عکس‌های الهام بخش و نمادین از دوران شاتل فضایی ناسا که ۴۰ ساله از گرفته شدنشان گذشته


در 7 فوریه 1984، هوت گیبسون، فضانورد ناسا، دوربین خود را از پنجره کابین خدمه شاتل فضایی چلنجر به سمت بروس مک کندلس، در حالی که آزادانه در فضا شناور بود، نشانه گرفت. عکسی که ثبت شد، یکی از نمادین‌ترین عکس‌های فضایی شد و همین عکس این هفته 40 ساله می‌شود.

مک کندلس در واحد مانور سرنشین دار (MMU) بر فراز زمین، به صورت خودکششی  از  چلنجر جدا بود. در آن زمان، آژانس‌های فضایی جهانی از اجازه دادن به فضانوردان برای شناور شدن در فضا با چنین وسایلی و جدایی از سفینه فضایی اصلی، می‌ترسیدند، زیرا بسیار خطرناک به نظر می‌رسید.

مک کندلس در تلاش برای کاهش تنش برای همسرش و کنترل‌کننده‌های پرواز بر روی زمین در ماموریت کنترل، آنچه را که می‌خواست انجام بدهد با اولین قدم‌های نیل آرمسترانگ در ماه در سال 1969 مقایسه کرد.

«ممکن است این یک قدم کوچک برای نیل بوده باشد، اما این یک جهش بزرگ برای من است.»

عکس بالا و سایر عکس‌های گرفته شده توسط همکار فضانورد او -گیبسون- به یکی از نمادین‌ترین برنامه‌های فضایی ناسا تبدیل شدند و عکس زیر که در همان دوره ثبت شد، به یکی از پرتقاضاترین تصاویر آژانس فضایی تبدیل شد و در 20 فوریه در شماره 1984 هفته‌نامه هوانوردی و فناوری فضایی منتشر ش.

در این عکس چهره مک کندلس قابل مشاهده نیست و این باعث می‌شد که مردم به سادگی خودشان را در همین حالت تصور کنند.

تصویر شناور او بر فراز زمین به یک نماد تبدیل شد و نسل‌های آمریکایی را برانگیخت تا باور کنند که هیچ محدودیتی برای پتانسیل انسانی وجود ندارد.

عکس زیر که توسط گیبسون نیز گرفته شده است، کمتر شناخته شده است اما همچنان باورنکردنی است. ناسا توضیح می‌دهد که مک کندلس را بر روی سیستم نگهدارنده پایی Manipulator ی نشان می‌دهد. این به فضانوردان اجازه می‌داد تا در خارج از کشتی کار کنند، اما همچنان لنگرگاهی داشته باشند.

این عکس از چلنجر در جریان ماموریت STS-41B گرفته شده بود که روجلد هفته‌نامه هوانوردی و فناوری فضایی شد. اگر عکس را بزرگ کنید و دقیق ببینید، فضانوری به نام رابرت استیورات را بر روی شاتل کی‌بینید.

STS-41-B دهمین مأموریت شاتل فضایی ناسا و چهارمین پرواز شاتل فضایی چلنجر بود. در 3 فوریه 1984 آغاز و در 11 فوریه 1984 به اتمام رسید.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

” بث مون ” عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…





منبع