شرکت مدرنا تولید واکسن ویروس RSV را با فناوری mRNA به مراحل نهایی نزدیک کرده است


شرکت زیست‌غتاوری مدرنا نتایج امیدوارکننده‌ای را از آزمایش بزرگ فاز ۳ خود برای آزمایش واکسن mRNA برای ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) در افراد مسن اعلام کرده.

داده‌ها نشان می‌دهد که واکسن تقریباً ۸۴ درصد در پیشگیری از بیماری‌های متوسط ​​مؤثر بوده و این شرکت انتظار دارد امسال برای تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) درخواست دهد.

عفونت RSV می تواند به یک بیماری تنفسی کشنده برای افراد بسیار جوان و بسیار مسن تبدیل شود. بیش از نیم قرن است که محققان در تلاش برای تولید واکسنی موثر بوده‌اند و به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ سال تاریخی خواهد بود که در آن نه تنها یک، بلکه احتمالاً سه واکسن مختلف RSV در نهایت تایید می‌شوند.

سال گذشته، شرکت های داروسازی GSK و فایزر هر دو داده‌های اولیه فاز ۳ را برای نامزدهای واکسن RSV خود اعلام کردند. هر دو بر بیماری در بزرگسالان بالای ۶۰ سال تمرکز داشتند و نتایج موفقیت‌آمیز نشان می‌دهد که واکسن‌ها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد در پیشگیری از علائم دستگاه تنفسی تحتانی مؤثر بوده‌اند.

هر دو واکسن GSK و فایزر از فناوری سنتی‌تری مبتنی بر پروتئین استفاده می‌کنند. یعنی برخی از قطعات پروتئین ویروس در شرایط آزمایشگاهی مهندسی شده و رشد می کنند و برای ایجاد پاسخ ایمنی به صورت واکست تزریق می‌شوند.

از سوی دیگر، واکسن RSV مدرنا از فناوری تازه‌تر mRNA که برای اولین بار به طور گسترده در واکسن‌های COVID-19 در سال ۲۰۲۰ استفاده شد، بهره می‌برد.

واکسن RSV مدرنا دومین واکسن mRNA این شرکت است که داده‌های آزمایشی فاز ۳ امیدبخشی را پس از موفقیت واکسن‌های کووید در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. این آزمایش فاز ۳ در ۲۲ کشور انجام شد و روی حدود ۳۷۰۰۰ بزرگسال آزمایش شد و اثربخشی بالای ۸۰ درصد داشت.

طی ۱۲ ماه آینده، احتمالاً شاهد خواهیم بود که هر سه واکسن RSV به استفاده بالینی می‌رسند و برای بخشی از بازار چند میلیارد دلاری می‌جنگند. مقایسه نتایج مختلف کارآزمایی بالینی فاز ۳ چندان مفید نیست، اما اعلامیه‌های اولیه حاکی از آن است که GSK و Moderna داده‌های اثربخشی نسبتاً مشابهی را گزارش می‌کنند، در حالی که فایزر کمی عقب‌تر است.

واکسن‌های RSV از فایزر و GSK در حال حاضر توسط FDA در حال ارزیابی هستند و انتظار می‌رود تا ماه می در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. مدرنا ماه‌های آینده درخواست خود را برای تایید خواهد دادو

آزمایشات کودکان و مادران در حال حاضر توسط هر سه شرکت داروسازی در حال انجام است. مدرنا همچنین در حال بررسی انواع فرمول‌های جدید واکسن mRNA است که واکسن RSV خود را با آنتی‌ژن‌های SARS-CoV-2، آنفولانزا و متاپنوموویروس انسانی (hMPV) در یک واکسن واحد قرار دهد.

منبع: مدرنا