ادوبی ممکن است از عکس‌های شما برای آموزش هوش مصنوعی خود استفاده کند


ادوبی بخش «تجزیه و تحلیل محتوا» را به مجوزهای جمع‌آوری داده‌های شخصی و حریم خصوصی خود اضافه کرده، به این معنی که اگر کاربری از آن انصراف نداده باشد، عکس‌هایش برای آموزش هوش مصنوعی و مدل‌های یادگیری ماشینی این شرکت استفاده خواهد شد.

این امکان وجود دارد که تجزیه و تحلیل محتوا به صفحه حریم خصوصی و داده های شخصی Adobe در تابستان گذشته اضافه شده باشد، زیرا این شرکت آخرین بار صفحه سؤالات متداول خود را در این برنامه در ۱۰ اوت ۲۰۲۲ به روز کرده.

تنظیمات حریم خصوصی و داده‌های شخصی کاربر در بخش حساب و امنیت رابط وب Creative Cloud قرار دارد و بخش تجزیه و تحلیل محتوا مشخص می‌کند که کاربران به ادوبی اجازه تجزیه و تحلیل محتوا را برای استفاده در آموزش مدل‌های یادگیری ماشینی خود می‌دهند. این را می توان غیرفعال کرد، اما به طور پیش فرض فعال است.

در این مجوز آمده است: «Adobe ممکن است محتوای شما را با استفاده از تکنیک‌هایی مانند یادگیری ماشینی (مثلاً برای تشخیص الگو) برای توسعه و بهبود محصولات و خدمات خود تجزیه و تحلیل کند. اگر ترجیح می‌دهید Adobe فایل‌های شما را برای توسعه و بهبود محصولات و خدمات خود تجزیه و تحلیل نکند، می‌توانید در هر زمانی از تجزیه و تحلیل محتوا انصراف دهید. این تنظیم در شرایط محدود خاص اعمال نمی‌شود.»

در ضمن زمانی که کاربران فعالانه محتوا را برای توسعه و بهبود محصولات و خدمات خود ارسال می‌کنند، مانند برنامه‌های بتا و قبل از انتشار یا هر تصویری که برای فروش در Adobe Stock فهرست شده، باز از محتوای آنها برای آموزش استفاده می‌شود.

پس هرکسی که از Creative Cloud استفاده می‌کند باید فعالانه این گزینه را خاموش کند، اگر این کار را انجام ندهد یعنی می‌خواهد در برنامه جمع آوری داده‌ها قرار بگیرید.

البته توجه داشته باشید تجزیه و تحلیل محتوا  فقط بر روی محتوای پردازش شده یا ذخیره شده در سرورهای Adobe انجام می‌شود. ادوبی محتوای پردازشی یا ذخیره شده محلی در دستگاه شما را تجزیه و تحلیل نمی‌کند.

پس آن دسته از کاربران لایت روم که از خدمات همگام‌سازی عکس ادوبی بهره می‌برند، به ادوبی اجازه داده‌اند تا در صورت عدم تغییر گزینه انصراف، از تصاویرشان استفاده کند.

ادوبی در دفاع از جمع‌آوری داده‌های خود می‌گوید: «ویژگی‌های فعال‌شده با یادگیری ماشین می‌توانند به شما کمک کنند کارآمدتر و خلاق‌تر شوید». به عنوان مثال، ما ممکن است از ویژگی‌های فعال‌شده با یادگیری ماشینی برای کمک به سازماندهی و ویرایش سریع‌تر و دقیق‌تر تصاویر خود استفاده کنیم. با تشخیص اشیا در لایت روم، می‌توانیم عکس‌های سگ یا گربه‌تان را به صورت خودکار برچسب‌گذاری کنیم.

ادوبی می‌گوید که از این سرویس برای «توسعه و بهبود محصولات و خدمات خود استفاده می‌شود و برخی این را به این معنا می‌دانند که این شرکت می‌تواند داده‌های عکس را جمع‌آوری کند تا یک سیستم تصویر تولیدی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند DALL-E2 یا Stable را بنا کند.

هوش مصنوعی مولد مورد انتقاد هنرمندانی قرار گرفته است که می‌گویند برنامه‌ها با استفاده از کارهای دزدیده شده‌شان آموزش داده می‌شوند و در حالی که ادوبی از نظر فنی در اینجا مجوز می‌خواهد، روشی که این شرکت انتخاب کرده است – انتخاب خودکار و عدم اطلاع‌رسانی فعال به کاربران مورد انتقاد قرار گرفته است.

حتی DPreview اشاره می‌کند که تحت شرایط خاصی، Adobe محتوای کاربر ممکن است به‌طور دستی توسط انسان‌ها برای اهداف بهبود و توسعه محصول بررسی شود.

این بدان معناست که در صورتی که کاربر در یکی از دسته‌های استثنائات ذکر شده در صفحه پرسش‌های متداول تجزیه و تحلیل محتوای Adobe قرار گیرد، افراد درون Adobe (یا پرسنل قراردادی) احتمالاً می‌توانند رسانه‌های حساس فایل‌های Creative Cloud کاربران را بررسی کنند. گانون بورگت از DPreview می نویسد: این به وضوح باعث نگرانی عکاسان و سایر خلاقانی می شود که آثارشان شامل تصاویر حساس تری است.

بدیهی است که این وضعیت نگرانی‌های قابل توجهی را در مورد حریم خصوصی ایجاد می‌کند. ادوبی احتمالاً تصمیم گرفته است که برنامه به صورت خودکار در حالت تایید باشد، زیرا اگر آنها برعکس این کار را انجام می‌دادند، کمتر کسی تیک موافقت را می‌زد.

سخنگوی دفتر روابط عمومی ادوبی در مقام پاسخ گفته:

«ما به مشتریان کنترل کامل تنظیمات و تنظیمات حریم خصوصی آنها را می‌دهیم. خط مشی مورد بحث جدید نیست و یک دهه است که به ما کمک می‌کند تا محصولات خود را برای مشتریان ارتقا دهیم.ادوبی از هیچ داده‌ای که در حساب‌های Creative Cloud مشتریان ذخیره شده برای آموزش ویژگی‌های آزمایشی هوش مصنوعی خود استفاده نمی‌کند. ما در حال حاضر در حال بررسی خط مشی خود برای تعریف بهتر موارد استفاده از هوش مصنوعی مولد هستیم.»