با استفاده از اسکن MRI، دانشمندان حالا می‌توانند توضیح بدهند که چه چیزی باعث تغییر وضعیت هوشیاری می‌شود – 1pezeshk


در پایه مغز، ساقه مغز قرار دارد، طناب ضخیمی از سلول‌های عصبی که طبق تحقیقات جدید می‌تواند هوشیاری را در هوشیاری انسان حفظ کند.

این یافته‌ها توسط تیمی در ایالات متحده و فرانسه، کارهای قبلی را تقویت می‌کند و می‌تواند محققان را به درک جدیدی از حالات تغییر یافته هوشیاری، مانند کما و حالت‌های زندگی نباتی برساند.

همچنین می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بفهمند چرا برخی از افراد آگاهی مبهم دارند یا زیر بیهوشی نسبت به محیط اطراف خود هوشیار می‌مانند در حالی که برخی دیگر در طول جراحی کاملاً بیدار هستند.

با اینکه دانشمندان و فیلسوفان قرن‌ها مغز را تحریک می‌کردند و هوشیاری انسان را بررسی می‌کردند، محققان تنها به درک آن در شرایط نسبتاً ساده دست یافته‌اند.

تصور کنونی این است که آگاهی، توانایی درک جهان و وجود خودمان را می‌توان به دو بعد تقسیم کرد: برانگیختگی (یا بیداری) و آگاهی.

در سال ۲۰۱۶، محققان دانشکده پزشکی هاروارد برای اولین بار ارتباطی بین ساقه مغز، که تصور می‌شود برانگیختگی را تنظیم می‌کند و بخش‌هایی از مغز که در آگاهی نقش دارند، کشف کردند.

در بیماران بستری با ضایعات ساقه مغز، اکثر بیماران بیهوش به قسمت خاصی از ساقه مغزشان به نام rostral dorsolateral pontine tegmentum یا تگمنتوم پونتین پشتی جانبی منقاری آسیب دیده بود، در حالی که فقط یک بیمار هوشیار آسیب‌دیدیگی این قسمت را داشت.

ارتباط جدید بین ساقه مغز و دو ناحیه قشر مغز در بیماران مبتلا به کما و آن‌هایی که در حالت نباتی بودند، مخل می‌شود و در اسکن‌ها هم چنین چیزی مشاهده شده.

برایان ادلو، متخصص مغز و اعصاب، که یکی از محققان تحقیق جدید بود به همراه همکارانش از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه تور در فرانسه، می‌گوید در زمینه نقشه‌برداری شبکه‌های عصبی در ساقه مغز در مقایسه با تلاش‌ها برای نقشه‌برداری کورتکس یا قشر بیرونی مغز، میزان تلاش‌ها کمتر بوده است.

این موضوع تا حدی به این دلیل است که تکنیک‌های تصویربرداری عصبی نمی‌توانند فعالیت نورون‌های منفردساقه مغز را از شبکه‌هایی بالایی، تفکیک کنند.

در این مطالعه جدید، ادلو و همکارانش بر یافتن نشانه‌هایی از بیداری در حالت استراحت تمرکز کردند: جایی که مغز در حالت آماده به کار قرار دارد، قادر به پردازش اطلاعات است اما به طور فعال درگیر یک کار نیست یا توجه خاصی به آن ندارد.

آن‌ها شبکه عصبی را که از ساقه مغز گسترش می‌یابد، شبکه پیش‌فرض برانگیختگی صعودی (dAAN) نامیدند. دانشمندان امیدوار بودند که شواهد بیشتری از ارتباط آن با مراکز آگاهی در قشر مغز پیدا کنند.

ادلو و همکارانش در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند، چنین اتصالاتی تقریباً با استفاده از تکنیک‌های مختلف در مطالعات متعدد حیوانی ترسیم شده است، اما شواهد قبلی از چنین ارتباط متقابلی در مغز انسان تا به حال محدود بوده است.

این تیم از MRI برای اسکن سه مغز پس از مرگ اهدایی به تحقیقات استفاده کرد و داده‌های MRI ۸۴ فرد سالم دیگر را که به عنوان بخشی از پروژه Human Connectome، که برای نقشه‌برداری ارتباطات عصبی در سراسر مغز شروع شده، مقایسه کردند.
در مغز میانی، آن‌ها یک هاب به طور گسترده متصل در ناحیه تگمنتال شکمی (VTA) پیدا کردند که اتصال گسترده‌ای را با دیگر گره‌های جدید نقشه‌برداری شده dAAN نشان می‌دهد.

VTA همچنین به میزان شبکه دیگری در قشر مغز متصل بود که به دلیل نقشش در آگاهی آگاهانه شناخته شده بود.

پیش از این تصور می‌شد که VTA عمدتاً رفتار و شناخت را تعدیل می‌کند، اما این مطالعه به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که نشان می‌دهد VTA همچنین می‌تواند به حفظ بیداری و در نتیجه، آگاهی کمک کند.

دو اتصال مستقیم دیگر که ساقه مغز و قشر مغز را به هم پیوند می‌دهند و برانگیختگی و آگاهی را به هم متصل می‌کنند، در دسته جانبی پیش‌مغز و دسته میانی پیش‌مغز، که در زیر لوب جلویی مغز قرار گرفته‌اند، یافت شد.

این مطالعه در Science Translational Medicine منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…





منبع