آیا واقعاً زنان بیشتر از مردان احساس سرما می‌کنند؟! – 1pezeshk


تصور عمومی این است که زنان بیشتر از مردان احساس سرما می‌کنند. اما آیا این یک حقیقت علمی است؟

جدای از مشاهدات ساده، تعداد کمی از مطالعات معتبر بدن زنان ومردان را از نظر مقاومت در برابر سرما، بررسی کرده‌اند.

یک مطالعه جدید محققان مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) را شگفت‌زده کرده  و هیچ تفاوت جنسی در درک سرما و تفاوت بسیار کمی در پاسخ فیزیولوژیکیک ما به برودت پیدا کرده استو

در طول بررسی، گروهی متشکل از ۲۸ مرد و زن با پوشیدن پیراهن، لباس زیر یا دامن و جوراب، پنج ساعت در اتاقی با دمای کنترل شده سپری کردند. هر روز، شرکت‌کنندگان از نظر فیزیکی تحت نظر قرار گرفتند و دما هم بین ۱۷ تا ۳۱ درجه سانتیگراد بود.

برخلاف آنچه که محققان NIH انتظار داشتند متوجه شوند، دمای بدن زنان در این مطالعه در دما‌های سردتر نسبت به مردان کمی بالاتر است.

هیچ تفاوت جنسیتی در جذب گلوکز، الکتریکی ماهیچه وجود نداشت فعالیت، دمای پوست یا گرمازایی ناشی از سرما هم در مردان و زنان یکسان بود.

به نظر می‌رسد با وجود اینکه شرکت‌کنندگان زن از نظر جسمی کوچک‌تر از مردان بودند و گرمای بدن کمتری تولید می‌کردند، چربی بدن نسبتاً بالاتر آن‌ها به تعادل کمک می‌کرد.

بر اساس این نتایج، محققان NIH می‌گویند که دمای راحتی بدن زن برای دمای تقریباً ۲۲ درجه سانتیگراد است، یغنی یک درجه کمتر از میانگین شرکت‌کنندگان مرد.

این امر نشان می‌دهد که با کاهش دما، بدن زن نیازی به صرف انرژی برای گرمازایی مثل مردان ندارد.

با کاهش دما به ۱۷ درجه سانتیگراد، محققان هیچ تفاوت جنسینی در شروع لرز یا احساس راحتی یا ناراحتی شرکت‌کنندگان در اتاق مشاهده نکردند.

در گذشته، دانشمندان تصور می‌کردند که زنان تفاوت‌های جنسیتی فیزیولوژیکی مانند تولید گرمای کمتر، اتلاف گرمای بیشتر یا نیاز به گرما دارند. اما هیچ یک از این فرضیه‌ها با نتایج اخیر مطابقت ندارد.

البته این یک مطالعه کوچک به احتمال زیاد بحث را پایان نمی‌دهد، اما شاید زمان آن رسیده است که فراتر از مطالعات مشاهده‌ای و اجماع عمومی حرکت کنیم و شروع به کندوکاو در علم واقعی کنیم.

تا به امروز، مطالعات بسیار کمی وجود دارد که تفاوت‌های جنسیتی را در تنظیم حرارت به دقت آزمایش کرده باشند. در واقع، از نظر تاریخی، کل رشته فیزیولوژی انسان بیشتر بر روی بدن مردان متمرکز شده است و از آن به عنوان پیش فرض برای تمام بشریت استفاده می‌کند.

داشتن چنین رویکرد محدود، ایجاد اصویر جامع را دشوار می‌کند. به عنوان مثال، تغییرات هورمونی و دارو‌ها نیز می‌توانند بر نحوه واکنش و درک تغییرات دما تأثیر بگذارند و این عوامل به نوبه خود می‌توانند تحت تأثیر جنسیت فرد قرار گیرند.

محققان در NIH نتیجه می‌گیرند: «مهم‌ترین عوامل در تفاوت‌های فردی در تنظیم حرارت انسان، ویژگی‌های فیزیکی، از جمله اندازه و ترکیب بدن است که ممکن است تا حدی به واسطه جنسیت باشد.»

این یافته‌ها باید در نمونه‌های مطالعاتی بزرگ‌تر و متنوع‌تر تکرار شوند تا تعمیم‌پذیری یافته‌ها افزایش یابد.

این تحقیق در PNAS منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

پسرک «بانجو» نوا» با سگش –  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…





منبع