این مرد کالیفرنیایی از HIV و سرطان خون به صورت همزمان نجات پیدا کرده است – یک فرایند خیره‌کننده پزشکی


در فهرست بیماری‌هایی که هیچ‌کس نمی‌خواهد به ابتلا به آن فکر کند، سرطان و اچ‌آی‌وی قرار دارد و پل ادموندز، یک مرد کالیفرنیایی، هر دو را داشت.

اما از زمان انجام یک درمان خاص از پنج سال پیش، او از هم از سرطان و هم ذرات ویروس HIV عاری شده است. این بیمار اکنون در حال بهبودی از لوسمی میلوژن حاد (AML) است، و تا دو سال دیگر، او را می‌توان در وضعیت درمان شده از عفونت HIV هم در نظر گرفت، زیرا پنج سال از آخرین درمان او می‌گذرد.

برای گرامی داشتن این موفیقت، تیم پزشکی او مقاله‌ای را در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر کرده‌اند.

 پیوند سلول‌های بنیادی یا در اصطلاح پزشکی پیوند سلول‌های خونساز آلوژنیک درمانی بود که در مورد او انجام شد.

این درمان، به عنوان تیر آخر در درمان سرطان‌های خون مانند لوسمی، میلوما و لنفوم استفاده می‌شود و در آن سلول‌های بنیادی خون ساز در مغز استخوان بیمار توسط پرتودرمانی یا شیمی درمانی از بین ‌می‌روند. سپس سلول‌های بنیادی سالم خون‌ساز از یک اهداکننده با ژن‌های مشابه (اما نه یکسان) به بیمار پیوند‌زده می‌شوند و این پیوند می‌تواند شروع به تولید خون بدون سرطان کنند.

پزشکان گزارش می‌دهند که در این مورد، سلول‌های بنیادی اهدایی یک سود اضافه هم به همراه داشت: یک جهش ژنتیکی مرتبط با مقاومت به HIV-1.

ادموندز قبل از پیوند به مدت 31 سال مبتلا به عفونت HIV-1 بود. ادموندز با تشریح تجربیات خود در سانفرانسیسکو در دهه 80 گفت: «مردم در عرض چند سال پس از فهمیدن مثبت بودنشان می‌مردند.»

او در سال 1988 مبتلا به اچ‌آی‌وی و ایدز با در نظر گرفتن معیارهای تشخیصی در نظر گرفته شد که چنین تشخیصی در حکم مرگ زودهنگام بود. اما ادموندز از سال 1997 تحت درمان ضد رتروویروسی HIV قرار گرفت که به طور موثر ویروس را تا سطوح غیرقابل شناسایی سرکوب کرد.

اما درمان ضد رتروویروسی HIV را «درمان» نمی‌کند، بنابراین DNA ویروس همیشه در سلول‌های ایمنی او در خون او وجود داشت و این موضوع تا زمانی که درمان سرطان او نوع متفاوتی از DNA را به سیستم ایمنی او معرفی کرد، ادامه داشت.

سلول‌های بنیادی که ادموندز در پیوند خود دریافت کرد، دو نسخه از یک جهش ژنتیکی نادر به نام CCR5 delta-3 داشتند که باعث می‌شود افرادی که آن را دارند به HIV مقاوم شوند. تنها حدود 1-2 درصد از جمعیت این جهش را دارند، اما یک اهداکننده برای ادموندز با این جهش از طریق برنامه پیوند سلول‌های بنیادی خون و مغز استخوان شهر امید پیدا شد.

HIV از گیرنده CCR5 برای ورود و حمله به سیستم ایمنی استفاده می‌کند، اما جهش CCR5 باعث می‌شود ویروس نمی‌تواند از این مسیر وارد شود.

پیوند به طور کامل مغز استخوان و سلول‌های بنیادی خون ادموندز را با اهداکنندگان جایگزین کرد و از آن زمان تاکنون هیچ نشانه‌ای از AML یا HIV در او دیده نشده. او یکی از تنها پنج نفر در جهان است که تا به حال با این درمان بهبود یافته است.

پس از پیوند، DNA اچ‌آی‌وی که زمانی در سلول‌های خون او جا خوش کرده بود، دیگر در هیچ کجا یافت نشد. ادموندز رضایت داد که با اهداف تحقیقاتی، درمان اچ‌آی‌وی خود را 25 ماه پس از پیوند متوقف کند، بنابراین اگر ویروس همچنان وجود داشت، منجر به احیای RNA HIV در خون او می‌شد.

اما در زمان این پیگیری، و پس از 35 ماه توقف  درمان ضد رتروویروسی؛ او همچنان عفونت HIV-1 عاری است.

البته پیوند سلول‌های بنیادی با خطرات قابل توجهی همراه است، بنابراین همه افراد مبتلا به HIV نمی‌توانند این درمان را دریافت کنند. بنابراین این درمان  فقط برای کسانی که سرطان خون تهدید‌کننده زندگی دارند، انجام می‌شود و احتمال درمان HIV هم در این مسیر هم وجود دارد.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…





منبع