عصرانه ای دلچسب با خوراکی های تابستانی


در روزهای بلند تابستانی که از میان ناهار و شام دور از معمول می‌شود، عصرانه به شکل جای خود را در بین وعده‌های اصلی باز می‌کند و یک میان وعده سبک و تابستانه حسابی می‌چسبد. اما اگر در این وعده چه چیزهایی بخوریم تا هم هوای گرم تابستانی داشته باشید و هم نیاز به غذای خانواده های کوچک را داشته باشید، بسیار مهم است.

عصرانه

وقتی در یک عصر تابستانی، خسته و بی رمق به خانه برمی گردیم، شاید هیچ چیز مثل یک نوشیدنی خنک و عصرانه‌ای سبک و تابستانی، حال آدم را خوب نکند. هرچقدر هم که هوای آتشین این فصل مفرح بی حالتان باشد، نشستن در کنار خانواده و گپ و گفتی صمیمانه بعد از یک روز پرمشغله، حالتان را جامی‌آورد. ترتیب یک عصرانه ساده و مقوی را معمولاً خانواده به بهترین نحو مدیریت می‌کند و مناسب با ذائقه اهالی خانه، بهترین‌ها را برای یک دورهمی ساده در نظر می‌گیرد. اگر می‌توانیم در یک عصر تابستانی، خوراکی مناسب برای همه خانواده‌ها آماده باشیم، نه تنها کارکوچکی نیست، بلکه هنری است و می‌توان سلامت تک خانواده را تضمین کرد.

خداحافظی با کشوی خوراکی های مضر

گرچه از نظر بیشتر بچه ها، خوردن تنقلات حتی از جنس چیپس و پفک، بهترین گزینه است، اما مادرها با آن روحیه مسئولیت پذیری و منعطف خود می توانند این میان وعده غذایی را به اتفاقی جذاب تبدیل کنند و همه را پای سفره های دلچسب بنشانند. پس از هرچیز باید بدانیم که کشوهای کابینت، جایی برای نگهداری تنقلات ناسالم نیست و اگر فکر می کنم از کودکی به چنین تصویری در آشپزخانه عادت نمی کنند، قطعا ذائقه ها نیز به این نوع تغذیه سوق پیدا نمی کنند و می توانند آن ها را تاحدزیادی تضمین کنند. . چقدر خوب است که بتوانیم از همین حالا با کشوهای مملو از خوراکی های مضر خداحافظی و برنامه غذایی بهتر را برای میان وعده های خانواده از جمله عصرانه های تابستانی در نظر بگیریم. اصلا کار سختی نیست فقط کافی است برای جایگزین‌های خوبی برای خوراکی‌های فروشگاهی آماده کنیم و هرزمان را که کودکمان درخواست خوراکی داشته باشد، تغذیه‌ای جذاب، اما مفید را پیش رویش قرار دهد. میوه های تازه و خشک شده رنگارنگ، ذرت هایی که به راحتی می توانم در خانه طبخ کرد، کیک های خانگی، خشکبار و نچی کشمش و خوراکی هایی از این دست، گزینه هایی هستند که حتما می توانند جای خوراکی های صنعتی را مصرف کنند. البته به شرطی که با آن کشو ناسالم خداحافظی کرده و همه افراد خانواده بدانند در صورت گرسنگی، دیگر نمی‌توانند به این غذاها بروند و با خوردن تغذیه‌های ناسالم به یک سیری کاذب برسند.

نان داغ مزه دیگری دارد

از نظر خیلی ها، نان تازه رکن اصلی سفره‌های عصرانه است که نباید از آن غافل شود. مسئولیت خرید نان عصرانه را می‌توانم به کسی که درحال بازگشت به خانه است. کمی هواخوری با بچه‌ها به بهانه خرید نان هم، اتفاق خوبی است. می‌توانم با یک برنامه ریزی درست، یک تیر و دونشان زد و کمی زودتر از وقت عصرانه از خانه بیرون زد و بچه‌ها را نیز درخرید نان سهیم کرد. این کار، حس استقلال و سختی را در بچه‌ها تقویت کرده و به آن‌ها می‌آموزد که قرار است همیشه مسئولیت خرید نان را بر عهده بگیرد. یکی از نکات لازم برای خرید نان تازه، همراه داشتن کیسه های پارچه است که باید موردتوجه قرار گیرد.

بدون نان تازه هم می‌توانم عصرانه‌های دلچسب داشته باشم. فقط کافی است روشهای نگهداری نان را به خوبی بلد کنیم. تهیه کیسه های نخی مخصوص نان بهترین روش برای این کار است. در حالی که باید حواسمان باشد که تعداد نان ها را با وسواس بیشتر به دورریز نان را به حداقل برسانیم، زیرا هرچقدر هم که روش های نگهداری نان را به خوبی بلد می کند، باز هم نان ها را به نوع و کیفیتشان باز می کند، بعد از مدتی بیات می شود و اتفاق می افتد. راه‌های کیسه‌های نان خشک می‌شوند که این مسئله نه برکت سفره‌های ایرانی و نه مناسب اقتصاد خانواده است.

عصرانه‌های سالم با خوراکی‌های متنوع

وقتی حرف از یک عصرانه تابستانی است، حتماً خوراکی‌های رنگارنگ جلوی چشمتان راژه می‌رود. سبزی تازه، هندوانه، طالبی، خربزه، خیار و گوجه و انواع خوراکی‌های خنکی که می‌توانند بدنتان را به حسابی پایین بیاورند و ویتامین‌های یک روزتان را تامین کنند. برای هروعده عصرانه می‌توان به آنچه در یخچال خانه تان موجود است، یکی از انواع این خوراکی‌ها را انتخاب کرد. از نظرسنجی غافل نشوید و حتماً میل و سلیقه دیگر اعضای خانواده به ویژه بچه‌ها را در نظر بگیرید. علاوه بر مهیاکردن سوروسات عصرانه، چیدن سفره هم، برای خود فوت و فنی دارد و می‌تواند همه را حرکت کند، پس سعی کنید باحوصله و سلیقه هرچه تمام‌تر سفره‌های عصرانه خود را بچینید. وقتی می‌گوییم باسلیقه، منظورمان به هیچ عنوان تجملات نیست، بلکه حوصله به خرج دادن برای چیدن سفره و تزیین همان چیزهایی است که می‌خواهیم سرسفره بگذاریم. مثلاً می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم حتی هندوانه و طالبی را کمی متفاوت و مدل دار خرد کرده وسرسفره بگذریم. تزیین سفره همیشه مختص به سفره‌های مهمان نیست و گاهی لازم است که هوای خودمان را هم داشته باشی.

اعتماد به همکاری و اعضای خانواده

اگر دوست داشته باشید می‌توانید درهنگام را آماده کنید عصرانه و چیدن سفره از بقیه خانواده‌ها را برای این کار به یک روتین تکراری و خسته‌کننده تبدیل کنید و خودتان هم از این عصرانه لذت ببرید. اصلاً هم می‌توانید مسئولیت عصرانه روزها را به بقیه خانواده بسپارید و کمی شما از سلیقه آن‌ها بهره‌مند شوید. فقط حواستان باشد که در این مواقع به کسانی که عصرانه را آماده می‌کنند، اختیارکامل بدهید. معمولاً مادرها به علت وسواس‌ها و احساس کمال‌گرایی خود، دلشان می‌خواهد همه چیز را به بهترین نحو ممکن ممکن است انجام دهد که نتیجه آن می‌شود تذکر‌های ادامه به کسانی که در حال همکاری هستند، اما این مسئله باعث می‌شود که خانواده‌ها با هم همکاری کنند. ذوق آن‌ها و حس مسئولیت پذیریشان را کور می‌کند.

دور سفره یکبار مصرف را خط بکشید

وقتی همه چیز برای چیدن سفره آماده می شود و همه خانواده دور هم جمع می شوند، هنگام خوردن عصرانه های دلچسب است، اما حتما به این نکته توجه داشته باشید که هیچ عنوان از سفره های یکبارمصرف استفاده نکنید. حتما می‌دانید که سفره‌های یکبارمصرف علاوه بر مزارات زیست‌محیطی، متشکل از مواد شیمیایی بسیار مضر هستند و حتی به نظر می‌رسد که نان گرم آلوده به مواد شیمیایی را به خرد خانواده بدهیم که هم به وحشت می‌افتد، حتماً از همان سفره‌های آدم‌های سنتی به غذاهای خاص استفاده کنید. و نگران این نباشید و از خوردن عصرانه یا هر وعده غذایی دیگری پای سفره‌های سنتی، مزه دیگری استفاده کنید.

زیاده روی نکنید

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، تعادل در خوردن است. عصرانه به عنوان یک میان وعده به شمار می‌رود که نباید در آن زیاده روی کرد. به هرحال در این میان وعده شام، زیاد نیست و خوردن افراطی می‌تواند باعث اضافه وزن شود. برای کسانی که به فکر تناسب اندام و مهمتر از آن، سلامتی خود هستند، عصرانه یک وعده اصلی به شمار می رود. این افراد، عصرانه را در ساعات پایانی روز می‌خورند و شب‌ها بسیار سبک به رختخواب می‌روند.

منبع: فارس