چگونه آکنه را به طور طبیعی درمان کنیم


زنی با حوله در حال بررسی پوست خود در آینه

آکنه یک مشکل رایج است که باعث غم و اندوه بسیاری از افراد می شود. بسیاری از آکنه های معمولی (یا آکنه ولگاریس) درمان‌ها – آنتی‌بیوتیک‌ها، استروئیدهای خوراکی، قرص‌های ضدبارداری هورمونی و ایزوترتینوئین (که با نام تجاری Accutane فروخته می‌شود) – عوارض جانبی جدی و گاهی کاملاً ترسناک دارند. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که این گزینه‌های هسته‌ای ضروری باشند، اما می‌دانم که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند ابتدا رژیم غذایی، سبک زندگی و مداخلات طبیعی‌تری را امتحان کنند.

خبر خوب این است که همانطور که امروزه مشکلات پوستی مانند آکنه رایج هستند، بخش اجتناب ناپذیری از وضعیت انسان نیستند. پدربزرگ جنبش سلامت اجدادی، لورن کوردین، اظهار می دارد که آکنه اساساً در جوامع سنتی بی سابقه است. این به شدت نشان می دهد که عوامل سبک زندگی مدرن زیربنای بسیاری از آنچه امروز می بینیم است. و اگر اینطور است، اقداماتی وجود دارد که می‌توانیم برای کاهش آکنه در منبع آن انجام دهیم.

من همیشه به این اعتقاد داشته ام ارتباط عمیقی بین سلامت پوست، سلامت روده و التهاب وجود دارد. وقتی مردم به من می گویند که آکنه، پسوریازیس، اگزما و سایر بیماری های پوستی آنها به طور معجزه آسایی پس از رفتن به پریمال برطرف می شود، تعجب نمی کنم. طرح اولیه برای حمایت از میکروبیوم متنوع و متعادل، کاهش التهاب مزمن و ارائه سیگنال های اپی ژنتیکی که سلامت را بهینه می کند، طراحی شده است. منطقی است که پوست شفاف تر یکی از مزایای آن باشد.

با این حال، برخی از پوست‌ها نازک‌تر از سایرین هستند. من نمی توانم قول بدهم که حذف غلات و شکر، تعویض روغن های التهابی با چربی های بهتر و کار روی بهداشت خواب معمای آکنه را برای همه حل می کند. اگر به قول معروف «دوست داشتن پوستی که در آن هستید» مشکل دارید، در اینجا چند چیز وجود دارد که باید امتحان کنید.

چه چیزی باعث آکنه می شود؟

آکنه یک علت ریشه ای ندارد، که یکی از دلایلی است که رفع آن دشوار است. تولید سبوم (روغن)، انسداد منافذ، باکتری هایی مانند Propionibacterium acnes (با نام مستعار P. acnes) و التهاب هر کدام نقش دارند. آندروژن ها تولید سبوم را افزایش می دهند و تغییرات هورمونی مربوط به بلوغ، قاعدگی، بارداری، PCOS یا یائسگی اغلب منجر به شیوع بیماری می شود.

اگرچه بسیاری از درمان ها آنچه را که در سطح اتفاق می افتد هدف قرار می دهند، ظاهر و وضعیت پوست شما بخشی از سلامت کلی بدن است. از نظر سیستمی، تعادل هورمونی (یا کمبود آن) و سطوح مواد مغذی مرتبط به شدت بر تولید چربی، آسیب پذیری پوست در برابر باکتری های مهاجم (و وجود باکتری های دفاعی “خوب”)، تولید و چرخش طبیعی سلول های پوست و … تاثیر می گذارد. البته التهاب زمینه ای این کمکی نمی کند که ما در یک زندگی مدرن پر از محرک های التهاب زندگی کنیم: آلودگی هوا و آب، محصولات مراقبت شخصی خشن، استرس مزمن، و کمبود خواب. همچنین یک مؤلفه ژنتیکی قوی برای آکنه وجود دارد و برخی افراد به سادگی آسیب پذیرتر به نظر می رسند، متأسفانه.

مبتلایان به آکنه اغلب باید انواع مداخلات غذایی، سبک زندگی و موضعی را قبل از (امیدواریم) یافتن آنچه برایشان مفید است امتحان کنند. داروها ممکن است ضروری شوند، و من به کسی که این مسیر را می‌پیوندد به چشم تحقیر نگاه نمی‌کنم. من می دانم که آکنه مزمن چه مقدار از عوارض روانی را می گیرد. اما من به شدت نسبت به شروع با رویکردهای کل نگر طبیعی تر در صورت امکان تعصب دارم.

چگونه آکنه را به طور طبیعی درمان کنیم

این فهرست غیر جامعی از درمان‌هایی است که توسط علم پشتیبانی می‌شوند و اعضای جامعه MDA به من گفته‌اند که برای آنها کار کرده است.

رژیم غذایی و آکنه

به نظر من همه باید از اینجا شروع کنند، صرف نظر از اینکه همزمان چه تلاش دیگری می کنند. هیچ شکی وجود ندارد که آنچه می خورید در پوست شما منعکس می شود (اگرچه خوشحالم گزارش کنم که شکلات ظاهرا باعث آکنه نمی شود). شما میتوانست مسیر انجام یک رژیم غذایی حذف کامل را با معرفی مجدد سیستماتیک برای شناسایی محرک های بالقوه دنبال کنید، اما رک و پوست کنده این یک فرآیند طاقت فرسا است. در عوض، ابتدا می توانید این موارد را امتحان کنید:

بار گلیسمی

از اهمیت بالایی برخوردار است مصرف کربوهیدرات خود را بررسی کنید. هر دو مطالعات مشاهده ای و تجربی، مصرف بیشتر کربوهیدرات های با گلیسمی بالا را با علائم آکنه مکرر و شدیدتر مرتبط می کنند. رژیم های غذایی با بار گلیسمی بالا احتمالاً آکنه را از طریق چندین مسیر متابولیک، از جمله با تحریک فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-1) و آندروژن و ایجاد التهاب، ترویج می کنند. برای برخی افراد، آکنه به سادگی با کاهش بار گلیسمی رژیم غذایی آنها به طور قابل توجهی بهبود می یابد، و من مطمئن هستم که این دلیل بزرگی است که چرا رفتن به Primal به بسیاری از افراد کمک می کند. اگر غذاهای پر کربوهیدرات، به ویژه از انواع بسیار فرآوری شده و کم مواد مغذی، به بشقاب شما باز می گردند، می دانید چه کاری باید انجام دهید.

لبنیات

به طور حکایتی، به نظر می رسد لبنیات باعث ایجاد جوش های پوستی برای بسیاری از شما می شود، مشاهده ای که توسط یک متاآنالیز اخیر تأیید شده است که گزارش می دهد افرادی که شیر بیشتری می نوشند بیشتر مستعد ابتلا به آکنه هستند. آکادمی پوست آمریکا همچنین توصیه می کند که مبتلایان به آکنه مصرف لبنیات را محدود کنند.

به نظر می رسد شیر بدون چربی نسبت به شیر کامل مشکل سازتر است. همچنین در آن متاآنالیز رابطه معنی داری بین آکنه و مصرف پنیر یا ماست مشاهده نشد. من می شنوم که همه شما عاشقان پنیر از این خبر خوشحال می شوید، اما دست نگه دارید. من هنوز هم توصیه می کنم حداقل برای چند هفته تمام لبنیات را حذف کنید تا ببینید آیا کمک می کند یا خیر. اگر متوجه شفاف شدن پوست خود شدید، آزمایش بدون لبنیات را برای مدتی دیگر ادامه دهید. سپس، در صورت تمایل، می توانید کم کم لبنیات را اضافه کنید و از لبنیات تخمیری (ماست، کفیر) و پنیر (تخمیر نشده یا تخمیر نشده) شروع کنید.

سایر حساسیت های غذایی

نمی‌توانم به شما بگویم که چه تعداد از خوانندگان به این موضوع اعتماد کرده‌اند که سال‌ها، حتی دهه‌ها، قبل از تغییر به رژیم غذایی اولیه و در نهایت بهبودی، با آکنه دست و پنجه نرم کرده‌اند. بسیاری از آنها ریشه مشکل خود را در گلوتن دنبال کردند. سایرین به ویژه تحت تأثیر لبنیات، سویا یا تخم مرغ قرار گرفتند. گاهی اوقات، حساسیت های غذایی تصادفی موضوع بود.

در نظر بگیرید که یک دفترچه غذایی داشته باشید تا ببینید آیا می توانید الگوهایی را بین آنچه می خورید و شعله ور شدن آکنه خود تشخیص دهید. وقتی مقصران احتمالی را شناسایی کردید، سعی کنید آنها را برای چند هفته از بین ببرید و ببینید چه اتفاقی برای پوست شما می افتد.

مکمل

فراتر از قدرت یک رژیم غذایی تمیز و ضد التهابی، من پیشنهاد می‌کنم یک مکمل جامع خوب و همچنین روی اضافی، کمپلکس ویتامین B (به خصوص ویتامین B3)، ویتامین A و ویتامین D را برای کمک به تنظیم تولید روغن و تقویت بیشتر اضافه کنید. توانایی های طبیعی ترمیم پوست تحقیقات به ویژه از نقش کمبود روی در آکنه حمایت کرده است. زنان باردار، شیرده یا به تازگی از شیر گرفته شده اند، به دلیل نیاز بیشتر به روی، به ویژه در معرض خطر هستند.

همچنین مطمئن شوید که مقدار زیادی امگا ۳ را از طریق ماهی های کوچک و روغنی یا مکمل ها دریافت می کنید. برخی از افراد تجربیات خوبی با افزودن گل پامچال، یک امگا ۶ ضد التهابی نیز گزارش می دهند.

در نهایت، یک پروبیوتیک خوب می تواند به بدن (و پوست) کمک کند تا دفاع باکتریایی “خوب” خود را متعادل کند. مختلف لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم نشان داده شده است که سویه ها سلامت پوست را بهبود می بخشند.

سلامت روده

اگر صحبت از پروبیوتیک ها شد، اگر پوستی سالم می خواهید، به روده ای سالم نیاز دارید. یک ارتباط قوی روده و پوست وجود دارد و مشکلات پوستی مانند آکنه، روزاسه و پسوریازیس اغلب تظاهرات بیرونی دیس بیوز روده یا نفوذپذیری روده (“روده نشتی”) هستند. با افزودن کلم ترش، کیمچی و سایر غذاهای حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک به وعده های غذایی خود چیزی برای از دست دادن ندارید. اگر به لبنیات حساس نیستید، کفیر را امتحان کنید، یکی از منابع مورد علاقه من از پروبیوتیک ها. حتی می توانید ماسک ماست را امتحان کنید زیرا درمان های موضعی پروبیوتیک می تواند مفید باشد.

استرس و خواب

استرس باعث ایجاد مجموعه ای از اعمال هورمونی می شود که با گذشت زمان، ذخایر مواد مغذی ضروری، به ویژه مواد معدنی مانند روی را تخلیه می کند. ما همیشه نمی‌توانیم عوامل استرس‌زا را در زندگی‌مان کنترل کنیم، اما اکثر مردم، اگر صادق باشند، می‌توانند تلاش بیشتری برای داشتن خواب بهتر انجام دهند. آن را سرمایه گذاری روی ظاهر و همچنین سلامت کلی خود در نظر بگیرید. بیهوده به آن نمی گویند خواب زیبایی! علاوه بر این، از روش های مدیریت استرس استفاده کنید که پاسخ آرام سازی پاراسمپاتیک را برای حمایت بیشتر از تعادل هورمونی تقویت می کند.

درمان های موضعی

در نهایت روی سطح پوست خود کار کنید. اگر یافتن محصولاتی که پوست شما را شاد می کند، به یک فرآیند آزمون و خطا نیاز دارد، ناامید نشوید. آنچه برای پوست یک فرد موثر است، پوست بعدی را تشدید می کند. در اینجا چند مکان برای شروع وجود دارد.

نیکوتین آمید: موسوم به نیاسینامید، این فرم موضعی ویتامین B3 می تواند التهاب را کاهش دهد و به آکنه کمک کند و وضعیت کلی پوست را بهبود بخشد.

پوست درخت بید: حاوی ترکیبی به نام سالیسین است که بدن آن را به اسید سالیسیلیک تبدیل می کند. آسپرین به همین ترتیب عمل می‌کند، بنابراین می‌توانید از آسپرین خرد شده (قرص‌های سفید ساده، نه کپسول‌های پوشش‌داده‌شده) خمیری درست کنید تا به عنوان درمان لکه‌های پوستی یا ماسک صورت استفاده کنید. یا، البته، می‌توانید کرم‌ها و تونرهایی را که حاوی اسید سالیسیلیک هستند، خریداری کنید، فقط مراقب سایر ترکیبات غلیظ باشید.

روغن ضروری: برخی از روغن‌های ضروری مخصوصاً برای از بین بردن آکنه مفید هستند. روغن درخت چای و روغن آویشن دو هستند. همیشه آنها را به طور مناسب در روغن حامل غیر کومدوژن رقیق کنید. روغن جوجوبا روغن خوبی است.

سایر مواد گیاهی مانند گل همیشه بهار و گل سرخ: می توان بعد از شستشو با پنبه روی صورت خیس کرد و به منظور آرامش پوست پخش کرد.

سرکه سیب: رقیق شده تا پوست را نسوزد و دارای اثرات ضد باکتریایی و متعادل کننده PH است.

کرم های روی: مخصوص آکنه قارچی به دنبال زینک پیریتیون روی برچسب (همان ماده فعال در بسیاری از شامپوهای شوره سر) بگردید.

بخارپز کردن: از اتاق بخار در باشگاه بدنسازی دیدن کنید یا روی یک کاسه آب داغ با حوله ای که دور صورت تان بسته اید تکیه دهید تا منافذ باز شود تا پاکسازی خوب، استخراج روغن طبیعی یا جذب عوامل گیاهی انجام شود. بدیهی است که خودتان را داغ نکنید.

آب خالص: کسانی که بدترین شرایط پوستی مانند آکنه شدید یا روزاسه را دارند می توانند از شستشو با آب مقطر به جای آب لوله کشی بهره مند شوند.

غذای آماده

اختلالات پوستی پیچیده هستند. ایده در اینجا این است که یک رویکرد جامع برای حمایت از پوست سالم داشته باشید. اگرچه این پیشنهادات ممکن است به عنوان یک درمان برای همه مفید نباشد، آنها بهترین راه برای یافتن علل ریشه ای عدم تعادل فیزیولوژیکی پشت آکنه هستند. علاوه بر این، گزینه‌های موضعی طبیعی می‌توانند از تلاش‌های سبک زندگی شما حمایت کنند، بدون اینکه پوست از رطوبت طبیعی یا دفاعی آن تهی شود.

راه‌حل‌هایی که در اینجا ذکر کردم تنها مواردی نیستند که ممکن است امتحان کنید، و موارد شدید یا طولانی‌مدت ممکن است به ترکیبی از درمان‌ها، از جمله داروها، بهترین پاسخ را بدهند. حتی اگر مدتی طول بکشد تا راه حل پوست شفاف خود را پیدا کنید، نکته مثبت این است که همه افراد از تمیز کردن رژیم غذایی خود، ساختن روده سالم، خوب خوابیدن و کاهش استرس سود می برند، حتی اگر مشکلات پوستی شما به خصوص سرسخت باشد. مهم نیست که چه چالش خاصی دارید، موارد زیر همیشه تمرین خوبی هستند:

  • از یک میکروبیوم روده سالم پشتیبانی کنید.
  • از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی استفاده کنید.
  • از پاک کننده های خشن و محصولاتی که ممکن است پوست شما را تحریک کنند خودداری کنید.
  • از غذاهایی که باعث التهاب می شوند خودداری کنید.
  • در معرض آفتاب سالم قرار بگیرید.
  • پیشگیری عملی را تمرین کنید: تا حد امکان از دست زدن به صورت خود بپرهیزید و اقلامی را که به صورت شما برخورد می کنند (روبالشی، کلاه ایمنی و غیره) مکرر بشویید.

شما چه می گویید، انجمن MDA؟ می دانم که اینجا نوک کوه یخ را خراشیده ام. از موفقیت ها و چالش های شخصی خود بگویید. راز شما برای داشتن پوستی سالم چیست؟ شاید توصیه شما بتواند به شخص دیگری کمک کند.

No-Soy_Island_Teriyaki_640x80


درباره نویسنده

مارک سیسون بنیانگذار Mark’s Daily Apple، پدرخوانده جنبش اولیه غذا و سبک زندگی، و نیویورک تایمز نویسنده پرفروش رژیم کتو ریست. آخرین کتاب او است کتو برای زندگی، جایی که او درباره نحوه ترکیب رژیم کتو با سبک زندگی اولیه برای سلامتی و طول عمر بهینه بحث می کند. مارک نویسنده کتاب های متعدد دیگری نیز هست، از جمله طرح اولیهکه در سال ۲۰۰۹ با توربوشارژ کردن رشد جنبش اولیه/ پالئو شناخته شد. پس از گذراندن سه دهه تحقیق و آموزش مردم در مورد اینکه چرا غذا جزء کلیدی برای دستیابی به سلامتی و حفظ آن است، مارک Primal Kitchen را راه‌اندازی کرد، یک شرکت غذای واقعی. که لوازم اصلی آشپزخانه Primal/ Paleo، Keto و Whole30 را ایجاد می کند.

اگر می خواهید یک آواتار به همه نظرات خود اضافه کنید، اینجا را کلیک کنید!