلی دردناک است، از پزشک خود بپرسید که آیا ممکن است یک دوره فیزیوتراپی ضروری باشد یا خیر. یک فیزیوتراپ می تواند به شما یاد دهد که چگونه عضلات اطراف مفاصل خود را با درد کم یا بدون درد تقویت کنید، همراه با تکنیک هایی برای آسان تر کردن فعالیت های روزانه، مانند بالا و پایین رفتن از پله ها.

برای شعله‌ور شدن OA، می‌توانید از موضعی بدون نسخه روی مفصل دردناک استفاده کنید. اینها شامل ضدالتهاب های غیراستروئیدی مانند ولتارن و محصولات حاوی کپسایسین مانند زوستریکس است.

حسنی می گوید برای تسکین بیشتر، اگر فشار خون به خوبی کنترل شده و کبد و کلیه سالم دارید، ممکن است بتوانید برای مدت کوتاهی از داروهای OTC مانند ایبوپروفن (موترین IB، ژنریک) استفاده کنید. از دکترت بپرس در غیر این صورت، استامینوفن (تیلنول، ژنریک) ممکن است بهترین باشد.

داروهای تزریقی نیز وجود دارد: استروئیدها، اسید هیالورونیک و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) – یک درمان تجربی که از پلاکت های خود بیمار استفاده می کند.

اسید هیالورونیک، شبیه به ماده ای در مفاصل، ممکن است برای برخی افراد موثر باشد، اما دستورالعمل های آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، آن را برای استفاده معمول در OA توصیه نمی کند. Husni می‌گوید PRP برای آسیب‌های تاندون، ماهیچه و لیگامان در افراد جوان‌تر نویدبخش است، اما نه برای OA متوسط ​​تا شدید.

کاردوزو که همچنین بر اساس عواملی مانند درجه آرتریت یک رویکرد فردی را توصیه می‌کند، می‌گوید: «برای برخی افراد، یک تزریق خاص می‌تواند برای مدتی به درد آن‌ها کمک کند.

حق چاپ ۲۰۲۲، Consumer Reports Inc.

Consumer Reports یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی است که دوشادوش مصرف کنندگان برای ایجاد دنیای منصفانه تر، ایمن تر و سالم تر کار می کند. CR محصولات یا خدمات را تایید نمی کند و تبلیغات را نمی پذیرد. در ConsumerReports.org بیشتر بخوانید.