چگونه یک ماسک سنتی نمایش ژاپنی از یک بلوک چوب سرو ساخته می‌شود –


«نو» Noh اولین هنر نمایشی در ژاپن است و هنوز هم اجرا می‌شود. این شیوه نمایش که در قرن چهاردهم توسعه یافت، اغلب بر داستان‌هایی تمرکز می‌کند که در آن یک موجود ماوراء طبیعی به انسان تبدیل شده و از دیدگاه قهرمان روایت می‌شود. وجه اصلی لباس‌ها، ماسک‌های Noh بسیار شیکیل که شخصیت‌هایی مانند خدایان، ارواح و دیگر چهره‌ها را نشان می‌دهند و به طرز ماهرانه‌ای بر بیان و احساسات تأکید می‌کنند. بازیگران آن را بر روی صورت می‌گذارند، در حالی که در زیر نور می‌چرخند. یک مستند کوتاه توسط Process X به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه هنر حکاکی وسایل با دست توسط صنعتگرانی مانند میتسو ناکامورا زنده نگه داشته می‌شود.

ناکامورا با یک بلوک سرو ژاپنی شروع می‌کند، صورت گرد، چشم‌ها، بینی و دندان‌ها را اسکنه می کند. سپس ماسک را با لاکی که به طور سنتی از صدف های دریایی خرد شده مخلوط با چسب به دست می آید، پوشش می‌دهد.

بعد هر سوی این ماسک را سوراخ می‌کند تا جایی برای بستن رشته‌ها مهیا شود این هنرمند رنگدانه‌ها را با دست مخلوط می‌کند تا متناسب با ویژگی‌های شخصیتی کاراکتر به آنها رنگ بدهد، از جمله رنگ‌آمیز‌ها، سیاه‌کردن دندان‌ها در عملی به نام اواگورو، مدی که در دوره هیان در ژاپن رایج بود.

دربرخی از خانواده‌ها و مؤسسات، Noh میراثی جاودانه و مهم است و بسیاری از ماسک‌های مهم و ارزشمند تاریخی، مانند ماسک‌هایی که توسط مدرسه Konparu قرن پانزدهم ساخته شده است، در مجموعه‌ها نگهداری می‌شوند.

ناکامورا در بیانیه‌ای می‌گوید: «اصطلاح «چهره مانند ماسک نو» اغلب به عنوان استعاره‌ای برای بی‌بیانی به کار می‌رود، اما ویژگی اصلی دنیای نو این است که احساسات و افکار درونی انسان را به جای داستان‌گویی بیان می‌کند. “هرچه ماسک بهتر باشد، بیان منظور با یک تفاوت جزئی در زاویه بیشتر تغییر می‌کند.”

ویدئو را در یوتیوب ببینید.


نو یا نوه یک هنر تئاتر سنتی ژاپنی است که بیش از ۶۰۰ سال است که انجام می‌شود. این هنر با اجرای سبک، زبان شاعرانه و استفاده از ماسک و لباس مشخص می‌شود. Noh عناصر رقص، نمایش، موسیقی و شعر را برای انتقال داستان‌هایی از فولکلور، تاریخ و ادبیات ژاپنی ترکیب می کند.

نمایشنامه‌های نو معمولاً شامل گروه کوچکی از اجراکنندگان است که از حرکات آهسته  برای به تصویر کشیدن شخصیت‌های خود استفاده می‌کنند. بازیگر اصلی که با نام شیت شناخته می شود، ماسکی بر چهره دارد و نشان دهنده یک موجود ماوراء طبیعی یا شخصیتی از گذشته است. سایر اجراکنندگان، که به عنوان واکی و کیوگن شناخته می شوند، از شیت حمایت می کنند.

لباس‌هایی که در Noh پوشیده می‌شوند، ظریف و استادانه هستند و اغلب منعکس‌کننده موقعیت اجتماعی و شخصیت شخصیت‌ها هستند.

موسیقی نقش مهمی در اجراهای نو دارد. گروه موسیقی که به هایاشی معروف است از طبل، فلوت و سایر سازهای سنتی تشکیل شده است. موسیقی حال و هوا را تنظیم می کند، درام را تقویت می کند و سرنخ هایی را برای اجراکنندگان فراهم می کند. سبک آوازی در نوه آهنگین است و غالباً با مرثیه سرایی و خواندن اشعار همراه است.

اجراهای Noh به خاطر فضای متفکرانه و مراقبه خود شناخته می شوند. آنها اغلب مضامین زیبایی، معنویت و گذرا بودن زندگی را بررسی می کنند. تئاترهای Noh برای ایجاد یک فضای صمیمی طراحی شده اند و با صحنه ای ساده و حداقل وسایل، به مخاطب اجازه می دهد تا روی اجراکنندگان و حرکات آنها تمرکز کند.

 

امروزه، Noh همچنان در ژاپن اجرا می شود، هم در تئاترهای اختصاصی Noh و هم به عنوان بخشی از تولیدات تئاتری بزرگتر. این هنر یک میراث فرهنگی مهم محسوب می‌شود.

اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با ۱۸ سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

” بث مون ” عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از ۱۴ سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های ۱۸۸۵ و ۱۸۷۵ اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.

ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ و نیز در بازه زمانی سال‌های…

نوشته: تاماس دومبورا توث

من چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.

اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.

این کاری است که مارگارت…

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال ۱۹۸۴ خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه ۳۲۰۰۰ رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…