آرامش و مدیتیشن حتی روی ترکیب باکتری‌های روده شما هم تاثیر می‌گذارد – یک مطالعه جالب روی راهب‌های بودایی


در یک تحقیق جالب، محققان به چندین معبد دورافتاده بودایی تبتی رفتند تا ترکیب باکتری‌های روده یا اصطلاحا میکروبیوم‌های راهبان مراقبه را مطالعه کنند. یافته‌ها نشان می دهد که تمرین طولانی مدت مدیتیشن عمیق می‌تواند بر ترکیب باکتری های روده تأثیر مثبت بگذارد!

سال‌هاست که محققان در حال بررسی تاثیر مراقبه یا مدیتیشن بر سلامت جسمی و روانی بوده‌اند. آنها شگفت‌زده بودند که چطور تمرین‌های ساده روزانه با می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد و علت تغییرات فیزیولوژیک نامشخص بود.

مروری بر ۱۸ تحقیق مربوط به مدیتیشن در سال ۲۰۱۷ نشان داد که این تمرین می‌تواند بیان ژن‌های خاصی را که بر التهاب تأثیر می‌گذارند تغییر دهد. این فرضیه به عنوان  ممکن است که برخی از اثرات مثبت مدیتیشن را توجیه کند، اما فرآیندهای مولکولی موثر در این روند هنوز یک راز بود.

اما تحقیقات اخییر که نشان داده بودند محور روده-مغز ما می‌تواند بر التهاب، متابولیسم و ​​خلق و خوی تأثیر بگذارد، محققان را تشویق کرد که پژوهش جدیدی برای بررسی رابطه بالقوه بین مدیتیشن و میکروبیوم روده انجام دهند. برای انجام این کار، محققان راهبان بودایی تبتی را بررسی کردند که ساعات زیادی از روز را صرف مراقبه می‌کردند.

۳۷ راهب بودایی از سه معبد دور افتاده در تبت برای تهیه نمونه مدفوع برای تجزیه و تحلیل میکروبیوم به کار گرفته شدند. هر شرکت کننده به طور متوسط ​​دو ساعت در روز، به مدت ۳۰ سال، مدیتیشن می‌کرد.

برای کشف تفاوت‌های قابل ملاحظه میکروبیومی که می‌توانست مستقیماً به مدیتیشن ربط داده شود، محققان نمونه‌های میکروبیوم را از یک گروه کنترل متشکل از ساکنان همسایه معابد هم جمع‌آوری کردند تا اثرات محیط آنها را در نتیجه‌گیری گمراه نکند.

محققان سرانجام گزارش دادند که تفاوت باکتریایی یافته‌اند که تاثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روانی داشتند. این ترکیب میکروبیوتای روده‌ای تغییر یافته می‌تواند خطر اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و عملکرد ایمنی را در بدن بهبود بخشد.

گونه های باکتری Prevotella و Bacteroides در گروه مدیتیشن به طور قابل توجهی بیشتر بود. این دو گونه قبلا با سلامت روان مثبت و میزان پایین افسردگی و اضطراب مرتبط شده بودند.

البته هنوز یافته‌ها نمی‌توانند ثابت کنند که تفاوت‌های میکروبیومی کشف‌شده صرفاً ناشی از مدیتیشن است و تحقیق بیشتری مورد نیاز است.

محققان نتیجه گرفتند: «این نتایج نشان می‌دهد که مدیتیشن عمیق طولانی‌مدت «ممکن است» تأثیر مفیدی بر میکروبیوتای روده داشته باشد و بدن را قادر می‌سازد تا وضعیت بهینه‌ای سلامتی خود را حفظ کند».

مطالعه جدید در مجله General Psychiatry منتشر شده.