این «ریز ربات» می‌تواند حتی یک سلول منفرد را شناسایی کند و انتقال بدهد یا دارو به آن برساند


جدیدترین دستاورد در زمینه رباتیک، یک میکروموتور کوچک است که می‌تواند سلول‌های منفرد را شناسایی کرده، به دام بیندازد و انتقال دهد. این یک شاهکار مهندسی جدی است که می‌تواند کاربرد‌هایی از پزشکی گرفته تا تصفیه هوا پیدا کند.

نکته مهم این است که هم با میدان‌های الکتریکی و هم میدان مغناطیسی می‌توان ماشین را کنترل کرد  و اگر ربات میکروسکوپی در نهایت در بدن انسان وارد شود هدایت مغناطیسی آن مهم‌تر خواهد بود.

ضخامت این ربات از ۵ تا ۲۷ میکرومتر است و از یک کره پلی استایرن مهندسی شده ویژه ساخته شده است که با مواد‌رسانای کروم، نیکل و طلا پوشانده شده است.

مهندس مکانیک -گیلاد یوسیفون- می‌گوید: «در توسعه توانایی این میکروربات برای داشتن حرکت مستقل از شناگرهای ریزیستی مانند باکتری‌ها و سلول‌های اسپرم الهام گرفته شده است. این یک حوزه تحقیقاتی نوآورانه است که به سرعت در حال توسعه است و کاربرد‌های متنوعی دارد.»

این میکرو موتور فهرست قابل توجهی از قابلیت‌ها دارد. می‌تواند از سلولی به سلول دیگر حرکت کند، انواع مختلف سلول‌ها را شناسایی کند، تشخیص دهد که آیا سلول‌ها سالم هستند یا در حال مرگ، سلول‌ها را انتقال دهد و دارو یا یک ژن خاص را به سلول اعمال کند.

محققان از این ربات برای گرفتن سلول‌های خونی، سلول‌های سرطانی و یک باکتری استفاده کردند. البته این رابت هنوز در داخل بدن انسان آزمایش نشده.

به کمک روشی که به طور وضعیت سلول را از طریق سیگنال‌های الکتریکی حس می‌کند، ریزموتور ممکن است در نهایت بتواند با شناسایی سلول‌هایی که در داخل بدن خود را می‌کشند (آپوپتوز)  به درمان‌های سرطان خاصی کمک کند.

این ربات‌ها می‌توانند بسیاری از اشیاء ریز از جمله ذرات پلی استایرن (PS) و گلبول‌های قرمز خون (RBC) را شناسایی و انتخاب کنند.

پیشرفت جدید ما طور قابل توجهی این فناوری را در دو جنبه اصلی بهتر کرده: پیشرانه هیبریدی و ناوبری با دو مکانیسم مختلف، الکتریکی و مغناطیسی.

علاوه بر این، میکرو ربات توانایی ارتقایافته‌ای برای شناسایی و گرفتن یک سلول واحد، بدون نیاز به برچسب‌گذاری، برای آزمایش محلی یا بازیابی و انتقال به یک ابزار خارجی دارد.

یکی از زمینه‌هایی که این ربات جدید پتانسیل زیادی دارد، آنالیز تک سلولی است. همانطور که از نام آن پیداست، ادر این روش دانشمندان به رفتار و خواص سلول‌ها به‌جای یک ارگانیسم بیولوژیکی بزرگ‌تر، به‌صورت مجزا نگاه می‌کنند.

می‌توان گروه‌هایی از این ریزموتور‌ها را تصور کرد که دارو‌ها را به داخل بدن می‌رسانند یا آلاینده‌ها را در یک محیط پاک می‌کنند.

محققان می‌گویند که اختراع جدید ممکن است در مورد بیوپسی مایع نیز مفید باشد. این تحقیق بر روی نمونه‌های بیولوژیکی در آزمایشگاه برای سنجش‌های آزمایشگاهی انجام شد، اما هدف این است که در آینده میکرو ربات‌هایی ایجاد شود که در داخل بدن نیز کار کنند، به عنوان مثال، به عنوان حامل‌های دقیق دارو. که می‌تواند دقیقاً به سمت هدف هدایت شود.

در تصویر بالا اندازه ریزربات (PS) با باکتری و گویچه قرمز و یکی سلول روتین بدن پستاندار مقایسه شده.

این تحقیق در Advanced Science منتشر شده.