نحوه پخت و پز می تواند بر روند پیری شما تأثیر بگذارد – از نحوه تهیه غذاهایی که می خورید آگاه باشید

تو چیزی هستی که می خوری. درست است، انتخاب های غذایی ما و تأثیراتی که بر ما می گذارند، سلامت، شخصیت و حتی سن ما را منعکس و بزرگ می کنند. اخیراً ادعاهایی مطرح شده است مبنی بر اینکه روش پخت یک غذا می تواند به قیمت پیری ناسالم ما تمام شود. آیا این ادعا درست است؟

برای بیشتر قسمت های آن، بله. سال‌ها تکمیل به‌اصطلاح بهترین راه‌ها برای پخت غذا به این نتیجه رسیده است – بیشتر این “بهترین راه‌ها” اثرات مهمی بر سلامت ما دارند. در حالی که فرآیندهای معمولی که برای تهیه غذاهای خود استفاده می کنیم، طعم آنها را بسیار نزدیک به کمال می کند، این فرآیندها نه تنها سلامتی بلکه زندگی ما را نیز به خطر می اندازند. چگونه؟

به عنوان مثال، فرآیندهای قهوه ای شدن که اغلب روی گوشت ها انجام می شود، به افزایش پیری سلولی کمک می کند. این امر امکان پذیر است زیرا کاراملی شدن قندهای طبیعی در گوشت تمایل به پیوند قند با پروتئین دارد، فرآیندی که کارایی برخی از انواع پروتئین ها را به خطر می اندازد و در نتیجه باعث تغییر در عملکرد و سایر آسیب ها می شود که به نوبه خود منجر به تسریع پیری می شود.

علاوه بر این، پختن بیش از حد سبزیجات و میوه‌ها، اجزای ضروری را که در تامین مواد مغذی مفید هستند که می‌توانند شما را سالم و جوان نگه دارند، از بین می‌برد. زغال زایی که فرآیندی رایج برای سیاه شدن گوشت و حتی سبزیجات است، سرطان زا نیز شناخته شده است.

علم به ما می گوید که هر چه بیشتر بخوریم، رادیکال های آزاد بیشتری را وارد بدن خود می کنیم. نه این که رادیکال های آزاد غیرطبیعی باشند، بلکه هستند. در واقع، آنها محصولات جانبی متابولیسم هستند و اجزای ضروری زندگی هستند. چیزی که آنها را خطرناک می کند تولید بیش از حد است که با پرخوری اتفاق می افتد.

اکنون این چیزی است که باید به آن توجه داشت. نه تنها کاهش میل به افراط در خوردن غذا برای جلوگیری از افزایش وزن بسیار مهم است، بلکه به همان اندازه مهم است که از پیری بی دلیل جلوگیری شود. تنها راه حلی که علم می تواند پیدا کند این است که مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها را افزایش دهد و مصرف بیش از حد آنها را کاهش دهد، به ویژه آنهایی که در مراحل آماده سازی مشکوک قرار گرفته اند.