دانشمندان ۳۰۰۰ دندان پیکرهای وایکینگ را بررسی کردند و متوجه وجود دندانپزشکی پیشرفته‌ای در زمان آنها شدند


بررسی جدید دندان‌های دوران وایکینگ – که قدمت آن‌ها به حدود هزار سال پیش می‌رسد – بینش جالبی از دندانپزشکی آن زمان به ما داده است، که به نظر می‌رسد پیشرفته‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، بوده است.

محققان دانشگاه گوتنبرگ و موزه Västergötlands در سوئد در مجموع ۳۲۹۳ دندان از ۱۷۱ وایکینگ شمال اروپا، از جمله کودکان و بزرگسالان را بررسی کردند.

ارزیابی‌های دندانپزشکی امروزی روی دندان‌ها انجام شد، از جمله استفاده از اسکن اشعه ایکس و پروب‌های دندانی، و معلوم شد که این اسکاندیناویایی‌ها فقط دندان‌های خود را ر‌ها نکرده‌اند تا پوسیده و خراب شوند.

کارولینا برتیلسون، متخصص اودنتولوژی از دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید: «نشانه‌های متعددی وجود داشت که وایکینگ‌ها دندان‌های خود را ترمیم کرده‌اند، از جمله شواهدی مبنی بر استفاده از خلال دندان، سوهان کشیدن دندان‌های جلو، و حتی درمان دندان‌های مبتلا به عفونت وجود داشته است.»

قدمت این دندان‌ها به قرن ۱۰ تا ۱۲ میلادی باز می‌گردد و از حفاری باستان‌شناسی معروف Varnhem در سوئد جمع‌آوری شده بودند. این سایت باستانی به دلیل شرایط خاکی که به حفظ بقایای از جمله استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند، قابل توجه است.

از بین دندان‌های بالغ مورد تجزیه و تحلیل، ۱۳ درصد تحت تأثیر پوسیدگی یا حفره‌ها، اغلب در سطح ریشه‌ها، قرار داشتند. از دست دادن دندان نیز شایع بود، به طوری که بزرگسالان به طور متوسط ۶ درصد از دندان‌های خود را به استثنای دندان عقل، از دست داده بودند.

با این حال، دندان‌های جمع‌آوری شده از کودکان زیر ۱۲ سال هیچ نشانه‌ای از پوسیدگی دندان را نشان ندادند.

جالب است که شواهدی از درمان دندانپزشکی نیز مشاهده شد، از جمله تلاش‌ها برای پر کردن سوراخ‌های ایجاد شده در دندان‌های آسیاب  برای تسکین درد دندان که در نتیجه عفونت ایجاد می‌شود.

به نظر می‌رسد وایکینگ‌ها در مورد دندان‌ها اطلاعات داشتند، اما ما نمی‌دانیم که آیا آن‌ها خودشان این روش‌ها را انجام داده‌اند یا کمکی داشته‌اند.

دندان‌ها از مواد محکم ساخته شده‌اند، که باعث می‌شود آن‌ها در زمین حفظ شوند و سرنخ‌های شگفت‌انگیزی در مورد مردم باستان به ما می‌دهد.

این مطالعه بینش‌های جدیدی درباره سلامت دهان و دندان وایکینگ‌ها ارائه می‌کند و  نشان می‌دهد که دندان‌پزشکی در عصر وایکینگ‌ها احتمالاً پیچیده‌تر از آن چیزی بود که قبلاً تصور می‌شد.

این تحقیق در PLOS ONE منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…





منبع