اگر استنلی کوبریک، فیلم ناپلئون بناپارت را می‌ساخت –


ایده اینکه استنلی کوبریک درباره ناپلئون بناپارت فیلمی بسازد، در زمان حیات او وجود داشت. در واقع کوبریک سال‌ها عملا به ساخت فیلمی درباره ناپلئون علاقه نشان داد. در اواخر دهه ۱۹۶۰، او شروع به تحقیق و توسعه فیلمنامه‌ای برای این پروژه کرد و هدفش ساخت یک فیلم زندگی نامه حماسی درباره رهبر نظامی فرانسه بود.

دیدگاه کوبریک برای این فیلم بلندپروازانه بود و او قصد داشت آن را در مقیاسی بزرگ با دقت تاریخی زیاد فیلمبرداری کند. با این حال، این پروژه با چالش‌های متعددی از جمله محدودیت‌های بودجه و دشواری یافتن مکان‌های مناسب برای فیلمبرداری مواجه بود. در نتیجه، این فیلم در زمان حیات کوبریک هرگز ساخته نشد.

در سال ۱۹۷۰، کوبریک پس از اتمام «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» و «پرتقال کوکی» قرار بود تولید «ناپلئون» را آغاز کند. او حتی بازیگری به نام دیوید همینگز را برای نقش اصلی انتخاب کرده بود. با این حال، بودجه فزاینده فیلم، همراه با ناامیدی از بازخورد گیشه در رقابت با حماسه های تاریخی بزرگ در آن زمان، باعث شد MGM درست قبل از شروع فیلمبرداری از پروژه خارج شود. این تصمیم کوبریک را ویران کرد و او را مجبور به رها کردن فیلم کرد.

با وجود تلاش‌های پرشور کوبریک و تحقیقات گسترده، «ناپلئون» یکی از فیلم‌های بزرگ ساخته نشده تاریخ سینما باقی مانده است. فیلمنامه و یادداشت های تولید این پروژه به خوبی مستند شده‌اند و منابع مختلف نشان می دهند که اگر کوبریک می توانست دیدگاه خود را زنده کند، این فیلم می توانست یک شاهکار سینمایی واقعی باشد.

پس از درگذشت کوبریک در سال ۱۹۹۹، استیون اسپیلبرگ ابراز علاقه کرد که پروژه را آغاز کند، اما چنین چیز رخ نداد. تا اینکه به سال ۲۰۲۳ رسیدیم و سرانجام به کارگردانی و تهیه کنندگی ریدلی اسکات و نویسندگی دیوید اسکارپا این فیلم حماسی ساخته شده و قرار است به زودی اکران شود. این بر اساس داستان واقعی ناپلئون بناپارت است که در درجه اول به قدرت رسیدن رهبر فرانسه و همچنین رابطه او با ملکه ژوزفین را نشان می دهد. در این فیلم واکین فینیکس و ونسا کربی به ترتیب در نقش ناپلئون و ژوزفین حضور دارند. فینیکس نیز یکی از تهیه کنندگان این فیلم است.

ناپلئون قرار است در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ توسط Sony Pictures Releasing در ایالات متحده و بریتانیا منتشر شود و بعداً در Apple TV+ پخش شود.

اما اگر قرار بود استنلی کوبریک در اواخر دهه ۶۰ یا اوایل ۷۰ میلادی این فیلم را با هنرپیشه‌های متعدد بسازد، واقعا چه فیلمی ساخته می‌شد؟

ما فقط می‌توانیم تخیل محوی از آن را به یاری میدجرنی به شما نشان بدهیم که در آن تصور شده شاخص‌ترین هنرپیشه‌های آن زمان و کمی این سو و آن سوتر، همه با هم در این فیلم بازی می‌کردند که طبیعی است در دنیای وقاعی هم غیرممکن بوده. اما کسی چه می‌داند شاید سال‌های بعد هوش مصنوعی نه فقط عکس ، بلکه فیلم‌هایی با بازی شاخص‌ترین هنرپیشه‌ها به دست بدهد.

جک نیکلسون – ناپلئون بناپارت

آدری هپبورن – ژوزفین دو بوهارنایس

مالکوم مک داول – لویی ناپلئون بناپارت

پیتر سلرز – چارلز موریس دو تالیران پریگورد

 

مارلون براندو – یواخیم مورات

آنتونی هاپکینز – آرتور ولزلی، دوک ولینگتون

کریستوفر لی – ژرژ کادودال

جیمز میسون – پل باراس

شان کانری – لویی آنتوان، دوک انگین

ونسا ردگریو – ماری لوئیز اتریش

ژنویو بوژولد – ماری والوسکا

رابرت دووال – جوزف بناپارت

ژان پل بلموندو – لویی نیکلاس داووت

جیمز استوارت – چارلز فرانسوا لبرون

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.

منابع…

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:

«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد ۰۰۷ نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال ۱۹۵۳ انجام داد و از…

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…