اچ جی ولز – بیوگرافی و آثار – به مناسبت زادروز او


نام کامل: هربرت جورج ولز

تاریخ تولد: 21 سپتامبر 1866

محل تولد: بروملی، کنت، انگلستان

اچ جی ولز در خانواده‌ای از طبقه متوسط به دنیا آمد. پدرش جوزف ولز مغازه دار و کریکت باز حرفه ای بود، در حالی که مادرش سارا نیل به عنوان خدمتکار خانه کار می کرد. علیرغم پیشینه متوسط خانواده اش، ولز استعداد فکری اولیه خود را نشان داد. او در آکادمی بازرگانی توماس مورلی شرکت کرد و بورسیه ای برای مدرسه طبیعی علوم در لندن به دست آورد و در آنجا زیست‌شناسی را زیر نظر توماس هنری هاکسلی، خواند.

ولز کار خود را به عنوان معلم آغاز کرد اما خیلی زود به نوشتن روی آورد. او به عنوان یک روزنامه‌نگار کار کرد و مجموعه‌ای از مقالات علمی نوشت که بعدها به موفقیت او به عنوان یک نویسنده علمی تخیلی کمک کرد. اولین اثر مهم او، “ماشین زمان” (1895) او را به عنوان یک چهره برجسته در این ژانر معرفی کرد.

ولز در طول دوران کاری پربار خود، رمان‌ها، داستان‌های کوتاه و آثار غیرداستانی متعددی نوشت. نوشته‌های او موضعاتی در تلاقی علم، فناوری و جامعه داشتند و او را به یک پیشگام در زمینه علمی تخیلی تبدیل می‌کند. از دیگر آثار برجسته او می توان به «جنگ دنیاها» (1898)، «مرد نامرئی» (1897) و «جزیره دکتر مورو» (1896) اشاره کرد.

اچ جی ولز زندگی شخصی پیچیده ای داشت. او در سال 1891 با دختر عموی خود، ایزابل مری ولز، ازدواج کرد، اما ازدواج آنها در سال 1894 به طلاق انجامید. او بعداً در سال 1895 با امی کاترین رابینز ازدواج کرد که از او صاحب دو پسر شد. علیرغم چالش‌های شخصی، ولز شغلی پرمشغله و تأثیرگذار به‌عنوان نویسنده و متفکر داشت.

از اچ جی ولز به عنوان یکی از مهم ترین چهره های ادبیات علمی تخیلی یاد می شود. داستان های تخیلی او، اغلب با تفسیرهای اجتماعی و سیاسی، همچنان خوانندگان را مجذوب خود می کند و تا به امروز بر این ژانر تأثیر می گذارد. او در 13 اوت 1946 درگذشت، اما آثار او بخش مهمی از تاریخ ادبی باقی مانده است.

اچ جی ولز سبک نوشتاری متمایز داشت که کنجکاوی علمی را با داستان سرایی تخیلی ترکیب می‌کرد. در اینجا برخی از عناصر کلیدی سبک نویسندگی او آورده شده است:

ولز عمیقاً به علم، به ویژه زیست شناسی و فیزیک علاقه مند بود و مفاهیم و اصول علمی را در آثار خود گنجاند. او از دانش علمی خود برای ایجاد جهان‌های باورپذیر استفاده کرد. توجه او به جزئیات و دقت علمی به داستان علمی تخیلی او اصالت می‌بخشید.

بسیاری از آثار ولز حاوی تفسیر اجتماعی و سیاسی بودند. او از داستان های علمی تخیلی به عنوان ابزاری برای کاوش و نقد جامعه و فرهنگ زمان خود استفاده کرد. داستان‌های او اغلب به موضوعاتی مانند مبارزه طبقاتی، امپریالیسم، پیشرفت فناوری و پیامدهای آزمایش‌های علمی می‌پردازد.

ولز تخیل روشنی داشت و ترسی نداشت که مرزهای آنچه را که در زمان خود ممکن می‌دانستند پیش ببرد. او مفاهیمی مانند سفر در زمان، نامرئی بودن و هجوم بیگانگان را معرفی کرد که برای خوانندگانش راهگشا و قابل تامل بود.

 

ولز به شیوه ای واضح و سرراست می نوشت و آثارش را برای طیف وسیعی از خوانندگان قابل دسترس کرد. او می‌توانست ایده‌های علمی پیچیده را به روشی ساده توضیح دهد که به محبوبیت کتاب‌هایش کمک کرد.

: ولز در ایجاد تعلیق و تنش در روایت های خود مهارت داشت. چه ترس از تهاجم بیگانگان در «جنگ دنیاها» باشد و چه عذاب روانی نادیدنی در «مرد نامرئی»، او می‌دانست چگونه خوانندگان را بر لبه صندلی‌هایشان نگه دارد.

ولز در برخی از آثار خود از روایت اول شخص استفاده کرد تا به خوانندگان دیدگاهی شخصی و فوری نسبت به وقایع داستان بدهد. این تکنیک به خوانندگان این امکان را می‌داد که داستان را از دید قهرمان داستان تجربه کنند.

همچنین ولز در آثارش مضامین دیستوپیایی و آرمان‌شهری علاقه نشان می‌داد. او آینده‌های تلخ و کابوس‌آمیز را در برخی داستان‌ها به تصویر می‌کشد، در حالی که در برخی دیگر، تصورات دنیای بهتری را ارائه می‌دهد. کاوش او در این مضامین متضاد، منعکس کننده نگرانی های او در مورد جهت گیری جامعه بود.

برخی از آثار او که به فارسی ترجمه شده‌اند:

کتاب ماشین زمان

کتاب دری در دیوار

کتاب سفر به کره ماه

کتاب مرد نامرئی

کتاب جنگ دنیاها

کتاب کلیات تاریخ

کتاب جزیره دکتر مورو

کتاب سرزمین نابینایان

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.

سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.

یودا



دوایت شروت



تانوس…

می‌توان در مورد برخی جنبه‌ها زندگی و تجاربی که باید کسب کرد، سطرها و صفحات بسیار نوشت، اما گاهی ارزش طرح‌های مینیمال از این جملات مطول بیشتر است.

نمونه‌اش 6 طرح زیر است که تقدیمتان می‌شود:

نوشته: تاماس دومبورا توث

من چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.

اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.

حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915



یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…