جشن تیرگان و روز قلم – چرا روز تیرگان، روز قلم هم شناخته می‌شود؟ –


اشکان خرسند: تیرگان (سیزدهم تیرماه) یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان بوده است‌. درباره‌ی علت برگزاری جشن تیرگان دلایل چندی گزارش شده است:

۱-در این روز هوشنگ پادشاه پیشدادی ایران‌، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شـناخت و آنـان را گرامی داشت. مردم جشن گرفتند و آن جشن به یاد ارجمندی قلم بر جای ماند. (روز قلم)

۲-به نوشته‌ی ابو ریحان بیرونی در آثار الباقیه سیزدهم تیر روز ستاره‌ی تیر یا عطارد اسـت و چـون تیر(سیاره‌ی عطارد) کاتب ستارگان است، سیزدهم را نیز می‌توان روز نویسنده نامید.

۳-در ایران باستان هر روز نامی داشته و هرگاه نام روز و ماه یکی می‌شد، جشنی به نان آن روز برپا می‌شد. سیزدهم تـیرماه‌، تـیر روز نـام داشته و به این مناسبت جـشن گـرفته مـی‌شد.

۴-در این روز تیشتر‌، فرشته‌ی باران بر اپوشه (خشک‌سالی)غلبه کرد و باران بارید و زمین دیگر باره سبز شد، مردم جشن گرفتند و آن جشن(جـشن بـه مـعنی نیایش و ستایش پروردگار) به یاد فرشته‌ی باران بـر جـای ماند. \

۵-سرانجام پس از مدت‌ها محاصره‌ی ایران زمین توسط تورانیان در دوران منوچهر کیانی، شاه بی‌کفایت ایران‌، توافق بر این شد که یـکی از ایـرانیان تـیری بیندازد و هرجا تیر فرود آید، آن‌جا را مرز ایران و توران بـشناسند. در این روز آرش، کماندار ایرانی انتخاب شد. او به کمک فرشته‌ی زمین(اسفندارمز)از فراز البرز(قله‌ی دماوند)با یاد خداوند تـیری انـداخت و جـان خود را همراه تیر کرد‌. آرش میدانست که پهنای ایران به نـیروی بـازو و پرش تیر او بسته است و باید توش و توان خود را در این راه بگذارد(منم آرش‌، سپاهی مرد آزاده)؛ پس خود جـان سـپرد و فـدای ایران شد‌، اما تیر بر مرز پیشین ایران و توران‌ (بر کناره‌ی رود جـیحون یـا آمـودریا در قزاقستان کنونی)فرود آمد و جنگ پایان یافت. مردم جشن گرفتند و آن جشن به یاد بـزرگی ایـران و صـلح به جای ماند.

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.

اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.

واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:

۱- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی

۲- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…