استفاده از ماسک چشم هنگام خواب فقط برای پرهیز از نور زیاد بیرون نیست و مزایای ذهنی شگفت‌انگیزی می‌تواند داشته باشد!


اگر می‌خواهید هنگامی که از خواب برمی‌خزیزید از نظر ذهنی آماده‌تر باشید، یک راه حل خواب را امتحان کنید: از ماسک چشم استفاده کنید.

بر اساس مطالعه ای که بر روی ۱۲۲ شرکت کننده در دو آزمایش انجام شد، مسدود کردن نور محیط در هنگام خواب می‌تواند هوشیاری و حافظه را در روز بعد بهبود بخشد.

نویسندگان این تحقیق، از مؤسساتی در بریتانیا، ایتالیا و ایالات متحده، می‌گویند که این شواهد دیگری از ارتباط بین نور و خواب است  و کنترل نور ورودی می‌تواند خواب را بهبود بخشد. نور محیط می‌تواند بر ساختار و زمان خواب تاثیر بگذارد.

محققان بررسی کردند که چگونه استفاده از ماسک چشم برای جلوگیری از نور در طول خواب شبانه بر حافظه و هوشیاری تاثیر می گذارد، تغییراتی که می‌تواند برای کارهای روزمره مانند مطالعه یا رانندگی مفید باشد.

در آزمایش اول، از ۸۹ بزرگسال ۱۸ تا ۳۵ ساله خواسته شد که به مدت یک هفته در هنگام خواب، از ماسک چشم استفاده کنند و برای مقایسه، یک هفته هم ماسکی به سر گذاشتند که روی چشم سوراخ داشت.

مشخص شد که شرکت‌کنندگان در یک تکلیف تداعی جفت کلمه، که توانایی یادآوری رویدادها و تجربیات را ارزیابی می‌کند، وقتی ماسک داشتند بهتر عمل می‌کردند. آنها همچنین در آزمایشی که زمان واکنش را اندازه گیری می‌کرد بهتر شدند.

در آزمایش دوم، ۳۳ داوطلب بزرگسال ۱۸ تا ۳۵ ساله علاوه بر ماسک چشم، به دستگاه‌هایی برای اندازه‌گیری شدت نور در هنگام بیداری و یک هدبند قابل پوشیدن برای اندازه‌گیری فعالیت مغز در هنگام خواب تجهیز شدند.

برای عادت کردن به شرایط، شرکت‌کنندگان یک شب با ماسک چشم سالم و شب دوم با ماسک چشم با سوراخ‌ روی چشم می‌خوابیدند. به دنبال آن دو شب خواب در شرایط یکسان، با آزمایش‌های اضافی انجام شد.

باز هم، یک کار تداعی جفت کلمه‌ها نشان داد که پوشیدن ماسک چشم به یادگیری اطلاعات جدید و ایجاد خاطرات تازه کمک می‌کند. علاوه بر این، داده‌های ارائه‌شده توسط هدبند نشان می‌دهد که بین استفاده از ماسک و زمان خواب با امواج آهسته ‌slow-wave sleep  که در افزایش حافظه مهم است، ارتباط وجود دارد.

کلا استفاده از ماسک چشم در طول خواب یک رفتار موثر، اقتصادی و غیرتهاجمی است که می‌تواند به عملکرد شناختی کمک کند و منجر به تأثیرات قابل اندازه‌گیری بر زندگی روزمره شود.

بر اساس پرسشنامه‌هایی که داوطلبان در هر دو آزمایش پر کردند، استفاده از ماسک چشم بر زمان خواب یا مدت زمان خواب تأثیری نداشت، بنابراین بعید است که این عوامل بر نتایج آزمایش‌ها تأثیر گذاشته باشند.

این تحقیق در Sleep منتشر شده.