۵ خاصیت شگفت انگیز کارلا (خربزه تلخ) برای سلامتی بدن


خواص خربزه تلخ یا کارلا
خواص خربزه تلخ یا کارلا

کارلا یا خربزه تلخ یا خیار چنبر تلخ (به انگلیسی : Bitter Melon) – میوه یک درخت استوایی است که به خانواده کدو تعلق دارد و با کدو سبز، کدو تنبل و خیار مرتبط است.

این میوه در سرتاسر جهان به خاطر میوه های خوراکی اش که جزء اصلی بسیاری از انواع غذاهای آسیایی محسوب می شوند، کشت می شود.

گونه چینی خربزه تلخ معمولا بلند، سبز کم رنگ و پوشیده از برجستگی های زگیل مانند است. از سوی دیگر گونه هندی خربزه تلخ باریک تر است و انتهای آن نوک تیز با خوشه های ناهموار بر روی پوست است.

علاوه بر طعم تند و ظاهر متمایز، خربزه تلخ با چندین فواید سلامتی چشمگیر همراه است.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی خربزه تلخ برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای خربزه تلخ برای سلامتی بدن

۱. سرشار از مواد مغذی است

خربزه تلخ منبع بسیار خوبی از چندین ماده مغذی کلیدی است.

یک فنجان (۹۴ گرم) خربزه تلخ خام مواد مغذی زیر را فراهم می کند :

  • کالری : ۲۰
  • کربوهیدرات : ۴ گرم
  • فیبر : ۲ گرم
  • ویتامین C : حدود ۹۳ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین A : حدود ۴۴ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : ۱۷ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : ۸ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • روی : ۵ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : ۴ درصد مقدار مورد نیاز روزانه

خربزه تلخ به ویژه سرشار از ویتامین C است، یک ریزمغذی مهم که در پیشگیری از بیماری، تشکیل استخوان و بهبود زخم نقش دارد.

همچنین سرشار از ویتامین A است، یک ویتامین محلول در چربی که سلامت پوست و بینایی مناسب را افزایش می دهد.

فولات که برای رشد و نمو ضروری است و همچنین مقادیر کمتری از پتاسیم، روی و آهن را فراهم می کند.

خربزه تلخ منبع خوبی از کاتچین، گالیک اسید، اپی کاتچین و کلروژنیک اسید است – ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی که می تواند به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک کند.

به علاوه کالری کمی دارد و در عین حال فیبر بالایی دارد – تقریبا ۸ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را در یک فنجان (۹۴ گرم) برآورده می کند.

۲. می تواند به کاهش قند خون کمک کند

به لطف خواص دارویی قوی، خربزه تلخ مدت‌ هاست که توسط جمعیت‌ های بومی در سراسر جهان برای کمک به درمان بیماری‌ های مرتبط با دیابت استفاده می‌ شود.

در سال های اخیر مطالعات متعددی نقش این میوه را در کنترل قند خون تایید کرده است.

یک مطالعه ۳ ماهه روی ۲۴ بزرگسال مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم خربزه تلخ قند خون و هموگلوبین A1c را کاهش می دهد، آزمایشی که برای اندازه گیری کنترل قند خون در طول سه ماه استفاده می شود.

مطالعه دیگری روی ۴۰ فرد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف ۲۰۰۰ میلی گرم خربزه تلخ در روز به مدت ۴ هفته منجر به کاهش متوسط ​​سطح قند خون می شود.

علاوه بر این این مکمل به طور قابل توجهی سطوح فروکتوزامین، یکی دیگر از نشانگرهای کنترل طولانی مدت قند خون را کاهش داد.

تصور می شود که خربزه تلخ نحوه استفاده از قند در بافت های شما را بهبود می بخشد و ترشح انسولین، هورمونی که مسئول تنظیم سطح قند خون است را افزایش می دهد.

با این حال تحقیقات در مورد انسان محدود است و برای درک اینکه چگونه خربزه تلخ ممکن است بر سطح قند خون در جمعیت عمومی تاثیر بگذارد، به مطالعات بزرگتر و با کیفیت بیشتری نیاز است.

۳. ممکن است خواص مبارزه با سرطان داشته باشد

تحقیقات نشان می دهد که خربزه تلخ حاوی ترکیبات خاصی با خواص مبارزه با سرطان است.

به عنوان مثال یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که عصاره خربزه تلخ در کشتن سلول های سرطانی معده، روده بزرگ، ریه و نازوفارنکس – ناحیه ای که پشت بینی در پشت گلو قرار دارد – موثر است.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش یافته‌ های مشابهی داشت و گزارش داد که عصاره خربزه تلخ می‌ تواند رشد و گسترش سلول‌ های سرطان سینه را مسدود کند و در عین حال مرگ سلول‌ های سرطانی را نیز افزایش دهد.

به خاطر داشته باشید که این مطالعات با استفاده از مقادیر متمرکز عصاره خربزه تلخ بر روی سلول های فردی در آزمایشگاه انجام شد.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه خربزه تلخ ممکن است بر رشد و توسعه سرطان در انسان تاثیر بگذارد، زمانی که در مقادیر طبیعی موجود در غذا مصرف شود، مورد نیاز است.

۴. می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد

سطوح بالای کلسترول می تواند باعث ایجاد پلاک های چربی در شریان های شما شود و قلب شما را مجبور کند برای پمپاژ خون بیشتر کار کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

چندین مطالعه حیوانی نشان داد که خربزه تلخ ممکن است سطح کلسترول را برای حمایت از سلامت کلی قلب کاهش دهد.

یک مطالعه روی موش‌ هایی که رژیم غذایی با کلسترول بالا داشتند، مشاهده کرد که تجویز عصاره خربزه تلخ منجر به کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید می‌ شود.

مطالعه دیگری اشاره کرد که دادن عصاره خربزه تلخ به موش ها به طور قابل توجهی سطح کلسترول را در مقایسه با یک دارونما کاهش می دهد.

با این حال تحقیقات فعلی در مورد خواص بالقوه کاهش کلسترول خربزه تلخ عمدتا به مطالعات حیوانی با استفاده از دوزهای زیادی از عصاره خربزه تلخ محدود شده است.

برای تعیین اینکه آیا این اثرات مشابه برای انسان هایی که خربزه تلخ را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف می کنند، به مطالعات بیشتری نیاز است.

۵. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

خربزه تلخ یک مکمل عالی برای رژیم کاهش وزن است زیرا کالری کمی دارد و در عین حال فیبر بالایی دارد. این میوه حاوی تقریبا ۲ گرم فیبر در هر فنجان (۹۴ گرم) است.

فیبر بسیار آهسته از دستگاه گوارش شما عبور می کند، به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری سیر بمانید و گرسنگی و اشتها را کاهش دهید.

بنابراین جایگزینی مواد با کالری بالاتر با خربزه تلخ می تواند به افزایش مصرف فیبر و کاهش کالری برای کاهش وزن کمک کند.

برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که خربزه تلخ می تواند اثرات مفیدی بر چربی سوزی و کاهش وزن داشته باشد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه یک کپسول حاوی ۴.۸ گرم عصاره خربزه تلخ منجر به کاهش قابل توجه چربی شکم می شود.

شرکت کنندگان پس از هفت هفته به طور متوسط ​​۱.۳ سانتی متر از دور کمر خود را از دست دادند.

به طور مشابه مطالعه‌ ای روی موش‌ های با رژیم غذایی پرچرب مشاهده کرد که عصاره خربزه تلخ در مقایسه با دارونما به کاهش وزن بدن کمک می‌ کند.

توجه داشته باشید که این مطالعات با استفاده از مکمل های خربزه تلخ با دوز بالا انجام شده است. هنوز مشخص نیست که آیا خوردن خربزه تلخ به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم شما همان اثرات مفیدی بر سلامتی دارد یا خیر.

روش های استفاده از خربزه تلخ در رژیم غذایی

خربزه تلخ طعمی تند دارد که با بسیاری از غذاها به خوبی ترکیب می شود.

برای تهیه آن با شستن میوه و برش طولی آن شروع کنید. سپس با استفاده از ظرفی دانه ها را از وسط آن بیرون بیاورید و میوه ها را به ورقه های نازک برش دهید.

خربزه تلخ را می توان به صورت خام یا پخته در دستور العمل های مختلف میل کرد.

در واقع می توان آن را در ماهیتابه سرخ کرد، بخارپز کرد، پخت یا حتی آن را خالی کرد و با مواد دلخواه پر کرد.

در اینجا چند راه جالب برای افزودن خربزه تلخ به رژیم غذایی شما آورده شده است :

  • آب خربزه تلخ را به همراه چند میوه و سبزی دیگر برای تهیه یک نوشیدنی پر از مواد مغذی بگیرید
  • خربزه تلخ را با غذاهای سرخ کردنی خود مخلوط کنید تا فواید آن برای سلامتی بیشتر شود
  • خربزه تلخ را در کنار گوجه فرنگی، سیر و پیاز تفت دهید و به املت اضافه کنید
  • خربزه تلخ بدون دانه را با سس انتخابی خود ترکیب کنید و برای یک سالاد خوش طعم تزیین کنید
  • با گوشت چرخ کرده و سبزیجات پر کنید و با سس لوبیا سیاه سرو کنید

عوارض و مضرات خربزه تلخ

زمانی که از خربزه تلخ در حد اعتدال لذت ببرید، می تواند یک افزودنی سالم و مغذی به رژیم غذایی شما باشد.

با این حال مصرف مقادیر زیاد خربزه تلخ یا مصرف مکمل های خربزه تلخ ممکن است با چندین اثر نامطلوب همراه باشد.

به طور خاص خربزه تلخ با اسهال، استفراغ و درد معده مرتبط است.

همچنین برای زنان باردار توصیه نمی شود زیرا اثرات طولانی مدت آن بر سلامتی به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

با توجه به تاثیر آن بر قند خون در صورت مصرف داروهای کاهنده قند خون قبل از مصرف آن باید با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین در صورت داشتن هر گونه بیماری زمینه ای یا مصرف دارو قبل از مصرف مکمل خربزه تلخ با یک متخصص صحبت کنید و حتما طبق دستور مصرف کنید.

خلاصه

خربزه تلخ میوه ای از خانواده کدو با ظاهر و طعمی منحصر به فرد است.

این نه تنها سرشار از چندین ماده مغذی مهم است بلکه با فواید سلامتی متعددی از جمله بهبود کنترل قند خون و سطح کلسترول مرتبط است.

توجه داشته باشید که افرادی که باردار هستند یا از داروهای خاصی استفاده می کنند – به ویژه داروهای کاهش دهنده قند خون – باید قبل از مصرف مقادیر زیاد یا مصرف مکمل ها با پزشک خود صحبت کنند.

با این حال در حد اعتدال خربزه تلخ یک افزودنی خوش طعم، مغذی و آسان به یک رژیم غذایی سالم و کامل می دهد.

منبع : healthline