راز برنامه غذایی کتوژنیک موفق

روش لاغری کتوژنیک چیست در این مقاله می خواهیم هر آنچه که در مورد این رژیم غذایی باید بدانیم و تمام باید ها و نباید های این رژیم غذایی را و اینکه چه کسانی نباید رژیم کتوژنیک بگیرند را عنوان کرده و به تفصیل آن را 7 چیز درباره چطور رژیم کتوژنیک بگیریم آنچه می خواهید… بدجوری شرح دهیم. چه کسانی پیروی رژیم کتو هستند؟ آنفولانزای کتو رژیم کتو برای بسیاری از افراد یک تغییر شدید است. در رژیم غذایی کتوژنیک، شما منابع تغذیه ای تان را تغییر می دهید و بدنتان را مجبور می کنید در تمام روزهای هفته از منابع چربی برای تولید سوخت و انرژی استفاده کند. گاهی این تصمیم به خاطر کاهش وزن است و گاهی این تغییر سبک برنامه غذایی، بدن را به سطح استانداردی از سلامتی میرساند. افزایش کتون ها، کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت انسولین نیز ممکن است نقش کلیدی ایفا کنند. وقتی کتون ها در بدن تجمع می کنند، کتوز بروز می کند که وضعیتی خطرناک محسوب می شود. این مقدار کربوهیدرات از مغزها، دانه ها، سبزیجات و پنیر تامین می گردد و دریافت این مقدار کربوهیدرات بدن را در فاز کتوزیس قرار می دهد. به طور مثال، گندم، برنج، ذرت، عسل، عدس، موز، سیب و پرتقال از جمله غذاهایی هستند که باید محدود یا حذف شوند.

برای مثال، چنین رژیمی میتواند ترکیب میکروبی روده (میکروبیوم) را برهم زده و منجر به مشکلات گوارشی یا فراتر از آن شود. با اینکه کتواسیدوز دیابتی معمولا به آرامی شروع می شود، استفراغ ممکن است روند آن را سریعتر کند و در عرض چند ساعت دچار کتو اسیدوز شوند. رژیم های چرخه ای و هدفدار روشهایی پیشرفته تر برای قهرمانان و ورزشکارها می باشد. وی آنفلوانزا و راشهای پوستی خیلی شدید را از دیگر عوارض رژیم های کتوژنیک عنوان کرد. از آنجایی که رژیم کتوژنیک کل گروههای غذاهای سالم را حذف یا محدود میکند، مانند بیشتر میوهها، برخی از انواع سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و لبنیات، ممکن است تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین نکند. در این رژیم شما باید کالری مورد نیاز خود را از پروتیین و چربی های سالم دریافت کنید و کربوهیدراتی همچون شکر، نوشابه، شیرینیها و نان سفید که هضم آن ها آسان است را حذف کنید.  This c ontent was created  with the  help of G SA C​on tent Gen᠎er​ator Demover᠎sion!

برای لاغری سریع

شرکت کنندگان در مطالعه حداکثر مجاز به مصرف ۲۰ گرم کربوهیدرات در روز بودند که پایبندی آن با آزمایش ادرار روزانه مشخص میشد. البته استفاده از انواع گوشت قرمز در رژیم کتوژنیک مجاز است؛ ولی با توجه به اینکه مصرف زیاد و طولانی مدت گوشت گاو احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را بالا میبرد؛ برای رژیم کتوژنیک انتخاب مناسبی نیست. همانطور که این رژیم پیداست این رژیم سبب تولید کتون در بدن می گردد.کتون ها زمانی در بدن تولید می گردند که مقدار کمی کربوهیدرات وجود دارد و بدن لازم است انرژی خود را از شکستن اسیدهای چرب بدست آورد. این امر هنگامی اتفاق می افتد که میزان کربوهیدرات مصرفی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و میزان گلوکز (قند) بدن را که منبع اصلی انرژی سلول ها است، محدود کنید. مصرف ماست یونانی و پنیر کاتیج باعث کاهش اشتها و احساس سیری می شود. دلیل اصلی این حالات این است که بدن سوزاندن چربی را جایگزین سوزاندن قند میکند و همین انتقال کافی است تا فرد چند روز احساس خستگی مفرط کند. در رژیم کتوژنیک مواد غذایی با کربوهیدرات کم اما چربی بالا انتخاب شود، در ادامه لیستی از خوراکیهایی که باید حجم اصلی وعدههای غذایی شما را تشکیل دهند را تهیه کردهایم.

کاهش وزن با رژیم کتوژنیک

تحقیقات نشان دادهاند که رژیم کتوژنیک بهتر از رژیمهای توصیه شده کم چربی عمل میکند. یک مطالعه نشان داد، افرادی که در رژیم غذایی کتوژنیک قرار دارند 2.2 برابر وزن کمتری نسبت به افرادی که رژیم کم کالری دارند، وزن کم کردند. یک تحقیق نشان داده است که افرادی که رژیم کتو می گیرند ۲٫۲ برابر کسانی که در رژیم خود کالری را محاسبه می کنند وزن کم کرده اند. رژیم کتوژنیک Ketogenic diet یکی از معروفترین برند های رژیم غذایی امروزی است که در تمام گروه های سنی مورد استفاده قرار می گیرد. رژیم کتوژنیک (Keto Diet)، یک رژیم غذایی با چربی بالا؛ کربوهیدرات کم، پروتئین متوسط است که برای کاهش وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مک مانوس توصیه می کند چربی های اشباع را بیشتر از 7٪ کالری روزانه خود بالا نبرید، زیرا خطر بیماری قلبی را بالا می برد. رژیم کتوژنیک ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری ام اس بی خطر باشد و حتی ممکن است به آنها کمک کند کمتر احساس خستگی و افسردگی کنند. زمانی که شما بیش از حد چاق هستید احتمالا مبتلا به عوارضی مثب دیابت، فشار خون بالا و بیماریهای قلبی هم هستید به همین خاطر حتما برای پیروی از رژیم کتوژنیک با پزشک خود مشورت کنید و زیر نظر پزشک پیش بروید.

هم چنین مهم است که میزان پروتئین مصرفی خود را تعدیل کنید. در طول چنین روزی ممکن است کمی وزن اضافه کنید که بیشتر آن را آب بدن تشکیل داده است و طی یکی دو روز بعد دوباره آن وزن را کم خواهید کرد. سوال اینجاست که اگر این رژیم ها چنین خطراتی دارند پس چرا مردم این رژیم ها را دنبال می کنند؟ پاسخ: پاسخ این سوال بصورت شفاف مثبت است. در این بخش قصد داریم به سوالاتی که بسیاری از شما در بخش نظرات و یا ایمیل از ما پرسیدهاید را پاسخ دهیم. در این نوع رژیم پروتئینی که در رژیم غذایی گنجانده می شود چیزی در حدود ۳۵٪ از کل رژیم می باشد. رژیم کتوژنیک سیکلیکال یا دوره ای راهی آسان تر برای اضافه کردن چربی ها به برنامه ی غذایی هست که باعث می شود در روزهای آزاد رژیم متعادل تری داشته باشید. بسیاری از مردم این رژیم رو ترجیح می دهند چون می توانند نسبت به رژیم کتوژنیک استاندارد، پروتئین بیشتر و چربی کمتری مصرف کنند. اما به طور کلی این نوع رژیم کتوژنیک هم منجر به کاهش وزن می شود. کسانی که نمی تونن به وزن دلخواه خودشون برسن، ممکنه از عمل به رژیمهای غذایی مختلف نا امید بشن و به عادات غذایی ناسالم قدیمی خودشون برگردن.

از روشهای سنتی و پیشنهادات دوستان و آشنایان گرفته تا رژیمهای غذایی خاص و سنگین ارائه شده توسط متخصصان تغذیه. توصیه می کنیم قبل از اتخاذ رژیم کتوژنیک با پزشک و متخصص تغذیه صحبت کنید. اگر هر یک از شرایط زیر را دارید نخست با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا مطمئن شوید که رژیم غذایی کتوژنیک برای شما بیخطر باشد، به ویژه اگر دیابت نوع یک دارید. در مطالعهی دیگری که بر روی مبتلایان به دیابت صورت گرفت، مشاهده شد ۷ نفر از ۲۱ نفری که رژیم کتوژنیک را دنبال میکنند، میتوانند مصرف تمام داروهایشان را متوقف کنند. اگر کار با وزنه برایتان ممکن نیست ورزش های هوازی مانند پیاده روی ، دویدن آهسته ، دویدن با سرعت بالا ، دوچرخه سواری و یا شنا را شدت دهید. این ها بر روی مغز و ستون فقرات و همچنین اعصاب، که این دو را به هم مرتبط می سازند، تاتیر میگذارند. بدن به طور معمول از گلوکز برای دریافت انرژی استفاده می نماید. همچنین تصور بر این است سلولهای بدن قادر به استفاده از چربی برای انرژی هستند، اما چون سلولهای سرطانی نمیتوانند به جای گلوکز از چربیها استفاده کنند، پس این رژیم میتواند در درمان سرطانها نیز کاربرد داشته باشد.

کاهش سرعت رشد تودههای سرطانی در بدن. بنابراین، یک رژیم کتوژنیک اساساً سلول های سرطانی را “گرسنه” می کند. مثلا 5 روز از رژیم کتوژنیک پیروی میکنید و در 2 روز باقی مانده مصرف کربوهیدرات را افزایش می دهید. مقدار کمی از غذای باقی مانده از وعده ی قبل. رژیم کتوژنیک یکی از رژیمهای کاهش وزنی است که بین علاقمندان برای کاهش وزن کمی معروفتر است. به یاد داشته باشید که رژیم کتوژنیک چربی بالا، پروتئین متوسط، و کربوهیدرات کمی دارد. و هدف رژیمهای کتوژنیک کتوز تغذیهای است که با محدود کردن مصرف کربوهیدرات، تعدیل مصرف پروتئین و افزایش کالری بهدستآمده از چربی به دست میآید. احتمالاً با خواندن این برنامه غذایی به فکر استفاده از رژیمهای دیگر هستید! ● به هم ریختگی فکر و نوسانات خلقی. چالش اصلی در برنامه غذایی کتوژنیک، کنار هم قرار دادن مواد غذایی مجاز است؛ به گونهای که خوراکی نهایی با ذائقه ما سازگار باشد تا برای ادامه دادن رژیم تمایل داشته باشید. این بدان معناست که شما باید مصرف غذاهایی همچون سیب زمینی را کنار بگذارید و همچنین خوردن غذاهایی مانند ماکارونی که سرشار از کربوهیدرات هستند نیز به هیچ عنوان به شما توصیه نخواهند شد. همان طور که گفته شد در رژیم کتو مصرف چربی ها بالا می باشد.

همچنین برخلاف سایر رژیم های کاهش وزن، رژیم های کم کربوهیدرات نظیر اتکینر و کتوژنیک علاوه برکاهش توده چربی به حفظ عضلات نیز کمک می کنند و درصد عضله سوزی در مقایسه با سایر رژیم ها در این دو نوع کمتر است. بهتر است افرادی که نیاز به دریافت روزانه پروتئین بالا و عضله سازی دارند، سراغ استفاده از این نوع رژیم بروند. فرد باید از طریق سبزیجاتی با کربوهیدرات پایین ویتامین و موادمعدنی دریافت کند. مجموع کالری دریافتی در این سه روز تقریبا ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری در روز است، که این میزان، بسیار پایینتر از مقدار کالری دریافتی روزانه برای یک فرد بزرگسال محسوب میشود. یک تخم مرغ بزرگ حاوی کمتر از 1 گرم کربوهیدرات و کمتر از 6 گرم پروتئین است و این باعث میشود تخم مرغ به عنوان غذای ایدهآل برای رژیم کتوژنیک به حساب بیاید. در یک رژیم غذایی روزانه باید 2000 کالری دریافت کنند که می تواند متشکل از 165 گرم چربی، 40 گرم کربوهیدرات و 75 گرم پروتیین باشد. در این شرایط کتون ها در خون تجمع پیدا می کنند و خون اسیدی می شود. کتون نوعی سوخت است که کبد از چربی های ذخیره شده در بدن تولید می کند. دانشمندان مطمئن نیستند چرا، اما این احتمالا این دلیل است که کتون هایی که بدن شما برای بدست آوردن انرژی میسوزاند، به حفاظت از سلولهای مغز شما در برابر آسیب کمک میکند.

رژیم کتو پرچرب و کم کربوهیدرات برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ برای کمک به کودکان مستعد تشنج مورد مطالعه و توسعه قرار گرفت، زیرا بدن را به حالت کتوز یا حالت ناشتا قرار میدهد، یعنی به جای قند، چربی موجود را به انرژی تبدیل میکند. در هر 1 قاشق غذاخوری 52 کالری، 0 گرم کربوهیدرات ، 0 گرم پروتئین، 5 گرم چربی. به زبان ساده، رژیم کتوژنیک یک چالش در اجرای برنامهی غذایی است که در آن کربوهیدرات دریافتی بدن بین ۲۰ تا ۵۰ گرم است. این عارضه چند روزی بیشتر به طول نخواهد انجامید و از علائم آن میتوان به ضعف در عملکرد مغز، برخی مشکلات گوارشی، پایین آمدن سطح انرژی و نیز ناتوانی در تمرینات ورزشی اشاره نمود. این ممکن است به این دلیل باشد که بدن به کالری بیشتری برای تبدیل چربی به انرژی نیاز دارد نسبت به کالری که برای تبدیل کربوهیدارت به انرژی نیاز است.