نگه داشتن ادرار چه عوارضی دارد؟


نگه داشتن ادرار چه عوارضی دارد؟
نگه داشتن ادرار چه عوارضی دارد؟

یک مثانه بالغ سالم می تواند تا ۴۷۳ میلی لیتر یا ۲ فنجان ادرار را در خود نگه دارد.

ظرفیت مثانه برای کودکان زیر ۲ سال حدود ۱۱۸ میلی لیتر است. برای کودکان بزرگتر از ۲ سال ظرفیت را می توان با تقسیم سن آن ها بر ۲ و سپس اضافه کردن ۶ پیدا کرد. برای مثال یک کودک ۸ ساله به طور معمول می تواند ۲۳۶ میلی لیتر ادرار در خود نگه دارد.

در ادامه این مقاله با عوارض جانبی و مضرات نگه داشتن ادرار آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض و مضرات نگه داشتن ادرار در مثانه

اگر سیستم ادراری شما سالم است، نگه داشتن ادرار به طور کلی خطرناک نیست. اگر بالغ هستید و مثانه شما بیش از ۲ فنجان ادرار در خود نگه می دارد ممکن است احساس ناراحتی کنید.

اگر مثانه پرکار (بیش فعالی مثانه) دارید نگه داشتن ادرار می تواند بخش مهمی از تمرین هایی برای تقویت مثانه باشد. تمرین منظم مثانه ممکن است به شما کمک کند تا برنامه دفع ادرار راحت تری داشته باشید.

دستورالعمل مشخصی برای مدت زمانی که بتوانید با خیال راحت ادرار خود را نگه دارید وجود ندارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در شرایط خاص نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی می تواند خطرناک باشد. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید نگه داشتن ادرار می تواند خطر ابتلا به عفونت یا بیماری کلیوی را افزایش دهد :

  • پروستات بزرگ‌ شده
  • مثانه نوروژنیک
  • اختلالات کلیوی
  • احتباس ادرار

زنان باردار در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) هستند. اگر باردار هستید نگه داشتن ادرار می تواند این خطر را بیشتر کند.

وقتی ادرار خود را نگه دارید چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

هنگامی که میل به تخلیه مثانه دارید، دلیل آن به سادگی پر شدن مثانه شما از مایع نیست و در واقع یک فرآیند بسیار پیچیده است که شامل بسیاری از ماهیچه ها، اندام ها و اعصاب می شود که با هم کار می کنند تا به شما بگویند که زمان آن فرا رسیده است که ادرار کنید.

وقتی مثانه شما تقریبا نیمه پر است، اعصاب مثانه را فعال می کند. این اعصاب به مغز شما سیگنال می دهند که به شما میل به ادرار کردن بدهد. سپس مغز به مثانه سیگنال می‌ دهد که تا زمان رسیدن به آن نگه دارد. نگه داشتن ادرار شامل مبارزه آگاهانه با این سیگنال برای ادرار کردن است.

این سیگنال ها از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. آن ها همچنین با توجه به سن شما، میزان مایع مثانه شما و اینکه چه زمانی از روز است متفاوت هستند. به عنوان مثال این سیگنال ها در شب کاهش می یابد – به این ترتیب شما می توانید به جای دویدن به سمت دستشویی هر چند ساعت یک بار، یک استراحت کامل شبانه داشته باشید!

اگر این سیگنال ها دریافت شوند ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه ای باشد. برخی از افراد ممکن است دچار مثانه پرکار شوند یا بیش فعالی مثانه داشته باشند که در اثر استرس ایجاد شده است.

برای برخی از زنان میل به تکرر ادرار می تواند پس از بچه دار شدن افزایش یابد. این تکرر ادرار ناشی از تغییراتی است که در طول زایمان رخ می دهد از جمله ضعیف شدن عضلات و تحریک عصبی.

آیا نگه داشتن ادرار باعث عفونت ادراری می شود؟

نگه داشتن ادرار باعث عفونت ادراری نمی شود. عفونت ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری ها به داخل دستگاه ادراری راه پیدا کنند.

اگر مثانه خود را به طور منظم تخلیه نکنید، باکتری ها بیشتر در مثانه مانده و تکثیر می شوند. این می تواند منجر به عفونت ادراری شود.

اگر به اندازه کافی آب ننوشید خطر ابتلا به عفونت ادراری نیز ممکن است بیشتر باشد. به این دلیل که مثانه شما به اندازه کافی پر نمی شود تا سیگنال ادرار را ارسال کند. سپس باکتری هایی که ممکن است در سیستم ادراری وجود داشته باشند، می توانند تکثیر شوند و به طور بالقوه منجر به عفونت شوند.

اگر علائم غیرمعمولی را تجربه می کنید یا فکر می کنید که عفونت ادراری دارید با پزشک خود مشورت کنید.

علائم عفونت ادراری عبارتند از :

  • نیاز مداوم به ادرار کردن
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • ادرار با بوی قوی
  • ادراری که کدر به نظر می رسد
  • خون در ادرار
  • درد لگن

سایر عوارض نگه داشتن ادرار

مثانه شما بخشی از سیستم ادراری شماست که از طریق حالب ها به کلیه های شما متصل می شود. در موارد نادر ادرار می تواند به کلیه ها برگشته و منجر به عفونت یا آسیب کلیه شود.

شرایط پزشکی از قبل موجود مانند بزرگ شدن پروستات یا مثانه نوروژنیک ناشی از آسیب عصبی می تواند منجر به احتباس غیرارادی ادرار شود. انسداد در مسیر ادرار یا ضعیف شدن عضلات مثانه می تواند از تخلیه کامل مثانه جلوگیری کند.

اگر واقعا نیاز دارید ادرار خود را نگه دارید چه کنید؟

وقتی باید ادرار کنید پس ادرار کنید اما اگر به شما توصیه شده است که تمرین مثانه انجام دهید یا اگر نمی توانید به توالت دسترسی داشته باشید، در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای از بین بردن میل خود به ادرار کردن انجام دهید :

  • کاری را انجام دهید که مغز شما را فعالانه درگیر کند مانند بازی یا حل جدول
  • به موسیقی گوش دهید
  • اگر قبلا نشسته اید، نشسته بمانید
  • کتاب بخوانید
  • در شبکه های اجتماعی بچرخید
  • خودتان را گرم نگه دارید، زیرا سرد بودن باعث افزایش میل شما شما به ادرار کردن می شود

خلاصه

در بیشتر موارد، نگه داشتن ادرار خود به صورت گاه و بیگاه برای سلامتی شما مضر نیست. با این حال، اگر میل به ادرار کردن زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهد، باید با پزشک خود مشورت کنید. نگه داشتن ادرار به طور منظم می تواند خطر UTI یا سایر عوارض را افزایش دهد.

منبع : healthline