ویاگرا با خطر مرگ بسیار کمتری در مردان مرتبط است، اما واقعا این طور بوده یا مطالعه سوگیری داشته است؟


بر اساس نتایج یک مطالعه مشاهده‌ای که اخیرا منتشر شده، مردانی که برای اختلال نعوظ ویاگرا مصرف می‌کنند، می‌توانند خود را از مرگ زودهنگام هم نجات دهند!

این تحقیق که توسط شرکت داروسازی سانوفی تامین مالی شد، به بررسی سوابق پزشکی ۱۴ ساله بیش از ۲۳۰۰۰ مرد آمریکایی پرداخت که برای آنها یک مهارکننده فسفودی استراز نوع ۵ (PDE-5i) مانند داروی رایج اختلال نعوظ عنی ویاگرا تجویز شده بود.

این سابقه با سابقه ۴۸۰۰۰ مردی که هیچ نسخه مشابهی دریافت نکرده بودند، مقایسه شد.

از آنجایی که سانوفی PDE-5i خود را به نام آوانافیل، نام تجاری استندرا به فروش می‌رسان ، نتایج کاملاً عاری از منافع احتمالی نیستند.

مردانی که در این مطالعه PDE-5i مصرف می‌کردند، ۳۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی نسبت به افرادی بودند که سابقه گرفتن این دارو را نداشتند. همچنین ۲۵ درصد کمتر احتمال دارد که به هر دلیلی بمیرند و ۱۳ درصد کمتر به یک رویداد قلبی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی مبتلا می‌شدند.

مردانی که دوز تجمعی بالاتری از PDE-5i مصرف کردند نسبت به مردانی که دوز کمتری مصرف کردند، در برابر بیماری قلبی بهتر محافظت شدند.

این مطالعه برای سن، داروها، سابقه بیماری و وضعیت مصرف سیگار در دو جمعیت همسان ده بود. با این حال، این مطالعه با نگاه گذشته‌نگر، نمی‌توانست علت آن را نشان دهد.

می‌توان توجیه کرد که اصلا مردانی که داروهایی مانند ویاگرا را انتخاب می کنند، ممکن است در ابتدا سالم‌تر باشند.

به گفته محققان،اصلا ممکن است درگیر شدن آنها در فعالیت جنسی پس از درمان باعث مزایای سلامت قلب شده باشد که در این مطالعه مشاهده شده و تأثیر مستقیم دارو در کار نباشد.

این یافته‌ها نیاز فوری به یک کارآزمایی تصادفی‌شده با کنترل شده با دارونما را با قدرت کافی و آینده‌نگر نشان می‌دهد.

دیپک بات، متخصص قلب، مدیر Mount Sinai Heart در نیویورک، گفت: «این مطالعه جالب بود، اما «یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده که در آن به بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی به طور تصادفی یا ویاگرا یا دارونما («خالی») داده شود، ضروری است تا بتوان فهمید که آیا این دارو فواید قلبی عروقی واقعی دارد یا خیر.»

احتمال بیشتر این است که بیمارانی که در این مطالعه ویاگرا گرفته‌اند، کمتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند، زیرا اگر بیماران بیماری قلبی شدید داشته باشند، اغلب در وهله اول ویاگرا اصلا به آنها داده نمی‌شود.

ویاگرا یک درمان موثر برای فشار خون شریانی ریوی است و توسط FDA برای این منظور تایید شده است. (در افراد مبتلا به این بیماری، شریان‌های بین قلب و ریه‌ها مسدود می شود و فشار خون ریوی افزایش می یابد و فشار بیشتری به سمت راست قلب وارد می شود.)

این مطالعه در Journal of Sexual Medicine منتشر شده است.