برخی از مردم تصور می‌کنند که پرواز در خلاف جهت چرخش زمین، سرعت را بیشتر می‌کند. اما چرا این طور نمی‌شود؟ – 1pezeshk


برخی تصور می‌کنند که پرواز در خلاف جهت چرخش زمین باعث افزایش سرعت پرواز می‌‌شود و وقتی متوجه می‌شوند که عملا این طور نمی‌شود، نمی‌توانند قضیه را برای خودشان توجیه کنند.

در شبکه‌های اجتماعی یکی نوشته بود:

«هواپیما که از شرق به غرب با سرعت 300 مایل در ساعت پرواز می کند… زمین با سرعت 1400 مایل در ساعت از غرب به سمت شرق در زیر هواپیما می‌چرخد… چگونه هواپیما با سرعت 1400 مایل در ساعت به مقصد خود نمی‌رسد؟»

البته این مورد با غرض در گروه زمین مسطح نوشته شده و علاوه بر این، دراین نوشته چیزهای نادرست زیادی در مورد فیزیک اضافه شده.

برای شروع، تصور کنید به هوا پریده‌اید و این کار در جایی در نزدیکی در خط استوا انجام داده‌اید، جایی که چرخش زمین در حدود 1670 کیلومتر در ساعت است. تصور کنید که مدت زمان پرش نسبتا بلند شما ۳ ثانیه باشد

انتظار دارید کجا فرود بیایید؟ اگر درک درستی از فیزیک نداشته باشد، پاسخ شما باید 1.39 کیلومتر آن سوتر در غرب باشد. تصور کنید که پرشی کنیم و حدود ۱.۵ کیلومتر آن طرف‌‌تر سردربیاوریم. عملا که این طور نمی‌شود!

در مورد سوال هواپیما هم گفته می‌شود که زمین زیر آن، با سرعت 1670 کیلومتر در ساعت یا 27.83 کیلومتر در دقیقه و 0.46 کیلومتر در ثانیه، حرکت می‌کند.

از اینکه از این چرخش زمین باعث تند شدن یا کند شدن سرعت هواپیما نمی‌شود نمی‌توان به این نتیجه رسید که زمین در حال چرخش نیست!

چرا که شما و اشیای دیگر در هنگام پرش اینرسی زمین را دارید، به همین دلیل است که وقتی به هوا می‌پرید یا داخل یک کامیون این کار را انجام می‌دهید، حدود یک کیلومتر آن سوتر فرود نمی‌آیید.

حرکت در هر جهت دیگر نیاز به نیرویی در آن جهت دارد (مثلاً پریدن به جلو، یا هواپیما در حال بلند کردن هر جرمی). هواپیماها خاصیت جادویی ندارند که آنها را از اینرسی معذور کند، بنابراین وقتی از زمین در حال چرخش بلند می‌شوند باید انرژی صرف کنند تا شما را به مقصد برساند.

سوء تفاهم دیگر این است که فرض کنیم جو ما به نوعی ساکن است در حالی که زمین در زیر آن می‌چرخد. اما اصلا این طور نیست. همانطور که زمین می چرخد، بیشتر اتمسفر ما را با نیروهای اصطکاک همراه آن کشیده می‌شوپد. اگر اتمسفر با سیاره ما کشیده نمی‌شد، شاهد وزیدن باد پرسرعت و دیوانه‌کننده و تخریب‌کننده هر آنچه در سطح بود، بودیم.

در واقع، پرواز به سمت غرب (بر خلاف چرخش زمین) کمی بیشتر از پرواز به سمت شرق طول می کشد. دلیل پروازهای سریعتر هنگام پرواز به سمت شرق، جریان‌های سریع هوا یا جت هستند که جریان‌های هوای باریک و سریع در جو هستند که در ارتفاعات بالا یافت می‌شوند.

این موضوع ارتباط کمی با چرخش زمین و همچنین گرم شدن جو توسط خورشید دارد. هر چه به خط استوا نزدیکتر باشید، زمین سریعتر می چرخد و این بر جریان‌های سریع هوا تأثیر می گذارد.

بنابراین چرخش زمین (غیر مستقیم) از طریق تأثیر آن بر سرعت و جهت باد بر زمان پرواز تأثیر می گذارد. اما اصلا به این معنی نیست که به سادگی هواپیما صعود کند و منتظر بمانید تا زمین از زیر آن پچرخد.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…





منبع