کانن فناوری پنل QD-OLED جدیدی را برای رقابت با سامسونگ توسعه می‌دهد –


طبق گزارش‌ها، کانن روش جدیدی برای ساخت فناوری دیود ساطع نور ارگانیک کوانتومی (QD-OLED) توسعه داده که از فلزات کمیاب استفاده نمی‌کند و این شرکت را در موقعیتی قرار می‌دهد که با سامسونگ، تنها سازنده فعلی پنل‌های QD-OLED رقابت کند.

پنل‌های OLED یکی از محبوب‌ترین فناوری‌های نمایشگر در حال حاضر در بازار هستند، زیرا قادر به بازتولید رنگ فوق‌العاده، زمان پاسخ‌دهی لحظه‌ای و توانایی ارائه رنگ‌های مشکی هستند. OLED اساساً اساس منظره‌یاب الکترونیکی هر سازنده اصلی دوربین شده و به همین دلیل است که اکثر منظره یاب‌های دوربین بدون آینه مدرن بسیار واقعی به نظر می‌رسند.

QD-OLED یک فناوری نمایشگر هیبریدی است که فناوری OLED سنتی را با نقاط کوانتومی ترکیب می‌کند تا نتیجه بهتری به دست آورد. QD-OLED که یک فناوری سامسونگ است، برای اولین بار در دو سال گذشته معرفی شد و به دو مورد از مشکلات اصلی فناوری OLED اصلی پرداخت: روشنایی و سوختن پیکسلها.

QD-OLED در حال حاضر چشمگیرترین فناوری پنل موجود در بازار است، اما به صورت انحصاری در دست سامسونگ.

کانن آماده است که این روند را بر هم بزند. این شرکت یک ماده جدید برای فناوری QD-OLED ساخته است که بر ایندیوم متکی نیست.ایندیوم  یک یک فلز کمیاب است که در مقادیر بسیار کم تولید می‌شود و بیشتر در چین استخراج می‌شود. پنل‌های QD-OLED سامسونگ برای روشنایی خود به فسفید ایندیم متکی هستند، اما کانن با استفاده از فلزی بسیار رایج‌تر و قابل بازیافت‌تر یعنی سرب، توانسته به همین نتیجه دست یابد!

سرب بسیار رایج‌تر از ایندیوم است و بنابراین بسیار مقرون به صرفه‌تر است. سرب معمولاً منجر به نتایج کمتر مطلوب در پنل‌های OLED می‌شود، اما کانن ظاهراً به خاطر تجربه گسترده‌اش با مواد موجود در بخش جوهر و تونر اداری، راهی برای حل این مشکل پیدا کرده است. این شرکت ادعا می‌کند که ترکیبی بر پایه سرب ایجاد کرده است که به اندازه ایندیوم بادوام است.

هزینه مواد فناوری نقطه کوانتومی کانن می‌تواند به اندازه یک صدم سامسونگ باشد و در عین حال وابستگی به ایندیوم استخراج شده توسط چین را کاهش دهد. یعنی یک برد دو سویه.

باید دید که آیا رویکرد کانن به طراحی پنل واقعاً می‌تواند با کیفیتی که سامسونگ در حال حاضر در بازار دارد رقابت کند یا خیر، اما اگر این طور شود، هزینه تولید این پنل‌ها به شدت کاهش می‌یابد و آن‌ها را برای موارد مصرف و مشتریان مختلف بسیار قابل دسترس‌تر می‌کند.