صد‌ها قلعه رومی باستان با بررسی عکس‌های ماهواره‌ای جاسوسی دوران جنگ سرد سیا کشف شدند


تصاویر ماهواره‌ای طبقه‌بندی شده از یک برنامه جاسوسی قدیمی سیا در جنگ سرد برای کشف ۳۹۶ قلعه رومی و ساختمان‌های دژ مانند در شرق اروپا استفاده شده است.

عکس‌هایی از سوریه و عراق کنونی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ گرفته شده بود و در دهه ۱۹۹۰ از طبقه‌بندی خارج شد، و از آن زمان تاکنون به منظورهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

داده‌های جاسوسی قدیمی شبکه گسترده‌ای از مکان‌های باستانی را نشان می‌دهند که از شمال به جنوب و شرق به غرب در مرز شرقی امپراتوری روم باستان امتداد داشتند.

این یافته‌ها که توسط محققان کالج دارتموث در ایالات متحده جمع‌آوری شده‌اند، یک فرضیه صد ساله در مورد این سرزمین‌های مرزی را به چالش می‌کشد.

محققان استدلال می‌کنند که این قلعه‌ها برای دور نگه داشتن خارجی‌ها نبودند، بلکه برای اتصال شرق و غرب ساخته شده بودند و امکان حرکت امن نیرو‌ها، تدارکات و تجارت را فراهم می‌کردند.

در دهه ۱۹۲۰، یک کشیش فرانسوی یسوعی به نام پدر آنتوان پویدبارد‌ایده با استفاده از هواپیما، قصد یافتن بقایای مکان‌های رومی باستان در اروپا را داشت. در سراسر مرز شرقی امپراتوری، با ماموریت هوایی پویدبارد صد‌ها قلعه رومی پیدا شد که بیش از هزار کیلومتر از سرزمین‌های مرزی را پوشش می‌داد. باستان‌شناسان و مورخان از آن زمان تاکنون درباره هدف این مکان‌ها بحث کرده‌اند.

تجزیه و تحلیل جدید محققان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای جاسوسی، مجموعه‌ای از قلعه‌های رومی را در منطقه در امتداد محور شرق به غرب ردیابی کرده که بخش‌هایی از رودخانه دجله در عراق را به غرب سوریه متصل می‌کند.

پس محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بر اساس توزیع این قلعه‌ها، آن‌ها به عنوان یک دیوار مرزی عمل نمی‌کردند، یا تنها هدف آنها پیشگیری از تهاجم ارتش‌ ایرانی به سمت غرب یا جلوگیری از یورش قبایل کوچ نشین به روستا‌های کشاورزی نبوده.

محققان می‌گویند که این قلعه‌ها از “سیستم تجارت بین منطقه‌ای، ارتباطات و حمل و نقل نظامی” پشتیبانی می‌کرده‌اند.

برخی از قلعه‌های یافت شده در عکس‌های ماهواره‌ای کوچک و مربعی شکل هستند و مانند برج‌ به نظر می‌رسند و برخی دیگر مانند قلعه‌های بزرگ و پیچیده با ساختمان‌ها و دیوار‌های متعدد به نظر می‌رسند.

البته تا زمانی که بررسی زمینی دقیق صورت نگیرد، نمی‌توان با دقت تایید کرد که آیا همه این مکان‌ها مربوط به دوران رومیان هستند یا خیر، اما با توجه به اطلاعاتی که مورخان از منطقه و تاریخ مکان‌های باستان‌شناسی مجاور می‌دانند، منطقی است که این قلعه‌ها توسط رومی‌ها در دوره دوم ساخته شده بودند و در حدود قرن ششم متروک شدند.

این مطالعه در Antiquity منتشر شده.

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…