خوردن بیش از حد غذا‌های ناسالم «فست فود»، می‌تواند باعث آسیب دائمی به مغز شود – 1pezeshk


شواهدی وجود دارند مبنی بر اینکه غذا‌های ناسالم و فست فود برای بدن ما مفید نیستند، چه رسد به مغز ما.

اکنون یک مطالعه جدید نشان داده که خوردن یک رژیم غذایی پرچرب و شیرین می‌تواند منجر به اختلالات حافظه پایدار در موش‌هایی شود که از سنین جوانی با این غذا‌ها تغذیه می‌شوند. به نظر می‌رسد دلیلش این است که رژیم‌های غذایی سرشار از قند‌های ساده و چربی‌های اشباع شده، بر استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی کلیدی در مغز حیوانات که در حافظه نقش دارد، اثر می‌گذارند و کارش را مختل می‌کنند.

اسکات کانوسکی -یک عصب‌شناس در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC)- می‌گوید: «آنچه که ما نه تنها در این مقاله، بلکه در برخی از کار‌های اخیرمان مشخص کرده‌ایم، این است که اگر این موش‌ها با این رژیم غذایی ناسالم بزرگ شده باشند، این اختلالات حافظه دارند که از بین نمی‌روند. »

تحقیقات اخیر رژیم غذایی فست فود و غذا‌های فرآوری شده را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد در سنین بالاتر مرتبط دانسته. از آنجایی که استیل کولین در حافظه و یادگیری نقش دارد و در آلزایمر کاهش می‌یابد، محققان به این فکر افتادند که خوردن غذا‌های شیرین و چرب در درازمدت در افراد جوان را بررسی کنند.

مطالعات دیگر حاکی از آن است که خوردن برخی از غذا‌های ناسالم می‌تواند کنترل اشتهای مغز را تضعیف کند و خود چاقی می‌تواند توانایی مغز انسان را برای تشخیص سیری و احساس سیری پس از مصرف غذا‌های سرشار از قند و چربی تغییر دهد و این چرخه بد ادامه یابد.

برای بررسی اثرات خوردن زیاد فسفت فود از جوانی، تیم تحقیقاتی به موش‌ها، رژیم غذایی حاوی غذا‌های پرچرب و شیرین از ۲۶ تا ۵۶ روزگی دادند، دوره‌ای که مشابه دوران نوجوانی انسان است و زمانی است که مغز در حال رشد قابل توجهی است. گروه دیگری از موش‌های صحرایی در همین سن به جای آن غذای سالم خوردند.

در آزمایش‌های حافظه، موش‌هایی که رژیم غذاییفسفت فود داشتند، نمی‌توانستند‌ اشیاء جدیدی را در صحنه‌ای که چند روز قبل کاوش کرده بودند شناسایی کنند، یا اگر یک شیء آشنا کمی حرکت می‌گرد، باز توانایی تشخیص نداشتند، در حالی که گروه کنترل می‌توانستند. این مشکلات حافظه حتی زمانی که گروهی که غذا‌های ناسالم خورده بودند، به مدت ۳۰ روز به غذای سالم روی آوردند، ادامه داشت. یعنی حتی اگر در بزرگسالی هم تغذیه خود را اصلاح کنید باز با اثرات دوره نوجوانی دست به گریبان هستید.

محققان همچنین دریافتند که در گروهی که غذا‌های ناسالم می‌خوردند، سطح پروتئینی را که استیل کولین را در هیپوکامپ منتقل می‌کند، کاهش یافته است، هیپوکامپ ناحیه‌ای از مغز که به تثبیت خاطرات و اطلاعات فضایی کمک می‌کند.

تصویربرداری بیشتر نشان داد که این کاهش سیگنال‌دهی استیل کولین در حیواناتی که عملکرد ضعیفی در حافظه داشتند، مختل می‌شود، در حالی که دارو‌هایی که سلول‌های هیپوکامپ را وادار به ترشح استیل کولین می‌کنند، توانایی‌های حافظه حیوانات را بازیابی می‌کنند.

سیگنال استیل کولین مکانیزمی است که رویداد‌ها با آن رمزگذاری و به خاطر سپرده می‌شوند. به نظر می‌رسد که این سیگنال‌دهی موثر در حیواناتی که با رژیم غذایی چرب و شیرین بزرگ شده‌اند اتفاق نمی‌افتد.

پس از بین بردن تأثیر مصرف غذا‌های چرب و شیرین در دوران نوجوانی بر عملکرد مغز در بزرگسالی دشوار است – و یافته‌های این مطالعات حیوانی ممکن است برای انسان هم قابل تعمیم باشد.

این تحقیق در Brain، Behavior، and Immunity منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…





منبع