درمان‌های جدید برای تهوع صبحگاهی خانم‌های باردار در راه هستند؟ بر اساس تحقیق‌های جدید


تهوع و استفراغ زمان بارداری بسیار شایع است و گمان می‌رود که از هر ده زن، هفت نفر را در دوره‌ای از بارداری درگیر می‌کند. اما، تا همین اواخر، در مورد علت وقوع آن اطلاعات بسیار کمی وجود داشت.

تحقیقات جدید محققان، نشان داده که هورمونی را که در دوران بارداری به وفور ساخته می‌شود و GDF15 نام دارد نقش زیادی در ایجاد این حالت در زنان حامله دارد.

این وضعیت حتی در موارد خفیف می‌تواند بر کیفیت زندگی زنان باردار تأثیر بگذارد. بین 1 تا 3 درصد از زنان از یک نوع شدید این بیماری رنج می‌برند که در آن حالت تهوع و استفراغ آنقدر شدید است که وزن کم می‌کنند و آب بدنشان کم می‌شود. مشخص شده که شایع‌ترین دلیل بستری شدن زنان در بیمارستان در سه ماه اول بارداری همین مورد است.

این بیماری با پیامد‌های بد در بارداری می‌تواند همراه شود و تأثیر آن پس از پایان بارداری ادامه می‌یابد و برخی از زنان ناراحتی روانی را گزارش می‌کنند و تمایلی به باردار شدن مجدد پیدا نمی‌کنند.

GDF15 هورمونی است که روی گروه کوچکی از سلول‌های پایه مغز که باعث ایجاد تهوع و استفراغ می‌شوند اثر می‌گذارد. این هورمون مصرف غذا را در موش سرکوب می‌کند. به این ترتیب، GDF15 به عنوان یک درمان چاقی تحت بررسی قرار گرفته است.

از دیرباز مشخص شده است که GDF15 در جفت انسان بسیار زیاد است و در غلظت‌های بسیار بالا در خون زنان باردار سالم وجود دارد.

این دلایل و بررسی‌ها آن را به یک علت محتمال تهوع و استفراغ بارداری تبدیل می‌کند، اما درک دقیقی از تأثیر GDF15 بر شدت بیماری در بارداری وجود ندارد.

برای بررسی بیشتر، محققان GDF15 را در خون زنان باردار مراجعه‌کننده به بیمارستان به دلیل بیماری و کسانی که به دلایل دیگر به بیمارستان مراجعه می‌کردند اندازه‌گیری کردند. زنان مبتلا به بیماری بارداری تهوع و استفراغ شدید بارداری، سطوح بالاتری از GDF15 داشتند. ولی در بعضی زنان سالم هم میزان این هورمون بالا بود. این مطلب نشان می‌دهد که عواملی غیر از مقدار مطلق GDF15 ناشی از بارداری در حال رشد ممکن است خطر ابتلا به بیماری را تعیین کند.

شاید تفاوت‌های طبیعی در DNA مادران به خطر ابتلا به بیماری بارداری کمک می‌کند. در واقع مطالعات قبلی تفاوت‌هایی در DNA نزدیک به GDF15 را به عنوان بزرگترین عوامل تعیین‌کننده خطر بیماری بارداری تعوه و اتسفراغ را شناسایی کرده‌اند.

به طور خاص، یک جهش ژنتیکی نادر (در حدود یک نفر از هر 1500 نفر وجود دارد) که بر ساختار پروتئین GDF15 در خون تأثیر می‌گذارد و تأثیر زیادی احتمال بروز این بیماری دارند.

مشحص شده که مولکول جهش یافته GDF15 در داخل سلول‌ها گیر می‌کند و دشوارتر به خارج سلول می‌رود. پس ممکن است به خاطر اینکه این مولکول‌ها زیاد در داخل سلول محبوس می‌شوند، سطح خونی‌شان در افراد دارای جهش زیاد نباشد.

تغییرات DNA در نزدیکی GDF15، که در حدود 15 تا 30 درصد افراد شایع است، سطح هورمون را کاهش می‌دهد. این تغییرات خطر ابتلا به بیماری بارداری را به مقدار کم افزایش می‌دهد.

برعکس، زنان مبتلا به اختلال خونی تالاسمی، که سطوح بسیار بالایی از GDF15 در طول زندگی دارند، تهوع و استفراغ بسیار کمتری در بارداری دارند.

پس نهایتا به طور متناقض سطوح بالاتر GDF15 در زنان غیرباردار، خطر ابتلا به بیماری تهوع بارداری را کاهش می‌دهد. در نگاه اول، این نسبتاً گیج‌کننده است، چون سطوح بالاتر هورمونی مسبب بیماری، می‌تواند نقش محافظت‌کننده در برابر نهوع بارداری داشته باشد.

در واقع بدن ما یک سیستم حافظه هورمونی دارد، که در آن حساسیت به یک هورمون تحت تأثیر سابقه قبلی مواجهه با آن هورمون است.

پس نتیجه می‌گیریم حساسیت زدایی زنان به GDF15 با افزایش سطح آن قبل از بارداری یا مسدود کردن عملکرد آن در دوران بارداری می‌تواند راهکارهای مدرن درمانی باشد.

منبع: The Conversation

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام “Bollenstreek”…

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…





منبع