بهترین روش برای مراقبت از ناخن‌ها


ناخن‌ها، به‌عنوان بخشی از وجود ما، نه‌تنها در زیبایی ظاهری دستانمان نقش دارند، بلکه می‌توانند نشان‌دهنده سلامت کلی بدنمان نیز باشند. داشتن ناخن‌هایی سالم، قوی و زیبا، اعتماد به نفسمان را افزایش می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های اجتماعی و شغلی، ظاهری آراسته و حرفه‌ای داشته باشیم. زیبایی و سلامت ناخن‌های دست و پا بسیار اهمیت دارد، پس بهتر است از یک روتین منظم برای مراقبت از ناخن استفاده کنیم.

 

مراقبت از ناخن

رازهای داشتن ناخن‌هایی سالم و زیبا؛ راهنمای جامع مراقبت از ناخن

جهت داشتن ناخن‌های زیبا و سالم لازم است تا یک روتین مراقبت از ناخن درست داشته باشیم:

مراقبت‌های روزانه

با رعایت هر روزه مجموعه‌ای از روش‌های ساده مراقبت ناخن می‌توانید سلامت آنها را تضمین کنید:

شستشوی صحیح دست‌ها

شستشوی منظم دست‌ها با آب ولرم و صابون ملایم برای ازبین‌بردن آلودگی‌ها و میکروب‌ها ضروری است. اما توجه داشته باشید که شستشوی بیش از حد دست‌ها می‌تواند باعث خشکی و شکنندگی ناخن‌ها شود.

استفاده از مرطوب‌کننده

بعد از هر بار شستشوی دست‌ها از مرطوب‌کننده‌ مناسب برای دست‌ها و ناخن‌هایتان استفاده کنید. این کار به حفظ رطوبت ناخن‌ها و جلوگیری از خشکی و شکنندگی آنها کمک می‌کند.

استفاده از دستکش

هنگام انجام کارهای خانه، باغبانی یا استفاده از مواد شیمیایی، حتما از دستکش استفاده کنید تا از تماس مستقیم ناخن‌ها با این مواد مضر جلوگیری شود.

کوتاه‌کردن منظم ناخن‌ها

ناخن‌هایتان را به‌طور مرتب و با استفاده از ناخن‌گیر یا سوهان مناسب، کوتاه و صاف نگه دارید. از سوهان کشیدن بیش از حد ناخن‌ها خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند به آنها آسیب برساند.

تغذیه مناسب

تغذیه سالم نقش بسزایی در سلامت ناخن‌های شما دارد با رعایت موارد زیر می‌توانید ناخن‌هایی سالم و زیبا داشته باشید:

مصرف مواد مغذی

رژیم غذایی سالم و متعادل، نقش کلیدی در سلامت ناخن‌ها دارد. حتما از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، لبنیات و منابع پروتئینی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

مصرف مکمل‌ها

در صورت کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌توانید با مشورت پزشک، از مکمل‌های مناسب مانند بیوتین، آهن و ویتامین B کمپلکس استفاده کنید.

روغن‌های رطوبت‌رسان ناخن

یکی از مراقبت‌های درمانی که در کنار روتین منظم روزانه به‌سلامت ناخن‌ها کمک می‌کند استفاده از روغن‌های مخصوص است که برای ناخن دست‌وپا قابل‌استفاده است. استفاده از روغن رطوبت رسان ناخن، یکی از راه‌های موثر برای حفظ رطوبت و سلامت ناخن‌ها است. روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن بادام، روغن‌زیتون و روغن جوجوبا، انتخاب‌های مناسبی برای این منظور هستند.

نحوه استفاده: مقداری از روغن را روی ناخن‌ها و کوتیکول (پوست اطراف ناخن) بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید. این کار را می‌توانید شب‌ها قبل از خواب انجام داده و اجازه دهید تا روغن به‌طور کامل جذب شود.

 

مراقبت از ناخن‌ها

 استحکام‌بخش کوتیکول

یکی از بخش‌های حساس و مهم ناخن دست‌وپا که بسیار آسیب‌پذیر است ناحیه کوتیکول است. کوتیکول، نقش مهمی در محافظت از ناخن‌ها در برابر عفونت‌ها دارد. استفاده از محصولات استحکام بخش کوتیکول، می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی این قسمت از ناخن کمک کند.

نحوه استفاده: مقداری از محصول را روی کوتیکول بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید. شما می‌توانید از این محصول چند بار در روز استفاده کنید.

راهکارهای درمان مشکلات رایج ناخن

برخی از روش‌ها و راهکارهای متداول جهت درمان و مراقبت از ناخن به‌قرار زیر است:

ناخن‌های شکننده

برای تقویت ناخن‌های شکننده، می‌توانید از مکمل‌های بیوتین و آهن استفاده کنید. همچنین، استفاده از روغن‌های رطوبت‌رسان و محصولات استحکام‌بخش کوتیکول، می‌تواند به بهبود وضعیت ناخن‌ها کمک کند.

ناخن‌های ضعیف

برای تقویت ناخن‌های ضعیف، می‌توانید از کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی ویتامین E و پروتئین استفاده کنید. همچنین، ماساژدادن ناخن‌ها با روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن بادام، می‌تواند در تقویت آنها موثر باشد.

ناخن‌های شکسته

اگر ناخنتان شکسته است، می‌توانید از چسب مخصوص ناخن برای ترمیم آن بهره ببرید. همچنین، می‌توانید با سوهان، لبه‌های تیز ناخن شکسته را صاف کنید.

مراقبت‌های مخصوص ناخن پا

ناخن‌های پا معمولا بیشتر مستعد مشکلات و بیماری‌های مختلف هستند. علاوه بر روش‌هایی که در بالا ذکر شد در این بخش به بررسی راهکارهای ویژه برای مراقبت از ناخن پا می‌پردازیم:

  • ناخن‌های پا را مرتبا کوتاه کنید. کوتاه نگه‌داشتن آنها خطر بروز آسیب را به حداقل می‌رساند.
  • هنگامی که ناخن‌های پا ضخیم هستند و به‌سختی می‌توان آنها را قطع کرد، پاهای خود را در آب‌نمک گرم خیس کنید و به مدت ۵ تا ۱۰ نگه دارید و سپس کوتاه نمایید.
  • از کندن ناخن‌های فرورفته پا بپرهیزید، به‌خصوص اگر آنها عفونی و دردناک هستند. برای درمان به متخصص پوست مراجعه کنید.
  • کفشی بپوشید که مناسب باشد و تنگ و نوک تیز نباشد.
  • در استخر و در دوش‌های عمومی حتما دمپایی بپوشید. این امر خطر عفونت‌های ناشی از قارچی را که می‌تواند به ناخن‌های پا وارد شود، کاهش می‌دهد.

 

مراقبت از ناخن پا

انتخاب لاک مناسب

هنگام انتخاب و استفاده از محصولات آرایشی و زیبایی ناخن هم باید به نکاتی توجه داشته باشیم تا سلامت ناخن‌ها تضمین شود:

  • لاک‌های بدون‌سرب و فرمالدئید: هنگام انتخاب لاک از لاک‌هایی استفاده کنید که فاقد سرب و فرمالدئید باشند، زیرا این مواد می‌توانند به ناخن‌ها آسیب برسانند.
  • لاک‌های پایه و تاپ کوت: استفاده از لاک پایه قبل از لاک‌زدن، به محافظت از ناخن‌ها در برابر رنگ لاک کمک می‌کند. همچنین، استفاده از تاپ کوت بعد از لاک‌زدن، در ماندگاری بیشتر لاک و براق شدن آن موثر است.

چه عواملی باعث آسیب برسیدن به ناخن ها می‌شود؟

عوامل متعددی مانند کمبود مواد مغذی، قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی، شستشوی زیاد دست‌ها و عادات نادرست می‌توانند به‌سلامت ناخن‌ها آسیب برسانند و آنها را شکننده، خشک و مستعد ابتلا به عفونت کنند. در ادامه به شرح برخی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

  • مواد شیمیایی: تماس مداوم با مواد شیمیایی مانند شوینده‌ها، ضدعفونی‌کننده‌ها و رنگ مو، می‌تواند به ناخن‌ها آسیب برساند و آنها را شکننده و ضعیف کند.
  • ناخن مصنوعی: استفاده طولانی‌مدت از ناخن مصنوعی، می‌تواند باعث ضعیف‌شدن و نازک شدن ناخن‌های طبیعی شود.
  • قرارگرفتن در معرض نور UV: قرارگرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، یکی از عواملی است که به ناخن‌ها آسیب می‌رساند و باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی آنها می‌شود.
  • بیماری‌ها: برخی از بیماری‌ها مانند کم‌خونی، مشکلات تیروئید و عفونت‌های قارچی، بر سلامت ناخن‌ها اثرگذار است.

جمع‌بندی

با رعایت نکات ساده مراقبت از ناخن که در این مقاله به آن پرداخته شد و انجام روتین‌های منظم، می‌توانید از سلامت و زیبایی ناخن‌هایتان محافظت کرده و از آنها در برابر آسیب‌های مختلف، حفظ کنید. توجه داشته باشید که ناخن‌ها، بخشی از وجود شما هستند و به‌عنوان آینه‌ای از سلامتتان، می‌توانند نشان‌دهنده توجه و اهمیتی باشند که به خودتان می‌دهید.



منبع