ناوگان فرسوده اتوبوسرانی با وصله و پینه سرپا است | ۵۰ اتوبوس برقی تا شهریور به تهران می‌آیند



به گزارش همشهری آنلاین، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به پیگیری چند پروژه به منظور بهبود شرابطوگان اتوبوسرانی پایتخت، بیان کرد: به این نتیجه رسیده‌ایم که بهترین روش برای جبران عقب ماندگی‌ها در حمل و نقل است. نقل عمومی شهر طی برنامه‌های میان مدت، سیستم اتوبوسرانی تهران است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، خطوط مترو و سایر واگن را جزو برنامه های بلند مدت مدیریت شهری اعلام کرد و گفت: اثرگذاری ناوگان تاکسیرانی در حمل و نقل عمومی نسبت به سامانه‌ها کمتر است. بنابراین باتوجه به بحرانی بودن وضعیت ناوگان اتوبوسرانی، روی بهبود وضعیت اتوبوسرانی شده ایم.

بخشی از صحبت های شفیعی را در ادامه بخوانید:

  • معاونت از چند مسیر درحال پیگیری افزایش عملکرد ناوگان اتوبوسرانی‌ است. رسانه‌ها وارد این موضوع شدند که چرا شهرداری باب ورود اتوبوس کارکرده اروپا به پایتخت را بازکرده است. باید از سنگ هم که برای اتوبوس زیر خرید کرد. اتوبوس های موجود بسیار فرسوده هستند. به نحوی که با وصله و پینه و هزینه های بسیار بالا در تعمیر و نگهداری، ناوگان فرسوده را تحت سرویس و سرپا نگه می دارد.
  • هزینه نگهداری ناوگان اتوبوسرانی از هزینه خرید اتوبوس های کم کارکرد بیشتر شده است. یکی از مسیرهای توسعه ناوگان، همکاری با بخش خصوصی است. چندی پیش بخش خصوصی اعلام کرد که می‌توان اتوبوس‌هایی را که دارای کمترین ضوابط و استانداردهای آلایندگی از کیفیت، مکانیک و آلایندگی هستند، در تهران وارد می‌شوند. همچنین تقریباً ۹۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده و از رده خارج است. بنابراین باتوجه به شرایط موجود دیگر نگران نباشید که اتوبوس چهار سال کارکرده و تولید یک کشور توسعه یافته و با کیفیت بالا، وارد ناوگان شود.
  • ۱۷۵ دستگاه اتوبوسی که از ایران خودرو دیزل تحویل گرفته شده با همه نواقص درحال فعالیت است. چند هفته گذشته جلسه‌ای در سازمان حمایت از این موضوع که چرا اتوبوس‌های خراب‌شده ایران خودرو دیزل زیاد است و از نظر اقتصادی نمی‌صرفد که مدام تعمیر می‌شود، برگزار می‌شود. این مسئله فقط مختص تهران نیست و شهرهای دیگر هم این گلایه را دارند.
  • وزارت کشور نسبت به برنامه زمان بندی اعلام شده در قرارداد اولیه، تأخیر دارد اما حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان بخشی از پیش پرداخت قرارداد ۹۰۰ دستگاه اتوبوس، صادر شده است. همچنین عملیات تولید اتوبوس‌ها در یکی از قراردادها (قرارداد ۹۰۰ دستگاه اتوبوس سهام تهران) آغاز شد.
  • به نظر می‌رسد که تا پایان سال حداقل ۵۰۰ دستگاه از ۹۰۰ دستگاه اتوبوس با کیفیت حمل شهرداری می‌شود. در قراردادهای دیگری که کشور با خودروسازان داخلی منعقد کرده است [سهم شهرداری تهران در تمامی آن‌ها دیده شده است] شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده است و این قراردادها را هم آماده کرده است. شهرداری شخص دیگری با بخش خصوصی دارد که قرار است ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد سطح شهر شود. این اتوبوس‌ها نیز از شهریور تحویل گرفته می‌شوند.