تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس –


تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.

یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو تاریخ فرضی شده، خلق کنیم.

مثلا:

سناریوی تاریخ دگرگون: انقلاب صنعتی اولیه

در این مورد، انقلاب صنعتی خیلی زودتر از قرن هجدهم آغاز شد. مثلا به دلیل ترکیبی از اکتشافات علمی و تغییرات اجتماعی، جهان شاهد افزایش سریع پیشرفت‌های فناوری در طول قرن پانزدهم می‌شد.

تغییرات کلیدی:

  1. قدرت بخار اولیه: در دهه 1450، یک مهندس مبتکر از قدرت بخار برای کاربرد‌های عملی استفاده کرد. این موتور بخار اولیه برای نیرو دادن به ماشین آلات، حمل و نقل و حتی کشتی‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه، در اوایل قرن شانزدهم، کارخانجات و لوکوموتیو‌هایی که با نیروی بخار کار می‌کنند، مناظر رایج در سراسر اروپا می‌شدند.
  2. ناوبری و اکتشاف: با کشتی‌های بخاری موجود تا دهه 1500، اکتشاف دریایی ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. قاره آمریکا چندین دهه قبل کشف و مستعمره می‌شد که منجر به یک چشم انداز ژئوپلیتیکی بسیار متفاوت می‌شد. مبادلات فرهنگی بین دنیای قدیم و دنیای جدید شتاب می‌گرفت و جوامع و فناوری‌های منحصر به فردی را شکل می‌دهد.
  3. شهرنشینی و تغییرات اجتماعی: پیشرفت سریع فناوری شهرنشینی را سرعت می‌بخشید، زیرا مردم برای کار در کارخانه‌ها و صنایع به شهر‌ها‌ می‌رفتند این منجر به تحولات اولیه در برنامه‌ریزی شهری، بهداشت و اصلاحات اجتماعی می‌شد.
  4. انقلاب علمی: در دسترس بودن زودهنگام نیروی بخار منجر به تسریع تحقیقات علمی می‌شود. نظریه‌های پیشگامانه اسحاق نیوتن در اواسط قرن شانزدهم، قرن‌ها جلوتر از زمان خود ظاهر شدند. جامعه علمی شکوفا می‌شود و منجر به پیشرفت‌های تکنولوژیکی سریع‌تر می‌شود.
  5. تغییرات سیاسی و اقتصادی: ظهور کشور‌های صنعتی قدرتمند، توازن قدرت جهانی را تغییر می‌دهد. ائتلاف‌ها و رقابت‌های سیاسی جدید شکل می‌گرفتند، زیرا کشور‌ها بر سر منابع و برتری فناوری رقابت می‌کنند. استعمار و امپریالیسم به دلیل در دسترس بودن فناوری پیشرفته، اشکال مختلفی به خود می‌گیرند.

عواقب:

همین تغییر منجر به جهانی می‌شود که به طور قابل توجهی با دنیای ما متفاوت است. در قرن هجدهم، جوامعبه طور قابل توجهی صنعتی شده بودند، با فناوری‌هایی مشابه پیشرفت‌های قرن 19 و 20 ما. سیر هنر، ادبیات و فرهنگ نیز متاثر از چشم انداز اولیه تکنولوژیک متفاوت می‌شد. گسترش سریع ایده‌ها، همراه با تماس اولیه بین دنیای قدیم و جدید، منجر به مجموعه‌ای غنی از فرهنگ‌ها و نوآوری‌ها می‌شود.


اما در اینجا به یاری میدجرنی کمی تاریخ دگرگون را تصور می‌کنیم. البته پیداست که تخیل سازنده تصاویر زیاد قوی نبوده و فقط مظاهر دنیای جدید را کمی با ظاهر واقعیت دگرگون تطبیق داده، وگرنه مسلم است که تغییرات ظاهری بسیار فراتر از اینها می‌شدند.

مثلا بد نیست کسی ژرمانیا – شهر رویایی نازی‌ها- را باز‌سازی کند. حوزه تخیل را می‌شود به جاهای نزدیک هم برد!

اگر اسپانیایی ها به مکزیکوسیتی حمله نکرده بودند

 

قاهره، مصر – اگر فرعون ها هنوز حکومت می‌کردند!

اگر بومیان آمریکا هنوز در قدرت بودند، نیویورک

سنگاپور اگر انگلیسی ها آن را مستعمره نمی کردند

پاریس – اگر نازی ها برنده جنگ جهانی دوم شده بودند

اگر رومیان هرگز لندن را ترک نمی‌کردند …

سیدنی اگر بومیان هنوز در قدرت بودند

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!

اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

پسرک «بانجو» نوا» با سگش –  تقریباً در اوایل دهه 1900



جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984



فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 1883



1947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟

بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.

البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.

ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…