رژیم غذایی رنگین کمانی – معتبر نوین


لیکوپن موجود در خوراکی های قرمز مانند گوجه رنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد.

سبزیجات

رژیم غذایی رنگین کمانی

ممکن است عبارت «رنگین کمانی بخورید» را قبلا شنیده باشید. متخصصان تغذیه از این عبارت استفاده می کنند تا مردم مخصوص کودکان را متمایل کنند که میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانند. مسلم است که مصرف میوه ها و سبزیجات در رنگ های مختلف، حجم زیادی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد شیمیایی گیاهی و املاح معدنی را به بدن می رسانند. اما رنگ در میوه ها و سبزیجات مختلف چیست؟

رنگ نارنجی:

هویچ

لوتین؛ رنگدانه گیاهی موجود در میوه های نارنجی مانند پرتقال و هویج است. ثابت شده است که این رنگدانه خطر به دژنراسیون ماکولا که شایع ترین علت نابینایی در سالمندان را کاهش می دهد. منابع دیگر لوتین عبارتند از فلفل دلمه ای، خانواده کلم و اسفناج. کدو تنبل نیز نه تنها حاوی این رنگدانه است، بلکه منبع غنی از ویتامین های آ، سی و ای بوده و سدی قوی در برابر برخی سرطان ها است.

رنگ زرد:

تخم مرغ

زیگزانتین نیز رنگدانه است که در کنار لوتین یافت می شود. نشان داده شده است که این رنگدانه نیز در برابر بیماری دژنراسیون ماکولا و آب مروارید، محافظت می کند. شکر کره ای همچنین اعلام کرده اند که لوتین و زیگزانتین سرعت رشد سرطان روده و سایر تومورها را کند می کنند. خوراکی های حاوی زیگزانتین عبارتند از ذرت، هویج، پرتقال، فلفل دلمه ای زرد، شلغم، کلم پیچ، کاهو، کدو حلوایی، نخود فرنگی، زرده تخم مرغ، خربزه، طالبی و هلو.

رنگ قرمز:

هندوانه

لیکوپن موجود در خوراکی های قرمز مانند گوجه رنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد. همچنین به نظر می رسد که این رنگدانه نقش مهمی در آب از سرطان سینه دارد. جالب است بدانید که گوجه فرنگی پخته شده لیکوپن نسبت به نوع خام آن دارد. لیکوپن همچنین در گریپ فروت قرمز و هندوانه موجود است. علاوه بر این، گوجه فرنگی منبع خوبی از پتاسیم است و به سلامت قلب کمک می کند.