این کرم دریایی عجیب و غریب چشمانی دارد که وزن آن از بقیه سرش، ۲۰ برابر بیشتر است – 1pezeshk


دانشمندانی که در حال بررسی یک موجود دریایی عجیب و غریب با مجموعه‌ای عظیم از چشم‌ها هستند، دریافتند که این جانور به طرز شگفت‌انگیزی بینایی پیشرفته‌ای نسبت به بینایی مورد انتظار برای چنین حیوان کوچکی دارد و حتی ممکن است از چشم‌های فوق‌العاده‌اش برای یک روش منحصر به فرد ارتباط مخفی استفاده کند.

تصور کنید که شما دو چشم به وزن ۱۰۰ کیلوگرم می‌داشتید و آنها را بر روی سر خود به جهات مختلف می‌چرخاندید. چنین چیزی وحشتناک به نظر می‌رسد، اما این واقعیت – حداقل به صورت نسبی – برای کرم‌های موی Vanadis است که چشمان نارنجی مایل به قرمز روشنی دارند که روی هم ۲۰ برابر بیشتر از بقیه سرشان وزن دارند، واقعی است.

این کرم‌های دریایی مدیترانه‌ای  شب‌گرد هم هستند – پس چه فایده‌ای دارد که این کرم‌ها چشمان بزرگی داشته باشند؟

تیمی از دانشمندان برای یافتن این موضوع، مورفولوژی چشم‌ها را بررسی کردند و همچنین آزمایش‌های الکتروفیزیولوژیکی را برای تعیین نوع گیرنده‌ها در چشم‌ها و بنابراین طول موج‌های نوری که کرم‌ها می‌توانند ببینند انجام دادند.

آن‌ها همچنین تجزیه و تحلیل نوری انجام دادند تا‌ ایده‌ای از وضوحی دیداری که این کرم‌ها بیابند. آزمایش‌ها نشان داد که کرم‌ها چیزی را دارند که محققان آن را «دید فوق‌العاده» مینامند، آنها قادر به دیدن در رزولوشن بالا و ردیابی حتی اجسام کوچک و حرکات آن‌ها هستند – چیزی که برای چنین موجودی بسیار غیرعادی است.

اندرس گارم، محقق این پژوهش، در بیانیه‌ای گفت: «بینایی آنها با موش‌ها برابری می‌کند، علیرغم اینکه ارگانیسمی نسبتاً ساده با مغزی کوچک هستند. » این واقعاً جالب است زیرا چنین توانایی دیداری را فقط در مهره‌داران یا بندپایان (حشرات، عنکبوت‌ها و غیره) و سرپایان (اختاپوس، ماهی مرکب) تا به حال سراغ داشتیم.

هنوز کاملاً مشخص نیست که داشتن چنین چشم‌های درخشان و عظیمی واقعاً چه فایده‌ای برای کرم‌ها دارد، اما کشف این بینایی آن‌ها برای نور فرابنفش (UV) تنظیم شده، ‌ایده‌هایی را در اختیار تیم قرار داده است.

این نظریه وجود دارد که خود این کرم‌ها خود بیولومنسانس یا زیس‌تابی دارند و از طریق نور با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین با توجه به این طیف این نور، برای حیواناتی غیر از گونه‌های خودش نامرئی می‌ماند. بنابراین، فرضیه این است که آن‌ها دید ماوراء بنفش دقیق را توسعه داده‌اند تا زبان مخفی برای جفت‌گیری داشته باشند.

نظریه دیگر این است که با این چشم‌ها آنها می‌توانند طعمه‌های زیست‌تاب UV را ببینند.

چیز هیجان‌انگیز است که این است دیدن و تولید اختصاصی نور بیولومینسانس UV هنوز در هیچ حیوان دیگری مشاهده نشده و این نخستین نمونه است.

این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان – از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ – استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…





منبع