۱۱۵ میلیون سال پیش یک قاره ناپدید شد، اما این قاره کجا مدفون شده؟ تحقیقات جدید در این زمینه


بر اساس یک مطالعه جدید، قاره آرگولند که ظاهراً پس از جدا شدن از استرالیا 155 میلیون سال پیش ناپدید شده بود، سرانجام کشف شده.

شکاف‌های قاره‌ای معمولاً آثاری مثل فسیل‌های باستانی، سنگ‌ها و رشته کوه‌ها بر جای می‌گذارند. اما تا به حال، دانشمندان نتوانسته بودند دریابند که آرگولند Argoland کجاست.

اکنون محققان دانشگاه اوترخت در هلند فکر می‌کنند که خشکی مرموزی را کشف کرده‌اند که در زیر جزایر شرقی آسیای جنوب شرقی پنهان شده و نشانی از همین قاره است.

این کشف می‌تواند به توضیح چیزی به نام خط والاس Wallace line کمک کند، که یک مرز خیالی است که جانوران آسیای جنوب شرقی و استرالیا را از هم جدا می‌کند.

الدرت ادووکات، یکی از محققان این پژوهش، می‌گوید: «ما به معنای واقعی کلمه با انبوهی از اطلاعات پراکنده سر و کار داشتیم، به همین دلیل است که تحقیقات ما طولانی شد. ما هفت سال را صرف ساختن این پازل کردیم.»

دانشمندان تکه‌هایی از پازل را در اطراف آسیای جنوب شرقی پیدا کرده بودند، اما نتوانستند آن‌ها را دوباره کنار هم بچینند.

در نهایت، فکر بکری به نظر آنها رسید: اگر آرگولند به جای یک تکه واحد،  یک سری از قطعات قاره باشد، چه؟

«وضعیت در آسیای جنوب شرقی بسیار متفاوت از مکان‌هایی مانند آفریقا و آمریکای جنوبی است، جایی که یک قاره به طور منظم به دو قسمت تقسیم می‌شود.»

پس آرگولند به قطعات مختلف تقسیم شده بود و همین پیدا کردنش را دشوار کرده بود.

در نقشه بالای این پست، ناحیهاسترالیا، اندونزی، جنوب چین و هند را به شکل امروزی می‌بینید. بخش‌هایی در اندونزی و میانمار به رنگ سبز برای نشان دادن قطعات آرگولند هستند.

آرگولند بیشتر به سمت شرق اندونزی حرکت کرده است، اما برخی قسمت‌هایش به سمت میانمار مهاجرت کرده.

پس آرگولند واقعاً ناپدید نشده است. بلکه تکه تکه شده و در در زیر جزایر در شرق اندونزی باقی مانده.

می‌توانید آرگولند را به رنگ سبز و در حال حرکت در ویدئوی زیر ببینید.

در مجموع این تحقیق نه تنها به ما می‌گوید که چگونه سیاره ما به شکل امروزی درآمده است.

به علاوه الان دیگر می‌توانیم توضیح دهیم چرا حیات وحش در دو بخش از آسیا جنوب شرقی تفاوت زیادی با هم دارند و در بالا و پایین خط فرضی که از وسط اندونزی می‌گذرد، زندگی‌های متمایزند.. در غرب این خط، پستاندارانی مانند میمون‌ها، ببر‌ها و فیل‌ها وجود دارند که در جنوب شرقی آسیا نیز یافت می‌شوند. اما این‌ها تقریباً در شرق وجود ندارند، جایی که می‌توانید کیسه‌داران و کاکادو‌ها را پیدا می‌شوند که در استرالیا هم هستند.

این مطلب به این خطر است که حرکت آرگولند به صوی آسیا جنوب شرفی، حیات وحش خود را از استرالیای آینده متمایز کرده.

ون هینسبرگن گفت: «این بازسازی‌ها برای درک ما از فرآیند‌هایی مانند تکامل، تنوع زیستی و آب و هوا، یا برای یافتن مواد خام حیاتی هستند.»

منبع: Business Insider

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام “Bollenstreek”…

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…