یک تحقیق تازه، آیا بعد از ورزش شدید باید مواظب کاهش موقت سیستم ایمنی‌مان باشیم و احتیاط کنیم؟


با توجه به کمبود وقت، یک سبک ورزش این است که در کمترین زمان بیشترین کالری را بسوزانیم و بتوانیم به سیستم قلبی عروقی خود خدمت کنیم. اما واقعا همیشه ورزش شدید به صرفه‌تر یا بهتر از انواع دیگر جنبش یا ورزش است؟

خبر بد برای علاقه‌مندان به ورزش شدید: ورزش شدید می‌تواند سیستم ایمنی شما را به نوعی موقتا خفه کند. حداقل، این چیزی است که در تحقیقی که بر روی آتش‌نشان‌ها انجام شده بود و بعد از ورزش دید از نظر مولکول‌های ایمنی سنجش شده بودند، مشخص شد.

این مشکل ممکن است برای کلیه کسانی که مشاغل سخت دارند یا ورزشکاران حرفه‌ای هم قابل تعمیم باشد.

ارنستو ناکایاسو، دانشمند زیست پزشکی می‌گوید: « بلافاصله پس از ورزش شدید، افراد مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی ویروسی می‌شوند». فعالیت التهابی کمتر برای مبارزه با عفونت می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد.

از قبل شواهد محکمی وجود داشت که نشان می‌داد فعالیت بدنی متوسط در افراد سالم می‌تواند در درازمدت به نفع سیستم ایمنی باشد، مشکل با ورزش شدید، بازه زمانی کوتاه پس از اتمام آن است. در این بازه زمانی خطر ابتلا به عفونت‌های فرصت‌طلب افزایش می‌یابد. چند تحقیق قبلی هم عفونت‌های تنفسی فوقانی را در ورزشکاران، در مقایسه با گروه‌های کنترل، پس از فعالیت‌های شدید گزارش بودند.

اما در تحقیق جدید ناکایاسو و همکارانش پلاسمای خون، ادرار و بزاق 11 آتش نشان را قبل و بعد از 45 دقیقه تمرین شدید با حمل تا 20 کیلوگرم وزنه به بالای یک تپه را آزمایش کردند.

گرچه ورزش برای سلامتی کلی معجزه‌گر است، و تغییرات مثبت روی خلق و خو می‌گذارد، اما دانشمندان به دنبال نشانه‌های احتمالی سرکوب سیستم ایمنی بلافاصله بعد از روزش شدید بودند.

آزمایش‌ها نشان دادند که مولکول‌های التهابی بعد از ورزش کاهش می‌یابد و عروق محیطی گشاد می‌شود و میزان Opiorphin افزایش می‌یابد. این تغییرات در نهایت برای عملکرد کوتاه مدت سیستم ایمنی مشخص نیست، اما محققان چند ایده داشتند.

«[Opiorphin] ممکن است جریان خون را در عضلات در طول رژیم ورزشی افزایش دهد تا تحویل اکسیژن و مواد مغذی را بهبود بخشد.

کاهش مولکول‌های التهابی ممکن است یک مکانیسم تطبیقی برای بهبود تبادل گاز در پاسخ به تقاضای اکسیژن سلولی بالاتر باشد.

تغییر در میکروبیوم دهان شرکت‌کنندگان نیز وجود داشت که دانشمندان گمان می‌کنند که این به دلیل افزایش پپتید‌های ضد میکروبی است که پس از فعالیت شدید آتش نشان‌ها در دهان آتش نشان یافت می‌شود، البته در این مورد شک وجود دارد. البته افزایش پپتید‌های ضد میکروبی هیچ تأثیری بر مهار رشد E. coli نداشت و  پپتید‌های ضد میکروبی اثر ضدمیکروبی محدودی داشتند.

با این حال، دانشمندان دیگر استدلال می‌کنند که برخی از تغییرات مشاهده‌شده ممکن است نشانه‌ای از سرکوب سیستم ایمنی نباشد، بلکه نشان‌دهنده یک “وضعیت افزایش یافته نظارت ایمنی و تنظیم ایمنی” باشند.

از مجموع اینها می‌توان نتیجه گرفت که شاید بهتر باشد بعد از روزش خیلی شدید یک سری احتیاطهای به خصوص تنفسی و نیز تغذیه مناسب را در نظر بگیریم.

مشخص است که حجم نمونه بیشتر و تحقیقات بیشتری در مورد رابطه بین ورزش شدید و سیستم ایمنی مورد نیاز است.

این تحقیق در Military Medical Research منتشر شده.

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…





منبع