نقش ویتامین C در سلامتی و پیش‌گیری از بیماری‌‌ها


ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، برای رشد، نمو و ترمیم بافت‌های بدن ضروری است. همچنین، در بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله تشکیل کلاژن، جذب آهن، عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم، حفظ غضروف، استخوان‌ها و دندان‌ها نقش دارد و نقش مهمی در کاهش اثرات آنفولانزا و سرماخوردگی دارد. کارشناسان می‌گویند این ویتامین یکی از بی‌خطرترین و موثرترین مواد مغذی است. سطح مصرف روزانه توصیه شده برای این ویتامین برای زنان ۷۵ میلی‌گرم و برای مردان ۹۰ میلی‌گرم است. 

نقش ویتامین C در بدن

 این ویتامین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی سمی و آلاینده‌هایی مانند دود سیگار محافظت کند. 

بدن انسان Vitamin C را ذخیره نمی‌کند، بنابراین مصرف بیش از حد آن نگران کننده نیست. اما همچنان مهم است که از حد بالای ۲۰۰۰ میلی گرم در روز مصرف نشود تا از ناراحتی معده و اسهال جلوگیری کند.

همچنین از ویتامین‌های “محلول در آب” است. از آن‌جایی که بدن شما آن‌ها را ذخیره نمی‌کند، برای حفظ سلامتی باید آن‌ها را در رژیم غذایی خود داشته باشید. بهتر است میوه‌ها و سبزیجات غنی از اسید اسکوربیک را به صورت خام مصرف کنید. 

ویتامین ث هم در غذا و هم به صورت قرص به راحتی جذب می‌شود و وقتی این دو با هم خورده شوند، می‌توانند جذب آهن را افزایش دهند.

فواید ویتامین سی

کمبود اسید اسکوربیک عمدتا در بزرگسالان مبتلا به سوء تغذیه دیده می‌شود. در موارد شدید، می‌تواند منجر به اسکوربوت شود که با ضعف، کم‌خونی، کبودی، خونریزی و لق شدن دندان می شود.

در حالی‌که معمولا توصیه می‌شود ویتامین ث را از غذاها دریافت کنید، بسیاری از افراد برای رفع نیازهای خود به مکمل‌ها روی می‌آورند.

قبل از مصرف هر گونه مکمل ویتامین، به خصوص اگر رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنید یا بیماری خاصی دارید، با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

فواید ویتامین ث برای سلامتی

این ویتامین، یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای بدن ما به شمار می‌رود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید آن اشاره می‌کنیم.

کنترل استرس

کمبود ویتامین ث با بسیاری از بیماری‌های همراه با استرس مرتبط است. همچنین، اولین ماده مغذی است که در افراد الکلی، سیگاری و چاق کاهش می‌یابد.

پیش‌گیری از سرماخوردگی

 وقتی صحبت از سرماخوردگی به میان می‌آید، این ویتامین یک درمان نیست، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است به جلوگیری از عوارض جدی‌تر کمک کند. شواهد خوبی وجود دارد که مصرف ویتامین C در سرماخوردگی و آنفولانزا می‌تواند خطر ابتلا به عوارض بعدی مانند ذات الریه و عفونت‌های ریوی را کاهش دهد.

جلوگیری از پیری پوست

 ویتامین ث روی سلول‌های پوست بدن تأثیر می‌گذارد و خواص آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند در هنگام پیری مفید باشد. برخی از مطالعات نشان داده است که چین و چروک را کاهش می‌دهد. در واقع Vitamin C در کلاژن‌سازی موثر است.

جلوگیری از پیری پوست و کلاژن‌سازی

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

دنبال کردن رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان سینه، روده بزرگ و ریه را کاهش دهد. 

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشم 

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که یک رژیم عذایی غنی از ویتامین ث را دنبال می‌کنند، کم‌تر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید می‌شوند.

از دیگر فواید ویتامین ث می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می‌دهد.
  •  به مدیریت فشار خون بالا کمک می‌کند.
  • خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.
  • ممکن است سطح اسید اوریک خون را کاهش دهد و به جلوگیری از حملات نقرس کمک کند.
  • به جلوگیری از کمبود آهن کمک می‌کند.
  • ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • با افزایش سن، به بهبود حافظه شما کمک می‌کند.

علائم کمبود ویتامین C 

علائم عمومی کمبود ویتامین ث عبارت است از احساس خستگی، ضعف و تحریک‌پذیری؛ در برخی موارد ممکن است فرد وزن کم کنند و از دردهای عضلانی و مفاصل رنج ببرد.

علائم زیر در اغلب موارد می‌توانند نشان‌دهنده کمبود این ویتامین باشند:

  • کاهش وزن
  • پوست خشک و آسیب دیده
  • دوشاخه شدن انتهای مو
  • تغییر رنگ و تورم در لثه
  • عفونت

شما می‌توانید با آگاهی از علائم کمبود ویتامین ث، از چنین احتمالاتی پیشگیری و آن‌ها را برطرف کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیش‌تر به صفحه رژیم اصولی مراجعه کنید.

منابع ویتامین ث

منابع ویتامین سی 

ویتامین C یک ویتامین ضروری است، به این معنی که بدن شما نمی‌تواند آن را تولید کند. با این حال، مزایای چشم‌گیری برای سلامتی دارد. 

برخی از منابع طبیعی این ویتامین عبارت اند از:

  • مرکبات
  • توت فرنگی
  • گل کلم
  • سیب زمینی
  • گوجه فرنگی
  • طالبی
  • کیوی
  • فلفل قرمز

توجه کنید که تغذیه، بهترین راه برای دریافت تمام مواد مغذی است. اگر میوه‌ها، سبزیجات یا محصولات دیگر مصرف می‌کنید، مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر و همچنین فیبر را نیز دریافت خواهید کرد. اگر چه بهتر است ویتامین ث از منابع طبیعی دریافت شود، از آنجایی‌که به مقدار کافی و موثر به بدن نمی‌رسد یا جذب نمی‌شود، باید از مکمل‌های Vitamin C که معمولا در دوزهای ۵۰۰ و ۱۰۰۰ واحدی و به شکل‌های قرص جوشان، جویدنی یا بلعیدنی در بازار موجود هستند، استفاده کنیم.

مکمل ویتامین سی

جمع‌بندی 

ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب بوده که در رشد، نمو و ترمیم بافت‌های بدن، تشکیل کلاژن، جذب آهن، عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم، حفظ غضروف، استخوان‌ها و دندان‌ها و کاهش اثرات آنفولانزا و سرماخوردگی نقش مهمی دارد. همچنین، این ویتامین در بدن ما ساخته نمی‌شود، به همین دلیل باید از انواع مواد غذایی، میوه‌ها، سبزیجات یا توسط استفاده روزانه از مکمل‌ها، تامین شود.

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ث چه زمانی است؟

متخصصان توصیه می‌کنند که ویتامین‌های محلول در آب بهتر است با معده خالی مورد استفاده قرار گیرند تا جذب موثرتری در بدن داشته باشند. بر این اساس بهتر است قرص ویتامین سی را ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از صبحانه و پس از بیدار شدن از خواب میل می‌کنید.