شبیه ساز‌های «سر» چاپ سه‌بعدی شده برای تحقیق نحوه دریافت و پردازش صدا


گروهی از محققان راهی برای ساخت شبیه‌ساز‌های سر صوتی ارزان قیمت ایجاد کرده‌اند. آن‌ها به اندازه‌گیری نحوه دریافت و پردازش صدا  به خصوص در محیط‌های پر سر و صدا مانند مهمانی‌ها کمک می‌کنند.

وقتی می‌خواهیم دستگاه‌های صوتی بهتر مانند سمعک بسازیم، پردازش سیگنال صوتی به ابزار‌هایی نیاز دارند تا سازندگان درک بهتری از نحوه دریافت و پردازش صدا توسط سر و گوش‌های ما داشته باشند.

البته دستگاه‌های  عنوان شبیه‌ساز سر صوتی از قبل وجود داشته‌اند، اما معمولاً گران هستند، بنابراین به ندرت پیش می‌آید که یک آزمایشگاه بیش از یک دستگاه داشته باشد. این دستگاه برای جمع‌آوری برخی داده‌ها مفید است، اما به دانشمندان کمک نمی‌کند تا بفهمند در محیط‌هایی که افراد زیادی در آن همزمان صحبت می‌کنند، مانند یک مهمانی یا رویداد ورزشی، چگونه صدا پردازش می‌شود. آزمایش‌هایی با سوژه‌های انسانی در اتاق‌های پر سر و صدا انجام شده است، اما این مسیر تحقیقاتی مشکلات خاص خود را دارد.

شبیه‌سازی سناریو‌های واقعی برای تقویت مکالمه اغلب نیازمند ساعت‌ها ضبط با سوژه‌های انسانی است. کل فرآیند می‌تواند خسته‌کننده باشد

برای حل مشکل، شبیه ساز سر صوتی از طریق چاپ سه بعدی تولید شده. محققان و سازندگان این سر‌ها را روی چرخ گردان‌ قرار دادند تا گردن انسان را تقلید کنند. همه سر‌ها دارای بلندگو‌هایی در دهان خود هستند تا گفتار را تقلید کنند و گوش‌هایی با جزئیات بسیار دقیق مجهز به میکروفون دارند.

محققان امیدوارند که استفاده از این سرها، به یک یک سری الگوریتم برسند که بتوانند حجم زیادی از داده‌های صوتی را با سرعت زیاد و هزینه کم جمع‌آوری کنند. این داده‌ها به نوبه خود به تولید دستگاه‌های صوتی بهتر می‌انجامد.

منابع: انجمن آکوستیک آمریکا