چرا پیش از گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی نیازی به آب ‌کشیدن آن‌ها نیست؟ –


جهانیان در مدیریت ماشین ظرفشویی به دو دسته تقسیم می‌شوند: کسانی که ظرف‌ها را آب می‌کشند، و آن‌هایی که ماشین را از ظرف‌هایی پر می‌کنند که غذا و سایر چیزها به آن‌ها چسبیده و خشک شده است.

ظاهرا سهم طرفداران این دو شیوه در این کشاکش برابر نیست و حدود دوسوم (۶۲ درصد) بریتانیایی‌ها می‌گویند همواره ظرف‌ها را پیش از گذاشتن در ماشین ظرفشویی، کمی می‌شویند.

اما به گفته متخصصان، کسانی که ظروف را آب می‌کشند، در واقع مرتکب خطای پرهزینه‌ای می‌شوند، زیرا سالانه به میزان هنگفت ۱۹۵ میلیون پوند آب هدر می‌رود، حال آنکه مطلقا نیازی به شستن ماهیتابه‌ها و بشقاب‌ها پیش از گذاشتن در ماشین ظرفشویی، نیست.

کسانی که روزانه با آب‌ کشیدن غیرضروری معادل ۹۵ میلیون لیتر آب سرد به چاهک ظرفشویی می‌ریزند، علاوه بر هدر دادن پول، بر محیط زیست نیز اثر منفی می‌گذارند. این میزان، معادل هدر دادن سالانه ۳۵ میلیارد لیتر آب است.

توجیه بیش از نیمی (۵۹ درصد) از کسانی که ظرف‌ها را آب می‌کشند و سپس در ماشین می‌گذارند، این است که اگر چنین نکنند، خروجی آب ماشین خواهد گرفت و نگرانند که در نهایت، دستگاه دچار مشکلاتی شود.

سایر دلایل این افراد برای آب‌ کشیدن ظروف، عبارت است از اینکه می‌خواهند ماشین ظرفشویی خود را تا حد ممکن تمیز نگه دارند (۳۹ درصد)، مطمئن شوند مشکلات درازمدتی پیش نمی‌آید (۳۹ درصد)، و مطمئن شوند که ماشین بو نمی‌گیرد (۳۰ درصد).

بیش از یک‌سوم (۳۷ درصد) صرفا طبق عادت چنین می‌کنند، و دقیقا یک‌چهارم آنان می‌گویند که از کودکی این شیوه را آموخته‌اند.

محققان این مطالعه که به سفارش موسسه تخصصی انرژی یوتیلیتا انجام شده است، همچنین دریافتند که ۴۲ درصد افراد تا وقتی کاسه‌بشقاب‌ها‌ و کارد‌و‌چنگال‌ها‌ را خوب زیر شیر آب نکشیده باشند و «برق» نینداخته باشند، آن‌ها را در ماشین نمی‌گذارند.

چرا پیش از گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی نیازی به آب ‌کشیدن آن‌ها نیست؟

از میان ۳۸ درصدی که ظرف‌ها را پیش از گذاشتن در ظرفشویی آب‌ نمی‌کشند، حدود نیمی (۵۳ درصد) به درستی مدعی‌اند که نیازی به این کار نیست، زیرا در هر حال وقتی ظرف‌ها را در ماشین بگذاریم، کاملا تمیز خواهند شد.

در واقع، آب کشیدن ظروف ممکن است از عملکرد موثر ماشین ظرفشویی هم جلوگیری کند، زیرا این کار باعث می‌شود که حسگرهای ماشین ظرفشویی خوب کار نکنند، چون این حسگرها پس از دور اول شست‌وشو، میزان آلودگی آب را ارزیابی می‌کنند.

پل هاید، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، در توضیح این مطلب می‌گوید: «ماشین ظرفشویی جزو پرکاربردترین وسایل خانه است.»

 

او می‌افزاید: «این ماشین طوری طراحی شده است که  شستن ظرف را کامل انجام دهد که آب ‌کشیدن را نیز شامل می‌شود. پس باید برای صرفه‌جویی در وقت و پول و حفظ محیط زیست، به آن اعتماد کرد.»

سایر اشتباهات در استفاده از ماشین ظرفشویی

آب‌ کشیدن ظروف پیش از گذاشتن آن‌ها درون ماشین ظرفشویی، تنها اشتباه بسیاری از ما در استفاده از این دستگاه نیست؛ به نظر می‌رسد که در چیدن ظروف هم اشتباه می‌کنیم.

لارا مانت‌فورد، از فعالان مسائل نظافت در فضای مجازی، در مصاحبه با «یاهو بریتانیا» گفت: «پر کردن بیش از حد ماشین و گذاشتن ظروف در جاهای اشتباه با زاویه اشتباه، ممکن است کارایی ماشین ظرفشویی را در شستن ظروف کاهش دهد.»

«ظروف بزرگ و بشقاب‌ها را باید در طبقه پایین گذاشت و فنجان‌ها و کفگیر و ملاقه را در طبقه بالا.»

همچنین، باید ظروف را از هم جدا کنیم تا بینشان فاصله باشد و آبپاش‌ها بتوانند آن‌ها را بشویند. مانت‌فورد در ادامه می‌گوید :«این شامل جدا کردن کارد و چنگال‌ها نیز می‌شود تا آب به همه سطوح آن‌ها برسد.»

اطمینان از اینکه چیزی مانع چرخش کامل بازوهای آبپاش نشود، نیز نکته مهم دیگری است. مانت‌فورد می‌افزاید: «فنجان‌ها و کاسه‌ها باید عمود باشند تا آب کاملا از آن‌ها خارج شود و سپس خشک شوند.»

چیزهایی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت:

قابلمه و تابه‌های چدنی و نچسب: زیرا ماشین ظرفشویی لایه نچسب آن‌ها را از بین می‌برد.

قاشق و تخته چوبی: چون آب داغ ممکن است باعث ترک خوردن چوب و صدمه پوشش آن‌ها شود.

اقلام پلاستیکی: اگر اقلام پلاستیکی برچسب «بی‌خطر برای ماشین ظرفشویی» نداشته باشند، نباید آن‌ها را درون ماشین‌ ظرفشویی گذاشت، زیرا بر اثر حرارت ذوب می‌شوند. اگر هم برای ماشین ظرفشویی بی‌خطر باشند، باید آن‌ها را فقط در قفسه‌ بالایی گذاشت.

چاقوهای تیز: ماشین ظرفشویی در نهایت باعث کند شدن آن‌ها می‌شود.

به نظر می‌رسد که بیشتر افراد اطمینان ندارند که از کدام چرخه استفاده، و کدام دما را انتخاب کنند، زیرا طبق همان نظرسنجی، سه‌پنجم خانوارها (۶۲ درصد) هرگز از حالت سازگار با محیط ‌زیست ماشین ظرفشویی استفاده نمی‌کنند، در حالیکه هر خانوار با استفاده از این حالت می‌تواند میانگین، سالی ۳۴ پوند صرفه‌جویی کند.

این واقعیت که حالت سازگار با محیط‌ زیست وقت‌گیرتر  است، شاید به مذاق ما خوش نیاید، اما در واقع به معنای آن است که در این حالت چون تعداد دفعات گرداندن و نیز تمیز کردن ظرف‌ها بیشتر است، آب کمتری باید گرم شود.

هاید گفت: «طبق تحقیق ما، اکثر خانوارها از حالت سازگار با محیط ‌زیست در وسایل برقی خانگی استفاده نمی‌کنند چون وقت‌گیرتر است و باید به مصرف‌کنندگان کمک کنیم تا به مزیت‌های آن پی ببرند.»

«ماشین ظرفشویی اگر مدتی طولانی‌تر با کثیفی‌های روی ظرف‌ها ور برود، نیازی نخواهد بود آب را چندان زیاد گرم کند و همین، باعث حدود ۳۰ درصد صرفه‌جویی انرژی در هر چرخه ماشین ظرفشویی می‌شود، و این نکته در مورد ماشین‌ لباسشویی هم صدق می‌کند.»

منبع: ایندپیندنت فارسی

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:

۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و…

۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و…

۳-فهرست فیلم…

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.

پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی “سنگ عجیب” است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟

کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!

در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.

دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…