دانشمندان جنین موش شش پا ساختند که دو پای اضافی به جای دستگاه تناسلی دارد! – 1pezeshk


دانشمندان یک جنین ۶ پا موش با یک جفت اندام عقبی اضافی که جای اندام تناسلی خارجی آن نشسته، ساخته‌اند. هدف از این کار دستیابی به بینش‌های مهمی در مورد مراحل اولیه رشد حیوانات و کشف راز‌هایی را در مورد تکامل خودمان بوده است.

همه ما زندگی خود را به صورت یک جنین لوبیایی میکروسکوپی و بدون اندام شروع می‌کنیم که به تدریج در نتیجه شبکه پیچیده‌ای از دستورالعمل‌های شیمیایی دست‌ها و پا‌ها رشد می‌کند. این دستورالعمل‌ها به ژن‌های خاصی می‌گوید بسته به جایی که در بدن قرار دارند، روشن و خاموش شوند.

به عنوان مثال، در ابتدا، یک سلول ممکن است بداند که در جایی نزدیک بالای گروه در حال رشد سلول‌ها قرار دارد. اما بعداً این سلول متوجه می‌شود که در سمت چپ سر قرار دارد و قرار است به یکی از سلول‌های مویی در گوش داخلی ما تبدیل شود.

یک گروه مهم از دستورالعمل‌های شیمیایی، خانواده فاکتور‌های رشد TGF-β است. برای پاسخ به این عوامل رشد، سلول‌ها یک خانواده مکمل از گیرنده‌ها را تولید می‌کنند. یکی از گیرنده‌های کلیدی که به عنوان گیرنده Tgfβ ۱ یا Tgfbr۱ شناخته می‌شود، نقش مهمی در کنترل تشکیل اندام‌های عقبی و اندام‌های تناسلی خارجی دارد.

برای بررسی نقش این تداخل شیمیایی در رشد جنینی، تیمی از محققان در مؤسسه علمی Gulbenkian در Oeiras، در پرتغال، ژن رمزکننده گیرنده Tgfbr۱ را در نیمه راه توسعه جنین موش غیرفعال کردند. آنها نتایج تحقیق خود را در محله Nature Communications منتشر کردند.

در ابتدا، تیم به رهبری مویس مالو، علاقه‌مند بود که چگونه این تغییر در بیان ژن ممکن است بر رشد نخاع تأثیر بگذارد. با این حال، آنچه آن‌ها یافتند کاملاً غیرمنتظره بود: ایجاد دو اندام عقبی اضافی در محل اندام تناسلی خارجی.

با بررسی بیشتر، تیم دریافتند که Tgfbr۱ با تغییر روش چین‌خوردگی DNA در داخل سلول‌های این ساختار اندام، تعیین می‌کند که جوانه‌های اندام ما به اندام‌های عقبی یا تناسلی تبدیل شوند. بنابراین با غیرفعال کردن Tgfbr۱، تیم به طور ناخواسته بیان ژن‌های دیگر را در داخل سلول‌های جنین موش تغییر داد و در نتیجه جفت پا‌های اضافی آن ایجاد شد.

محققان‌امیدوارند که با بهبود درک خود از این مسیر‌های رشد اولیه، بتوانیم بینش‌های مهمی در مورد مکانیسم‌های زمینه‌ای بیماری‌های مختلف رشد به دست‌ آورند.

با اینکه این مطالعات بر روی موش‌ها انجام شده، مسیر‌های رشد اولیه در پستانداران مختلف تقریبا مشترک است. بنابراین، ما می‌توانیم بسیاری چیزهایی که از جنین موش یاد می‌‌گیریم به بیولوژی انسانی هم منتقل کنیم.

در تصویر بالای این پست یک جنین طبیعی موش در سمت چپ و یک جنین شش اندامی در سمت راست دیده می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…





منبع