محققان یک دوربین زیستی ساخته‌اند که تصاویر را روی DNA ذخیره می‌کند –


در تلاش برای آزمایش ایده استفاده از مواد زیستی برای ذخیره داده‌های دیجیتال، محققان روشی را ایجاد کردند که در آن توانستند الگو‌های نور – یا همان عکس‌ها- را ثبت کنند و آن‌ها را روی DNA ذخیره کنند.

در سال‌های اخیر تمایل روزافزونی برای ادغام رابط‌های بیولوژیکی و دیجیتال، به ویژه ذخیره داده‌های دیجیتال در مواد زیستی وجود داشته و ذخیره داده‌ها در توالی‌های DNA امیدوارکننده‌ترین این تلاش‌ها بوده است.

یکی از امیدوارکننده ترین کننده‌ترین این کارها این بوده که DNA مصنوعی بسازیم و به جای مونتاژ یا اصلاح توالی‌های DNA طبیعی پیش‌ساز که اقدام گرانی هم است، از آنها برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کنیم.

حالا محققان روشی را ایجاد کرده‌اند که امکان ضبط مستقیم داده‌های مکانی و سیگنال ورودی را با عبور نور دو بعدی از داخل DNA فراهم می‌کند و به آن‌ها امکان ذخیره تصاویر را می‌دهد.

محققان توضیح می‌دهند: «ما روشی را برای ثبت الگو‌های نور دو بعدی در DNA، با استفاده از مدار‌های اپتوژنتیک برای ثبت قرار گرفتن در معرض نور در DNA، رمزگذاری مکان‌های فضایی با بارکد، و بازیابی تصاویر ذخیره‌شده از طریق توالی‌یابی نسل بعدی با کارایی بالا، ابداع کرده‌ایم.»

ما موفق به رمزگذاری چندین تصویر را در DNA، مجموعاً ۱۱۵۲ بیت، بازیابی انتخابی تصویر، و همچنین مقاومت در برابر خشک شدن، گرما و UV شده‌ایم.

ما همچنین با استفاده از چندین طول موج نور،  همزمان ۲ تصویر مختلف را با استفاده از نور قرمز و آبی ثبت کرده‌ایم. بنابراین، این کار ما یک “دوربین دیجیتال زنده” را ایجاد می‌کند و راه را برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های بیولوژیکی با دستگاه‌های دیجیتال هموار می‌کند.

در این مقاله، محققان می‌گویند که آن‌ها نه تنها توانستند تصاویر را روی DNA ثبت کنند، بلکه با موفقیت داده‌ها را بازیابی کردند. این محققان توانستند نشان دهند که طول موج‌های مختلف نور با موفقیت در DNA‌ ثبت شده‌اند تا دو تصویر مختلف را به طور همزمان با استفاده از نور آبی و قرمز ثبت کند.

اساساً، محققان توانستند ثابت کنند که می‌توان یک دوربین زیستی ساخت.

منبع

 

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

[/vc_column_text]

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد ۰۰۷ نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال ۱۹۵۳ انجام داد و از…

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟

بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.

وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

[/vc_column][/vc_row]