عکس‌هایی شگفت‌انگیز از مرگ یک ستاره محکوم به نابودی –


در تصاویر جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده، ستاره‌ای در حال مرگ به رنگ طلایی دیده می‌شود.

مسیه ۵۷، یا سحابی حلقه، دایره‌ای از گاز درخشان در صورت فلکی لیرا، در فاصله ۲۷۵۰ سال نوری از زمین است که از پرتاب مواد ستاره‌ای با جرم نسبتا کم در هنگام مرگ ایجاد شده. وضوح فوق‌العاده عکس‌های جیمز وب، گره‌ها و الگو‌های پیچیده را آشکار کرده و درونمایی از سرنوشت ستاره‌هایی به اندازه خورشید را به ما نشان می‌دهد.

«ما شاهد آخرین فصل‌های زندگی یک ستاره و پیش‌نمایشی از آینده دور خورشید هستیم، و مشاهدات جیمز وب دریچه جدیدی را برای درک این رویداد‌های کیهانی الهام‌بخش باز کرده است».

گرچه نام سحابی سیاره‌ای به این پدیده و رخدادهای مشابه داده می‌شود، اما استفاده از کلمه سیاره در اینجا اشتباه است. این واژه یادگار ستاره‌شناسان قرن ۱۸ است که تصور می‌کردند که شکل گرد آن‌ها مانند سیاره‌هاست. آن‌ها در واقع بسیار بزرگتر و پویاتر هستند.

وقتی مواد این ستاره‌های تمام می‌شود، این ستارگان بی‌ثبات می‌شوند و تمام مواد بیرونی خود را به بیرون پرتاب می‌کنند. هسته ستاره‌ای که دیگر تحت فشار بیرونی همجوشی قرار نمی‌گیرد، تحت تأثیر گرانش فرو میریزد و به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شود. این سرنوشت نهایی خورشید و بیشتر ستارگان راه شیری است.

سحابی حلقه توسط ستاره‌ای ایجاد شده است که  در ۲۰۰۰ سال گذشته به پایان همجوشی رسیده است. در مرکز آن یک کوتوله سفید در حدود ۶۰ درصد جرم خورشید قرار دارد. مواد اطراف این ستاره در حال انبساط به سمت بیرون به سمت فضا در کره‌ای هستند که برای ما مانند حلقه‌ای پر از مواد درخشان به نظر می‌رسد.

پوسته بیرونی سحابی ضخیم و غبارآلود است و  ساختار‌های پیچیده‌ای ایجاد کرده. مطالعه این ساختار‌ها می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا فرآیند‌های فیزیکی مربوط به شکل و انبساط یک سحابی سیاره‌ای را درک کنند.

این مشاهدات همچنین داده‌های زیادی را در مورد ترکیب سحابی، از جمله مولکول‌های بزرگ و دارای کربن که منشأء آن‌ها در حال حاضر نامشخص است، ارائه کرده‌اند.

«این تصاویر چیزی بیش از جذابیت زیبایی‌شناختی دارند؛ آن‌ها بینش‌ علمی قابل توجهی را در مورد فرآیند‌های تکامل ستاره‌ای ارائه می‌دهند.»

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.

اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.

از آنجایی که او…

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟

این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…