آخرین عکس کریستوفر مک کندلس و فیلم و کتاب به سوی طبیعت وحشی Into the Wild – 1pezeshk


عمده شهرت کریستوفر مک کندلس به خاطر سفر شگفت‌انگیزش به آلاسکا و مرگ غم انگیزش است که توجه عمومی را به خود جلب کرد.

مک کندلس متولد ۱۲ فوریه ۱۹۶۸ در ال سگوندو، کالیفرنیا بود. وی در خانواده‌ای مرفه بزرگ شد اما از مادی‌گرایی و انتظارات اجتماعی سرخورده بود. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه اموری در سال ۱۹۹۰، او سفری متحول‌کننده را آغاز کرد که در نهایت منجر به مرگ نابهنگام او در سن ۲۴ سالگی شد.

سفری برای خود‌یابی

سفر مک کندلس در‌آوریل ۱۹۹۲ آغاز شد، او پس انداز خود را به خیریه اهدا کرد و دارایی خود را ر‌ها کرد. او با گریز از وابستگی‌های جامعه مدرن، نام «الکساندر سوپرترامپ» را برگزید و سبک زندگی مینیمالیستی را اختیار کرد و با تکیه بر مهارت‌های بقای خود در زمین‌های غرب آمریکا حرکت کرد.

مک کندلس با الهام از نوشته‌های جک لندن، هنری دیوید ثورو و لئو تولستوی، به دنبال زندگی واقعی و ارتباط با طبیعت بود. میل و اشتیاقش او را به گوشه‌های دورافتاده کشور برد، با خودروهای گذری مسیرها را می‌پیمود، زیر ستارگان کمپ می‌کرد و در طول مسیر با همسفران ارتباط معناداری برقرار می‌کرد.

معروف‌ترین و سرنوشت‌سازترین سفر مک کندلس در‌آوریل ۱۹۹۲ آغاز شد، زمانی که او به آلاسکا سفر کرد و قصد داشت در زمینی در بیابان نزدیک پارک ملی دنالی زندگی کند. مک کندلس چیزی بیشتر از یک تفنگ، یک کوله پشتی و یک کپی از کتابی اثر جان کراکائر به نام «Into the Wild»، نداشت و با همین‌ها ماجراجویی را آغاز کرد که این سفر تخیل میلیون‌ها نفر را به خود جلب می‌کرد و بحثی را در مورد ماهیت آزادی، خطر و جاه‌طلبی برانگیخت.

به مدت بیش از ۱۰۰ روز، مک کندلس در خارج از تمدن زندگی کرد و به دنبال گیاهان خوراکی، شکارهای کوچک و ثبت تجربیات خود در یک مجله بود. با وجود تمام تلاش‌هایش برای زنده ماندن، مک کندلس با چالش‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای از جمله کمبود غذا، محیط خشن آلاسکا و محدودیت‌های خودش به عنوان یک مرد تازه‌کار  مواجه شد.

پایان تراژیک و میراث

در ۶ سپتامبر ۱۹۹۲، جسد بی‌جان مک کندلس در یک اتوبوس متروکه در جای دورافتاده‌ای آلاسکا کشف شد. کالبد شکافی نشان داد که او در اثر خوردن دانه‌های سمی گیاه سیب زمینی وحشی به دلیل گرسنگی و مسمومیت تسلیم مرگ شده است. مرگ غم‌انگیز او جنجال رسانه‌ای را برانگیخت و سؤالاتی را در مورد جذابیت و خطرات کاوش در محیط وحش برانگیخت.

داستان مک کندلس از آن زمان، الهام بخش ماجراجویان، نویسندگان و فیلمسازان بی‌شماری بوده است، از جمله جان کراکائور، که سفر او را در کتاب پرفروش «در طبیعت وحشی» Into the Wild شرح داده. کتاب جان کراکائر، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سراسر جهان است که به ۱۴ زبان و ۱۷۳ ویرایش و شکل مختلف به چاپ رسیده است.

در ایران انتشارات نودا و همچنین ستاک این کتاب را ترجمه کرده و به بازار کتاب فرستاده‌اند.

شان پن، با اقتباس از این کتاب، فیلمی به همین نام که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، ساخته است. علیرغم جنجال‌هایی که پیرامون اعمال و انگیزه‌های او وجود دارد، تلاش مک کندلس برای معنا، آزادی و کشف خود همچنان در بین مردم سراسر جهان با تحسین روبرو است.

در این فیلم که در سال ۲۰۰۷ ساخته شده بود این بازیگران در این نقش‌ها بازی می‌کردند:

امیل هیرش در نقش کریستوفر مک کندلس
مارسیا گی هاردن در نقش بیلی مک کندلس (مادر کریستوفر)
ویلیام هرت در نقش والت مک کندلس (پدر کریستوفر)
ینا مالون در نقش کرین مک کندلس (خواهر کریستوفر)
برایان دیرکر در نقش رینی
کاترین کینر در نقش یان بورس
وینس وان در نقش وین وستربرگ
کریستن استوارت در نقش تریسی تاترو
هال هالبروک در نقش رونالد “ران” فرانتس

البته منتقدان ناپختگی قضاوت، آمادگی و بی‌توجهی به امنیت شخصی او را زیر سؤال می‌برند. داستان او بحث‌هایی را در مورد اخلاق کاوش در مخیطهای بکر، پیگیری فردگرایی و تعادل بین آزادی و مسئولیت برانگیخته است.

با وجود نتیجه غم‌انگیز ماجراجویی او در آلاسکا، مک کندلس به عنوان نماد ایده‌آلیسم جوانی و شورش علیه هنجار‌های اجتماعی است.


اگر خواننده جدید سایت «»  هستید!
شما در حال خواندن سایت ( دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرامصفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…





منبع