عکس‌های فرابنفش تفاوت بین زمستان و تابستان در مریخ را نشان می‌دهد –


مدارگرد Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN (MAVEN) تصاویر باورنکردنی فرابنفش از سیاره سرخ گرفته است که در دو نقطه مختلف در مدار مریخ به دور خورشید گرفته شده است.

MAVEN در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ وارد مدار مریخ شد و اولین فضاپیمایی بود که به کاوش در اتمسفر بالای سیاره اختصاص داشت. ناسا به تازگی دو عکس فرابنفش را منتشر کرده است که توسط این مدارگرد گرفته شده است، یکی سال گذشته و دیگری اخیراً در سال جاری گرفته شده است.

ناسا توضیح می‌دهد: “با مشاهده سیاره در طول موج‌های فرابنفش، دانشمندان می‌توانند بینشی از جو مریخ به دست آورند و ویژگی‌های سطح را به روش‌های قابل توجهی مشاهده کنند.”

این دو تصویر توسط دستگاه طیف‌نگار فرابنفش تصویربرداری MAVEN (IUVS) گرفته شده‌اند که طول موج‌های بین ۱۱۰ تا ۳۴۰ نانومتر را اندازه‌گیری می‌کند که خارج از طیف مرئی است.

برای اینکه این طول‌موج‌ها برای چشم انسان قابل مشاهده باشد و تفسیر آن‌ها آسان‌تر شود، تصاویر با سطوح روشنایی متفاوت از سه محدوده طول موج فرابنفش به‌صورت قرمز، سبز و آبی ارائه ترجمه یا نمایش داده شده‌اند.

در این طرح رنگی، ازن اتمسفر بنفش به نظر می‌رسد، در حالی که ابر‌ها و مه‌ها سفید یا آبی به نظر می‌رسند.

اولین تصویر ، در ژوئیه ۲۰۲۲ در طول فصل تابستان نیمکره جنوبی مریخ، که مصادف با نزدیکترین فاصله سیاره به خورشید است، گرفته شده.

مانند نحوه عملکرد فصول در زمین، تابستان در مریخ نیز به دلیل کج شدن محور چرخشی سیاره سرخ ایجاد می‌شود.

ناسا در توضیح تصویر بالا می‌نویسد: «حوضه آرژایر، یکی از عمیق‌ترین دهانه‌های مریخ، در پایین سمت چپ مملو از مه اتمسفر دیده می‌شود (اینجا به رنگ صورتی کم‌رنگ نشان داده شده است).

دره‌های عمیق Valles Marineris در بالا سمت چپ مملو از ابر‌ها دیده می‌شوند (برنزه‌ای رنگی در این تصویر).

کلاهک یخی قطب جنوب در پایین به رنگ سفید قابل مشاهده است که از گرمای نسبی تابستان کاهش یافته است. گرم شدن تابستان جنوب و طوفان‌های گرد و غبار بخار آب را به ارتفاعات بسیار بالا می‌برد و کشف MAVEN از افزایش اتلاف هیدروژن از مریخ در این زمان از سال را توضیح می‌دهد.

 

تصویر دوم، در زیر، ژانویه گذشته در زمانی گرفته شده است که مریخ دورترین فاصله خود در مدار خورشید را داشت.

تغییر فصل، در منطقه قطب شمال باعث ایجاد ابر‌های سفید فراوان شده . دره‌های عمیق Valles Marineris را می‌توان به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد در پایین سمت چپ، همراه با دهانه‌های بسیاری مشاهده کرد. ازن که در این نمای فرابنفش به رنگ سرخابی به نظر می‌رسد، در طول شب‌های قطبی سرد زمستانی شمالی ایجاد شده .

MAVEN به مشاهدات خود از مریخ ادامه خواهد داد و گروه تحقیقاتی در حال آماده شدن برای جشن گرفتن دهمین سالگرد مدارگرد در مدار سیاره سرخ در سپتامبر سال آینده است.

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.

صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.

ما واقعیت این…

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.

دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…