معرفی کتاب: کتاب‌سوزی؛ تاریخچه تخریب آگاهانه دانش – نوشته ریچارد اوندن


کتاب «کتاب‌سوزی؛ تاریخچه تخریب آگاهانه دانش» کتابی نوشته ریچارد اوندن است. این کتاب به بررسی اقدامات تاریخی و معاصر در جهت تخریب یا سانسور کتاب‌ها و دانش می‌پردازد و تلاش‌های عمدی افراد، گروه‌ها و دولت‌ها را برای سرکوب اطلاعات در طول تاریخ را بررسی می‌کند.

اوندن که کتابداری در دانشگاه آکسفورد است، از تخصص خود برای بحث در مورد موارد سوزاندن کتاب، سانسور و تخریب دانش از دوران باستان تا امروز استفاده می‌کند. این کتاب به بررسی انگیزه‌ها و پیامد‌های چنین اقداماتی از سانسور مذهبی و سیاسی گرفته تا تخریب میراث فرهنگی در زمان جنگ می‌پردازد.

نویسنده به گستره‌ای از حوادث، از جمله آتش زدن کتابخانه اسکندریه، فهرست کتاب‌های ممنوعه کلیسای کاتولیک، سوزاندن کتاب‌های نازی‌ها، و موارد اخیر سانسور و سرکوب دانش می‌پردازد. اوندن همچنین نقش کتابخانه‌ها، بایگانی‌ها و کتابداران را در حفاظت از دانش و اطلاعات از کسانی که به دنبال تخریب یا دستکاری آن هستند، بررسی می‌کند.

همچنین این کتاب الهام‌بخش مبارزه مداوم برای اطمینان از دسترسی به اطلاعات است، به ویژه در مواجهه با اشکال مختلف سانسور و تهدید آزادی فکری.

اوندن موارد اخیر تخریب دانش را بررسی می‌کند، مانند  چالش‌های حفظ اطلاعات دیجیتال در عصر دیجیتال را هم در کتاب بررسی می‌کند. او در سراسر کتاب بر نقش کتابخانه‌ها، آرشیو‌ها و کتابداران در حفاظت از دانش و اطلاعات از کسانی که به دنبال سانسور یا تخریب آن هستند، تأکید می‌کند.

این کتاب در واقع تلفیقی از تحلیل تاریخی، حکایات شخصی و فراخوانی برای اقدام برای حفاظت از دانش و آزادی فکری و یک کاوش ژرف در مورد ارزش اطلاعات، پیامد‌های تخریب آن و مسئولیت نهاد‌ها و افراد در حفظ آن است.

اوندن در سراسر کتاب داستان‌های مهیجی از کسانی که در برابر تخریب دانش در برابر خطرات بزرگ مقاومت کردند، به اشتراک می‌گذارد.

همچنین این کتاب همچنین به جنبه‌های سیاسی تخریب دانش می‌پردازد، یعنی زمان‌هایی که دولت‌ها و قدرت‌های حاکم به دلایل سیاسی مختلف به دنبال کنترل اطلاعات بوده‌اند. این کتاب  بررسی می‌کند که چگونه سرکوب دانش می‌تواند به عنوان ابزاری برای حفظ قدرت و کنترل استفاده شود.

کتاب‌سوزی؛ تاریخچه تخریب آگاهانه دانش 
نوشته ریچارد اوندن
ترجمه محمدعلی جنت‌خواه‌دوست
نشر علم، ۳۱۸ صفحه، ۲۸۵ هزار تومن

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

پسرک «بانجو» نوا» با سگش –  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…